Motootázka

Koupil jsem VW Golf 1.9 diesel z roku 1994, má najeto 235 tisíc kilometrů.
Koupil jsem VW Golf 1.9 diesel z roku 1994, má najeto 235 tisíc kilometrů. Do konce listopadu musím s vozem na STK a na kontrolu emisí. Slyšel jsem, že prý při ní motor dostává pořádně zabrat a někdy měření nevydrží. Mám s motorem něco před emisní kontrolou udělat?
František S., Zlín

Odborníci na diesely nevylučují, že při emisní kontrole skutečně může dojít ke značnému poškození motoru. Ovšem ihned dodávají, že se to stává jen opravdu výjimečně.Šéf plzeňského diesel-servisu Petr Svoboda říká, že riziko poškození plyne z toho, že je agregát při kontrole spalin vystaven nezvyklému režimu. Je totiž vytáčen několikrát za sebou těsně před hranici maximálních dovolených otáček, aniž je zatížen. "Pokud je to starší motor s plně mechanickým vstřikováním nafty, tak se může stát, že mu nefunguje omezování nejvyšších otáček. Pak hrozí nebezpečí přetočení motoru přes maximální povolené obrátky," vysvětluje Petr Svoboda. Jako prevenci před možnou nehodou motoru při emisní kontrole doporučuje expert na naftové motory vydat se na měření tam, kde není jen samostatná kontrolní stanice, ale současně i servisní pracoviště specializované na vznětové agregáty. "Solidní servisman motor před měřením nejdříve zkontroluje a neměl by se do práce pustit, pokud si není jistý jeho vyhovujícím stavem. Překontroluje alespoň vizuálně důležité prvky, jako třeba rozvodový řemen. Předejde tak možné havárii, případně motor předem seřídí. Zákazník tak platí za emisní kontrolu jen jednou, kdežto u samostatné měřicí stanice se dozví jen to, že motor nevyhověl, a musí kontrolní měření absolvovat znovu. Zaplatí opět a ztratí další čas," konstatuje šéf diesel-servisu. Emisní kontrola přijde zhruba na sedm set korun. Pokud se motorista spoléhá víc na vlastní síly než na mechaniky, tak odborníci před návštěvou emisní stanice doporučují alespoň výměnu palivového a vzduchového filtru. V případě, že jde o nově zakoupený jetý automobil, platí stará moudrost: když nejsou k vozu k dispozici důvěryhodné doklady o provedených servisních pracích, tak je dobré předem vyměnit olejové náplně, případně i rozvodový řemen. "Před měřením je dobré motor trochu prohnat ve vyšších obrátkách třeba při jízdě po dálnici. Vyčistí se tím jak palivový, tak i výfukový systém. Právě ty hrají při kontrole emisí hlavní roli," doplňuje Petr Svoboda.


Elektromobilita

Finance

Cestování

Doprava

Autoškola

Měny

Nepřehlédněte