Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motocyklový trh ojetin žádá cizí značky

aktualizováno 
- Česko se po sedmdesátých a osmdesátých letech kultu osobních aut vrací k jedné stopě, ale mnozí mladí ani starší jezdci se přitom většinou už ani nesnaží vzpomínat na zdejší slavnou motocyklovou minulost. A nemají-li motorku kdesi na venku jako nejobyčejnějšího služebníka, k cestám do práce či k nákupům, preferují z ojetin zahraniční stroje. Potvrzuje to i příběh, který v Praze zažili experti japonské firmy Yamaha.
Chtěli ve volné chvilce a neoficiálně vidět nějakou motorku z produkce země, která kdysi patřila k motocyklovým velmocem, ale ač se jejich hostitelé snažili sebevíc, nenašli toho dne v pražských ulicích ani jedinou jawu nebo čezetu. "V Praze stály či jezdily jen cizí značky," vzpomínají svědkové události.

Že by znovuobjevení vysmívané jawy?

Byť ve městech, na výletních trasách a vůbec všude tam, kde motorky slouží spíš pro radost než pro užitek, jsou dnes víc vidět zahraniční značky, pořád je v zemi mnoho starých motorek tradičních českých značek. Potvrzuje to statistika, z níž plyne, že v Česku je evidováno na 790 000 motocyklů v průměrném stáří téměř 30 let. Otázkou ale zůstává, kolik starých jaw nebo čezet ještě jezdí. "Na trhu ojetin v Praze v současnosti prakticky není o motorky české výroby zájem," říká pražský obchodník se staršími motocykly Václav Piroutek. "Lidé nejvíc žádají endura slavnějších značek v ceně do zhruba 60 000 korun a skútry za 20 000 až 50 000 korun, přičemž nejlépe se prodávají levnější stroje asi tak za 25 000 korun." Pavel Rys, který s novými i jetými motocykly obchoduje v Přešticích na Plzeňsku, tedy na typickém českém venkově, rovněž potvrzuje zájem o stroje zahraniční produkce. "Největší poptávka je po kvalitních motorkách v ceně kolem 150 000 korun - po větších endurech a chopperech," konstatuje Pavel Rys. "Jaw a a ČZ či MZ z bývalé NDR se v mém obchodě objeví jen výjimečně." Obecně rostoucí zájem o motocykly, zejména o choppery, avizuje i Martin Kříž, pražský prodejce nových i jetých motocyklů. Jako jediný z oslovených ale připustil oživení zájmu o ještě nedávno zavrhované a vysmívané stroje Jaw a, ČZ a MZ. "Jejich znovuobjevení sice teprve začíná, ovšem podle mých zkušeností to není ke škodě zejména pro jezdce, kteří nemohou za motocykl vydat větší peníze, a hlavně pro začátečníky," soudí Martin Kříž. "První totiž za cenu solidních jaw, ČZ či MZ dostanou obvykle jen dosluhující motorky světových značek a druzí získají jezdecké zkušenosti na slabších a méně nebezpečných strojích. Obecně platí, že motocyklistův vývoj by měl začínat v patnácti letech na padesátce a od sedmnácti, osmnácti roků na lehce ovladatelné motorce o obsahu maximálně 500 či 600 krychlových centimetrů."

Dobré stroje na své kupce dlouho nečekají

Motocyklový trh ojetin není zdaleka tak přeplněný jako automobilový. "Dobré motorky za přijatelné peníze na kupce dlouho nečekají," charakterizuje situaci Martin Kříž. Také nebezpečí koupě kradených strojů je menší než u aut, naopak riziko získání stroje po havárii je mnohem větší u motorek. "Je jen málo motocyklů, které ve své kariéře neležely," vysvětluje Pavel Rys. V úvahu je třeba brát i skutečnost, že z ciziny se do Česka až na výjimky nedovážejí jiné stroje než havarované, neboť vše ostatní je v zahraničí obvykle dražší než v Česku. Pravděpodobnost, že zájemce o ojetinu koupí bouračku, je tedy značná: počty motorek dovezených z ciziny se v posledních letech přiblížily počtům strojů v zemi prodaných jako nové. "Hodně lidí, kteří vyzkoušeli jeté motorky, po čase přechází na stroje nové," dělí se o zkušenosti Martin Kříž. Další významnou odlišností proti obchodu se staršími auty je okolnost, že zájemci o jeté motorky o nabízeném zboží vědí jen pramálo. Z průzkumů plyne, že sice mívají poměrně přesně vymezenou představu o hledané značce a typu, ovšem kvalitu konkrétního nabízeného kusu posoudit nedovedou. "V takovém případě je dobré, aby u koupě asistoval odborník," radí Pavel Rys. Za nejjistější se považuje nákup staršího motocyklu v bazaru u značkového prodejce.

V tuzemských bazarech převažuje nabídka jetých motocyklů zahraničních značek.

Choppery za sebou mívají méně pernou službu než jiné motocykly.

Autor:


Témata: Škoda, Yamaha


Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.