motootázka

Chápu, že hloubka dezénu pneumatik má vliv na jízdu v dešti či na sněhu, ovšem nejsem si jist, zda se projeví také při brzdění automobilu.
Chápu, že hloubka dezénu pneumatik má vliv na jízdu v dešti či na sněhu, ovšem nejsem si jist, zda se projeví také při brzdění automobilu. Existují o tom nějaká měření či fakta?
Karel Bednář, Praha 5

Na kvalitu jízdy má vliv nejen hloubka dezénu, ale také šířka pneumatiky. Široké pláště jsou vhodnější pro suchou silnici, zatímco za mokra či v zimě jsou výhodnější pláště užší. Při brzdění se hloubka dezénu projeví - zejména na mokré vozovce. Například z měření, která zveřejnil Ústřední automotoklub spolu s organizací pro bezpečnost silničního provozu BESIP, plyne, že jestliže s novými pneumatikami se sedmimilimetrovým vzorkem potřeboval sledovaný automobil k zastavení 52 metrů, s plášti s pětimilimetrovým vzorkem měl brzdnou dráhu dlouhou 55 metrů, s pneumatikami s třímilimetrovým dezénem brzdil za stejných podmínek a na téže dráze 62 metrů, s dvoumilimetrovým vzorkem potřeboval k zastavení už 70 metrů a s pláštěm s dezénem pouhého milimetru se brzdná dráha prodloužila o více než 70 procent, na 89 metrů.