Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

motootázky

aktualizováno 
1. V technických parametrech mojí Škody Felicia 1.3 MPI z roku 1997 je uveden kroutící moment 106 Nm při 2600 ot/min. Avšak při žádném z několika měření jsem zmíněné hodnoty nedosáhl, vždy byl výsledek horší.

Rudolf Dreithaler z mladoboleslavské Škody Auto se domnívá, že čtenář odlišné hodnoty kroutícího momentu u felicie zjistil pravděpodobně na válcové zkušebně. "Tuto metodu lze považovat spíš za informativní, neboť naměřený výkon na kolech se přepočítává na výkon motoru, což bývá nepřesné," konstatuje Rudolf Dreithaler, který za jediný správný způsob považuje měření na motorové brzdě. "Podmínkou měření je také stejný stav sacího a výfukového traktu, jako je ve voze. Zároveň je třeba zaznamenávat i další důležité veličiny - hodnoty předstihu, teploty výfukových plynů a podobně," uvádí Rudolf Dreithaler a připomíná, že při správném měření může motor Škody Felicia 1.3 MPI podle platných norem mít tolerance ve výši plus minus pěti procent ve výkonu a u točivého momentu se tolerance může pohybovat v rozmezí plus pět až minus šest procent. Také Jaroslav Myslík, technik plzeňské firmy Auto CB, která patří k nejvýznamnějším dealerům škodovek v západních Čechách, předpokládá, že různé výsledky nevzešly z motorové brzy. "Ta jediná je směrodatná," prohlašuje Jaroslav Myslík.

2. Nechal jsem Škodu Felicia 1.3 upravit pro pohon propanbutanem. Ten má oktanové číslo 100, a je tedy podle mého názoru v motoru stavěném na 95 oktanů nevyužit. Bylo by vhodné - a s jakými důsledky - zvýšit kompresní poměr snížením hlavy motoru?

Rudolf Dreithaler informuje, že škodovku lze k pohonu na propan-butan přestavět až po záruční době na vozidlo, jinak záruka padá. "V případě zásahů do karoserie končí i prodloužená záruka na karoserii pro místa přestavbou dotčená," sděluje Rudolf Dreithaler. "Upravovatel auta přebírá v plném rozsahu veškeré záruky za změny na vozidle plynoucí z jeho přestavby na alternativní pohon." Tomáš Hanzl, předseda LPG-klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje motoristy využívající k pohonu vozidel propanbutan, zmíněné úpravy hlavy motoru v žádném případě nedoporučuje. "Oktanové číslo je dáno poměrem propanu a butanu, který nemusí být v každém palivu stejný," doplňuje Tomáš Hanzl. "Navíc upravené auto nejezdí jen na LPG, ale také na benzin, takže by mu snížení hlavy mohlo ublížit."


Autor:


Témata: Normy, Škoda, Škoda Auto


Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.