Motocykl 2012: Unikátní motorka za milion a český okruhový speciál

  • 6
Česká firma FGR a její exkluzivní šestiválcový malosériový motocykl Midalu, krásné nové Ducati, exkluzivní Bimota a řada malosériových speciálů. To jsou některé z exponátů pražské výstavy Motocykl 2012, která se právě otevírá a potrvá až do neděle.

"Ducati ozdobí Průmyslový palác veletržní novinkou 1199 Panigale včetně přiostřené verze. Husqvarna nabídne nový motocykl Nuda 900 a Nuda 900R," láká na výstavu Markéta Holatová, mluvčí společnosti Incheba, pořadatele výstavy. Do pražských Holešovic přilákali 140 vystavovatelů.

Dorazily také dva exempláře od věhlasné značky Bimota. Což je takové lamborghini mezi motorkami. Další specialitou je MV Agusta, dovezla novinky pro rok 2012, modely F3 a F3 serie Oro.

Výstava Motocykl 2012

Asi největší exkluzivitou na celé výstavě je nástupce legendární italské značky Laverda. Jmenuje se po městečku Breganze, které je nedaleko Benátek. Tři motocykloví nadšenci se před několika lety rozhodli oživit legendární značku, ale protože práva na její používání vlastní italský mamut Piaggio, použili základní tvar původního loga a pojmenovali ji Breganze.

Hlavně je to ale krásný stroj, na který mají ti největší nadšenci už dva roky složené zálohy a čekají, až se rozběhne výroba. Model SF750, kterých má vznikat padesát kusů ročně, nabízí 85 koní řadového dvouválce a ty nejlepší komponenty. Italský ručně stavěný skvost za 36 tisíc eur, tedy skoro milion korun, dorazil do Česka na poslední chvíli. Podařilo se to Martinu Rigovi, který minulý týden přesvědčil výrobce a ten mu jeden ze dvou existujících exemplářů zapůjčil. Dokonce nechal Martina na prototypu se svézt, jako jednoho z mála smrtelníků a pravděpodobně jediného Čecha. "Je o ní zájem, samotného mě to překvapilo," říká Rigo. Pokud bude někdo opravdu rychlý a všechno se stihne podle plánů, mohl by s breganze stihnout ještě letošní motorkářskou sezonu.

"Společnost Journeyman odhalí zásadní novinku a očekávaný hit následujících sezon, model Gladiator X8 EFI V-Twin. Opomenout nemůžeme ani premiéru čtyřkolek GOES," dodává Holatová.

Nový závoďák z Česka

Perličkou je účast výrobce luxusní české šestiválcové motorky FGR Midalu. "Byli jsme ji představit v Itálii, klidně by se tam prodala celá výroba," ilustruje zájem o motorku majitel firmy Miroslav Felgr.

Český motocykl FGR Migalu

FGR Midalu

FGR se ale hlavně představuje v Holešovicích strojem, se kterým se jeho tým zúčastní závodů mistrovství světa silničních motocyklů v nově vypsané kategorii Moto3. "Jsou to už čtyři desetiletí od poslední účasti českého stroje v závodech Grand Prix," upozornila Holatová.

Jsou tu i auta, která jinde neuvidíte

S velkým rachotem dorazily i čtyřkoloví krasavci, které berou na milost i ortodoxní motorkáři: klasické americké dragstery a silné hotrody. Silných aut s obřími pneumatikami, předimenzovanými motory a brutálním zrychlením bude letos víc než kdy dřív.

Z modernějších strojoven dorazil Ford Mustang, Plymouth Prowler a Dodge Viper. Mezi hotrody přiburácel třeba Chevrolet High Boy 1934 s motorem Big Block 454 kubických palců (tedy více než 7 litrů) a výkonem kolem 600 koní a nebo Ford RT s motorem 5,7 Small Block ročník 1923 s double kompresorem a výkonem přes 800 koní.

Anebo schválně na pohled ošuntělý ratrod Plymouth 454 Big Block ročník 1937, jemuž zdatně sekunduje Ford T ročník 1925 s motorem 5,7 a jednoduchým kompresorem.

"Veteran US Car Club Praha vystavuje sběratelsky vyhledávaný pick-up Chevrolet Apache 32 1/2 ton z magického roku 1959, kdy vrcholila štědrost barokních karosářských tvarů," vypočítávají organižátoři. "Původní řadový šestiválec byl nahrazen v 70. letech osmiválcem small block typ 350 (5,7 litru) s původní manuálně řazenou třístupňovou převodovkou."

Morgan 3 Wheeler

Tři kola

Dorazily i tříkolové morgany. Parádní britské tříkolky s retrodesignem a neskutečnými jízdními vlastnostmi, které vás přesvědčí, že pro zábavu za volantem není třeba jezdit rychle. Morgan 3Wheeler má s motorkami společný kromě stylových drátěných kol i dvoulitrový dvouválec firmy S&S, uložený ještě před celohliníkovou karoserii s jasanovou výdřevou.