Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moskvič 412: Leninovy saně

  18:00aktualizováno  18:00
Jedním z nejpopulárnějších sovětských vozů byl Moskvič 412 vyráběný v moskevském závodu malolitrážních automobilů MZMA. Model 412 nahradil v roce 1967 Moskvič 408, jehož výroba byla ukončena.

Konstrukcí i karosérií se Moskvič 412 podobá svému předchůdci, dokonce i řadící páka se z počátku výroby montovala pod volant. Změny však nastaly na motoru, převodovce a nápravách.

V listopadu 1969 se automobil dočkal několika úprav. Objevily se obdelníkové světlomety, svislá koncová světla, nová maska chladiče a nový znak – jelikož byl závod přejmenován z MZMA na AZLK (Automobilový závod leninského kosmomolu). Přepracování se dočkala také přístrojová deska i samotné přístroje, které se díky lepšímu podsvícení staly čitelnějšími.

Řadící páka se přestěhovala ze sloupku řízení na podlahu, na karosérii a v interiéru bylo provedeno několik drobných úprav. Na objednávku se montovaly automobily pro export do Finska, o tyto vozy se starala sovětsko–finská firma Konela. Automobily se od běžně vyráběných "čtyřistadvanáctek" lišily, sedadla byla potažena látkou, zevnitř kryl střechu plastový potah a volant měl dřevěný věnec.

Pohonnou jednotkou Moskviče 412 se stal upravený agregát BMW z roku 1939, který získal bývalý Sovětský svaz v rámci válečných reparací. Motor prošel velkou modernizací a výsledkem snažení konstruktérů byl první agregát v SSSR s rozvodem OHC. Pohonná jednotka se zdvihovým objemem válců 1,5 litru disponuje výkonem 55 kW (75 k). Vzhledem k tomu, že se na tehdejší dobu jednalo o technologicky zdařilý a lehko opravitelný agregát, stal se předlohou pro silnější motory o objemu 1,7, 1,8 a dokonce 2,0 litru, které se montovaly do později vyráběného modelu 214.

Těžko hodnotit klady a zápory automobilu, který se již řadu let nevyrábí, ale vzpomeňme na několik zásadních zlomů, které se zapsaly do historie tohoto modelu. Jedním z nejdůležitějších je zavedení příčného stabilizátoru přední nápravy, což byla v tehdejším sovětském automobilovém průmyslu velká novinka.

Brzdová soustava Moskviče 412 byla hydraulická, jednookruhová bez vakuového posilovače; dvouokruhová brzdová soustava se do "čtyřistadvanáctky" začala montovat až v průběhu sedmdesátých let. Přední i zadní kola měla bubnové brzdy, kotoučové brzdy se na přední kola začaly montovat až později. Moskvič 412 získal ve své době mnoho dobrých umístění v automobilových soutěžích, což svědčí o jeho kvalitách.

V současné době již těžko potkáte "čtyřistadvanáctku" v dobrém stavu, drtivá většina vozů je prolezlá korozí. Výhodou automobilu jsou malé nároky na údržbu, ale velkým problémem je vysoká spotřeba paliva (přes 12 litrů na 100 km), o zastaralé konstrukci především brzdového systému lépe nemluvit. Majitelé těchto kdysi velmi oblíbených vozů by jistě souhlasili s označením "držák", jelikož na automobilu byla snad jen dvě slabá místa. Jedním je rychle se opotřebovávající ložisko ve spojce a druhým malá životnost táhel řazení.

Tento vůz byl vyroben v roce 1968. O rok později prošel model 412 úpravou vzhledu - dostal novou masku, obdelníkové světlomety, svislá koncová světla a nový znak.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

OBRAZEM: Závody traktorů jsou nečekaný adrenalin

16. ročník závodu traktorů do vrchu v Žebnici na Plzeňsku

Závody zemědělské techniky jsou vždy parádní podívaná. Na tradiční traktoriádě v Žebnici, vsi na západ od Křivoklátu a...

První řidičský průkaz získal před 130 lety vynálezce auta Benz

Benz Patent Motorwagen

Německý konstruktér Carl Friedrich Benz se do dějin asi nejvíce zapsal jako vynálezce prvního skutečného automobilu....

Najdete na iDNES.cz