Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moskvič do formule 1

  20:03aktualizováno  20:03
Sportovní aktivity pod značkou Moskvič zůstávají mimo obecné povědomí, a to i přesto, že ruské vedení dokonce v 60. letech ambiciózně uvažovalo o vstupu do Formule 1. Ruští bohatýři statečně bojovali s těžkopádnou technikou a dokázali moskviče dovést k vítězství v náročných mezinárodních dálkových maratonech.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

Už v padesátých letech vznikl na základě čtyřstovky (400/420) sportovní spider, pojmenovaný 404 Sport. Auto, postavené v jediném exempláři, poháněl sériový motor, doplněný o čtyři karburátory. Závodní speciál vyhrál tři ruské šampionáty; nutno podotknout, že moc soupeřů porážet nemusel.

V roce 1951 postavili v AZLK první ze série závodních speciálů. Moskvič G1 s hliníkovou karoserií vážil 670 kilogramů a s produkčním čtyřválcem 1,1 litru (70 k) dosahoval až 190kilometrové rychlosti. Specialitou závodního motoru byly čtyři karburátory, které si konstruktéři vypůjčili z motocyklu Izh-49; tedy z dvoudobého motoru! Jeho následovník nesl označení G2. Auto s aerodynamickou karoserií (otevřenou i uzavřenou) bylo schopno jezdit 223 km/h a vytvořilo několik rychlostních rekordů.

Moskvič G1

Roku 1963 vznikl Moskvič G3; motor se přestěhoval dopředu a dával výkon 76 koní. O dva roky později přijel G4 pro změnu s motorem za řidičovými zády. Šampión sovětských závodních tratí dostal nejdříve motor s výkonem 81, později 92 koní. Agregát plnily karburátory Weber z kapitalistické ciziny.

V roce 1965 chtěli funkcionáři ukázat sovětské svaly i v mezinárodních závodech. A tak se zrodil nápad vstoupit do seriálu Formule 1. Na první pohled šílená myšlenka  - "ef jednička" se značkou Moskvič - se začala realizovat pod označením G5. Na čistém papíře začali konstruktéři pracovat na osmiválci s výkonem 200 koní při 10,5 tisíce otáček. Auto dostalo kotoučové brzdy a karoserii ze skelných vláken, šlechtěnou ve větrném tunelu. Finanční nároky formule 1 byly ale i pro centrálně plánovaný Moskvič příliš velké. G5 nakonec skončil v národním šampionátu s motorem ze sériové 412 (124 koní). Moskviči ovšem patří absolutorium: Je pravděpodobně jedinou automobilkou východního bloku, která měla odvahu na speciálu F1 začít pracovat.
 

Moskvič 412 Rallye

Sériové modely AZLK se proháněly také po rallyeových tratích. V dobách, kdy bylo u valné části startovního pole velmi pofiderní mluvit o jízdních vlastnostech, si Moskviče 412 nevedly vůbec špatně. V šestnástitisícikilometrové dálkové rallye Londýn - Sydney dojely v roce 1968 druhé mezi týmy, na Safari Rallye téhož roku skončily třetí. Jako přeborník na dálkové tratě se moskvič ukázal při závodě z Londýna do Mexika (26 999 km), kde obsadil druhé, třetí a čtvrté místo. V roce 1971 v soutěži napříč Evropou - Tour d´Europe dokonce vyhrál.

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.