SPECIÁLNÍ ASFALT. Nový povrch, který se nyní buduje na závodní dráze mosteckého autodromu, musí splňovat přísná technická a bezpečnostní kritéria stanovená mezinárodními asociacemi automobilového a motoristického sportu.

SPECIÁLNÍ ASFALT. Nový povrch, který se nyní buduje na závodní dráze mosteckého autodromu, musí splňovat přísná technická a bezpečnostní kritéria stanovená mezinárodními asociacemi automobilového a motoristického sportu. | foto: Martin AdamecMF DNES

Mostecký autodrom mění koberec

  • 2
Místo rychlých závodních aut a motorek teď mostecký autodrom brázdí válcovačky, bagry a další těžká technika. Po čtvrtstoletí fungování autookruhu dostává dráha zcela nový speciální povrch. Autodrom se tak zkvalitní jak pro závodníky, tak pro jejich fanoušky.

"Vsadili jsme na německého dodavatele, protože jde o společnost, která má dlouholeté zkušenosti právě s realizací extrémně namáhaných komunikací. Němečtí kolegové mají za sebou například úspěšnou rekonstrukci trati na Sachsenringu blízko Chemnitz," uvedl Michal Marek, sportovní ředitel okruhu.

"V Chemnitz se mimo jiné jezdí i světový šampionát MotoGP. A motocykloví bezpečnostní inspektoři jsou na kvalitu povrchu trati skutečně nejnáročnější. Saská trať ovšem po rekonstrukci bez problémů prošla všemi kontrolami," připomněl Marek.

Povrch v cílové rovince se vymění později. V Mostě se mění dvě třetiny povrchu závodiště. Současný zůstane jen v cílové rovince, kde se úpravy plánují v dalších letech.

Z dráhy se již odstranily obrubníky a postupně se odfrézovává starý povrch. Rekonstruují se odvodňovací kanály a vše se připravuje na pokládání několika vrstev zcela nového závodního "koberce".

Povrch závodní dráhy musí mít speciální vlastnosti stanovené mezinárodními asociacemi automobilového a motoristického sportu. Ty kontrolují jeho složení, kvalitu podloží, hrubost, pevnost a množství dalších faktorů, které přispívají především k bezpečnosti závodů.

"Složení závodní dráhy je diametrálně odlišné od výstavby běžné silnice. Má specifické vlastnosti také proto, že se tu jezdí jak závody motorek, tak velkých mnohatunových trucků," vysvětlil již dříve Dušan Matouš, mluvčí autodromu.

Nový povrch dostane i paddock, ze kterého zmizela zastaralá správní budova autodromu. Paddock se právě o tento prostor rozšíří. Vyžádal si to stoupající počet týmů při závodech, které potřebují místo pro své zázemí.

Poslední velké úpravy proběhly před třemi roky Zatím největší úpravy proběhly na mosteckém autodromu před třemi lety. Nebezpečný retardér tehdy nahradila nová šikana, která velmi zlepšila bezpečnost okruhu a také divácky zatraktivnila jednotlivé závody.

Je pojmenovaná po rakouském závodníkovi Frederico Carecovi, který zde tragicky zahynul při průjezdu původní zatáčkou.

V kalendáři letošních závodů, které se na mosteckém autodromu pojedou, je sedm zajímavých podniků. Nechybí mezi nimi například švýcarský okruhový šampionát nebo Mistrovství Evropy motocyklů.

Tradičním vrcholem sezony bude evropský šampionát tahačů, na který jezdí i tisíce diváků ze sousedního Německa.

"České okruhové mistrovství bude opět zajímavější než loni, protože podle informací z jednotlivých týmů přibudou nová atraktivní auta a jezdit bude ještě víc speciálů," řekl sportovní ředitel Marek.

Rekonstrukce mosteckého okruhu