Pro Ježíška a jeho pomocníky pak nastává složité období. První fáze zpravidla spočívá v pozvání ženské části rodiny na něco dobrého a v ledabylém nadhození otázky, co tedy provedeme s tím vánočním přáním?! Jak později zjistíme, je to ta jednodušší část. Pro výběr toho nejvhodnějšího stroje přijměte alespoň několik následujících poznatků.
Silnice, nebo terén
To je první zásadní otázka. Jedním z faktorů může být přání budoucího jezdce, dalším a neméně důležitým dostupnost vhodných ploch pro vyjížďky. V případě silniční verze je třeba počítat s dojížděním na hladkou, dostatečně rozlehlou plochu. Ideální je například nevyužívané letiště. Náročnější jezdci mohou navštěvovat speciální závodní okruhy, kde se však zpravidla platí pronájem plochy.
Naproti tomu borci holdující mini crossu mohou jezdit v podstatě všude. Pro první metry postačí zahrada, delším vyjížďkám poslouží třeba jakákoliv polní cesta. Také pro mladé motokrosaře jsou samozřejmě k dispozici uzavřené tratě, kde mohou vzájemně změřit své síly.
Minibiky nalezneme v nabídce známých zahraničních značek (Honda, Yamaha, KTM...), které nabízejí stroje kategorie mini cross. Mladým silničářům mohou dobře posloužit například stroje italské značky Polini, která je proslulá svými sportovními kity pro dvoutaktní skútry, nebo domácí Blata.
V rámech těchto strojů zpravidla burácejí dvoutaktní nebo čtyřtaktní jednoválcové padesátky. Ke standardní výbavě většinou patří omezovač plynu . S ohledem na skutečnost, že budoucí naděje motocyklového sportu zpravidla znají pouze dva jízdní režimy, plný plyn nebo nic, se jedná o funkci velice užitečnou.
Někteří výrobci počítali se vším a dodávali ke svým strojům i podpůrná kolečka. Je tedy vidět, že začít lze i ve velmi raném věku.
Jednodušší a pomalejší motorky jsou vybaveny bubnovými brzdami. Vodou chlazené nabroušené mašiny, které snesou i nasazení v opravdovém závodě, se mohou pyšnit třeba čtyřpístkovou hydraulickou kotoučovkou na předním kole a dvoupístkem vzadu. Startování ve většině případů zajišťuje startovací páka "nakopávačka". Luxusnější modely jsou opatřeny elektrickým startérem. Rozjezdy ohlídá automatická odstředivá spojka spojená s někdy až třístupňovou automatickou převodovkou.
Při nákupu značkového minibiku však sáhne Ježíšek poněkud hlouběji do kapsy. Cena nových minibiků začíná někde mezi třiceti a čtyřiceti tisíci, zatímco ostrý motokrosový speciál může přijít v základu téměř na osmdesát tisíc korun.
Mini motocykly lze sehnat i ojeté. S ohledem na hmotnost a dovednosti jezdců, kteří je zpravidla sedlají, bývají některé ojetiny spíše jen lehce opotřebené. Cena těch jednodušších se pohybuje okolo dvaceti tisíc korun.
Česko, kolébka minibiků
Již více než sedmnáct let působí v České republice firma Blata, kterou lze bez přehánění označit za objevitele minibiku tak, jak ho známe v jeho nejtypičtější podobě. Tedy jako zmenšeninu závodního speciálu, která má ruční startování šňůrou a vejde se do kufru rodinného kombíku i s celým servisním zázemím.
Produkty nesoucí značku Blata vynikají vysokou spolehlivostí, kvalitou zpracování a odolností. I nejmenší motocykl uveze bez potíží stodesetikilového pořízka, se kterým dokáže uhánět rychlostí až 45 km/h.
Základem mini motocyklů Blata je rám z vysokopevnostních ocelových trubek. V něm je upevněn dvoutaktní vzduchem chlazený motor s objemem 40 kubických centimetrů. Startování je ruční, stejné jako u motorové pily nebo křovinořezu.
O přenos krouticího momentu z motoru na převodové ústrojí se stará automatická odstředivá spojka. Brzdy jsou u jednotlivých modelů rozdílné. Na výběr jsou kotoučové mechanické u základních modelů, nebo hydraulické například u závodního speciálu Origami B2, který sedlali mistři Evropy v sezonách 2007 a 2008.
K dispozici je také velké množství dílů pro individuální ladění strojů jako třeba rozety různých průměrů, laděné výfuky nebo závodní sady pístů a kapotáží. Kromě okruhových speciálů se společnost Blata zabývá ještě výrobou motorových koloběžek, mini čtyřkolek a mini motardů.
Ceny nových strojů začínají na hranici jedenácti a půl tisíce korun. Ojeté blaty se pohybují v různých cenových relacích v závislosti na kategorii stroje. Základní model se velmi zřídka vyskytuje pod hranicí šesti tisíc korun. Na závodní speciál Elite Hobby si připravte alespoň patnáct tisíc.
Miniaturní stroje Blata položily skutečný základ této kategorie motocyklů po celém světě. Tento věhlas však nezůstal bez povšimnutí asijských výrobců. Traduje se, že první kopie minibiků z Číny, se dostaly do obchodů vyrobené již s ojetými pneumatikami. Předlohou evidentně postál použitý exemplář…
MADE IN CHINA pro kutily
Právě levnými čínskými mini motocykly všech tvarů, barev i výbav je trh zaplaven. Čínské minibiky jsou krásné, barevné, mají agresivní závodní design a jejich pořizovací cena představuje sama o sobě malý zázrak. Prodejci nabízejí nepřeberné množství tuningových dílů. Jak se později ukáže, mnoho z nich se nestane pouze avantgardním doplňkem, ale nutností nezbytnou pro další provoz.
Už při vybalení z přepravního obalu může dojít k mírnému rozčarování. Například stupačky nejdou sklopit. Nu což, co Čech, to kutil a za ty peníze vám snad ruce neupadnou. Jen to nepropilovat moc!
Kohout palivové nádrže raději nezkoušejte uzavřít. V lepším případě se to nepovede, v horším ano. Napořád. Veškeré šroubové spoje nesou známky lajdáckého utažení nebo stržení a šikovného "narafičení". Běda, když je potřeba šroub utáhnout do slitiny hliníku. Díra se závitem je již předem tak vykloktána, že například přední blatník raději odložíme, aby v nejméně vhodném okamžiku nespadl pod přední kolo.
V okamžiku, kdy nastane chvíle první vyjížďky, se projeví další dosud nezjištěné skutečnosti. Motor se zpravidla nastartovat podaří. V případě i lehkého pádu, jemuž se asi žádný budoucí šampion nevyhne, plasty nepříjemně praskají a lámou se na ostré střepy. Na dalších odvážnějších výletech se s vámi pravděpodobně rozloučí odstředivá spojka. Všechny leštěné plochy i přes veškerou snahu začínají korodovat a sváry praskají. Vyrazíte na nákup prvních náhradních dílů…
Tolik o motocyklech té nejnižší cenové kategorie. Nové se prodávají již od 2 900 korun. Ojetiny neexistují.
Moderní technika
Aktuálně nabízená plejáda levných minibiků a mini crossových strojů již hovoří o využití delta rámů, ušlechtilejších materiálů i množství bezpečnostních opatření jako je například výtrhová pojistka nebo omezovač plynu. Zdá se, že pod tíhou vzájemné konkurence jsou i asijští výrobci nuceni k dodržování alespoň základních požadavků na kvalitu a bezpečnost.
Dětské čtyřkolky nabízejí dokonce dálkově ovládaný systém stop/start, který slouží k zastavení stroje v případě, že jezdec nad ním ztratí kontrolu. Současným hitem jsou také nabídky čtyřtaktních motorek a čtyřkolek s elektrickým startérem, osvětlením a příplatkovými navijáky a další akční výbavou. Na každý pád však u těchto cenově velmi dostupných produktů nelze než doporučit nákup v kamenné prodejně s detailním předvedením a v okamžiku nákupu též s uvedením do provozu.
Posláním mini motocyklů určených dětem a nejen jim je přinášet radost a zábavu a přitom třeba i získávat základní dovednosti pro jízdu v jedné stopě. Vždyť na minibiku začínal třeba i Lukáš Pešek. Spolu s první motorkou nezapomeňte také na přilbu, chrániče nebo kombinézu.