VELKÁ PŘÍLOHA ...zde |
Už v padesátých letech vznikl na základě čtyřstovky (400/420) sportovní spider, pojmenovaný 404 Sport. Auto, postavené v jediném exempláři, poháněl sériový motor, doplněný o čtyři karburátory. Závodní speciál vyhrál tři ruské šampionáty; nutno podotknout, že moc soupeřů porážet nemusel.
V roce 1951 postavili v AZLK první ze série závodních speciálů. Moskvič G1 s hliníkovou karoserií vážil 670 kilogramů a s produkčním čtyřválcem 1,1 litru (70 k) dosahoval až 190kilometrové rychlosti. Specialitou závodního motoru byly čtyři karburátory, které si konstruktéři vypůjčili z motocyklu Izh-49; tedy z dvoudobého motoru! Jeho následovník nesl označení G2. Auto s aerodynamickou karoserií (otevřenou i uzavřenou) bylo schopno jezdit 223 km/h a vytvořilo několik rychlostních rekordů.
Moskvič G1 |
V roce 1965 chtěli funkcionáři ukázat sovětské svaly i v mezinárodních závodech. A tak se zrodil nápad vstoupit do seriálu Formule 1. Na první pohled šílená myšlenka - "ef jednička" se značkou Moskvič - se začala realizovat pod označením G5. Na čistém papíře začali konstruktéři pracovat na osmiválci s výkonem 200 koní při 10,5 tisíce otáček. Auto dostalo kotoučové brzdy a karoserii ze skelných vláken, šlechtěnou ve větrném tunelu. Finanční nároky formule 1 byly ale i pro centrálně plánovaný Moskvič příliš velké. G5 nakonec skončil v národním šampionátu s motorem ze sériové 412 (124 koní). Moskviči ovšem patří absolutorium: Je pravděpodobně jedinou automobilkou východního bloku, která měla odvahu na speciálu F1 začít pracovat.
Moskvič 412 Rallye |