motootázky

Evropská unie prý během několika nejbližších let chystá kvůli ochraně životního prostředí a větší bezpečnosti na silnicích zákaz provozu motorových vozidel starších dvaceti let. A Česko - až vstoupí do Unie - se bude muset těmto omezením přizpůsobit. Opravdu něco takového v tuzemsku hrozí? Neuvažuje se přinejmenším o zákazu provozu vozů s dvoutaktními motory, ve zdejších podmínkách hlavně starých wartburgů a trabantů?
Karel Bernát, Brno

O zákazu provozu motorových vozidel starších dvaceti let v zemích Evropském unie a v té souvislosti i v Česku se poslední dobou skutečně mezi motoristy diskutovalo, ovšem nic takového nehrozí. Potvrdil to Elmar Brok, předseda výboru Evropského parlamentu pro zahraniční záležitosti, lidská práva, vzájemnou bezpečnost a obranu ve stanovisku, které si v Bruselu vyžádal Všeobecný evropský IFA-klub (A.I.C.E.), v jehož čele v tomto období stojí Čech Jan Kopeček z Plzně. "Rozhodnutí, kterých se obáváte, Evropská unie neplánuje. Vaši občané mohou nadále používat svá vozidla, neexistují žádné plány o tom, že by se vozidla po dosažení určitého věku nesměla účastnit veřejné dopravy," citujeme z Brokova dopisu, který dal Jan Kopeček redakci MF DNES k dispozici. "Vozidla, která byla jednou schválena k provozu, mohou být provozována i nadále a nesmusí splňovat emisní limity Evropské unie. Rovněž mi není známo, že by Evropský parlament diskriminoval dvoutaktní vozidla, zakazoval jejich produkci nebo jí bránil, případně že by měl v tomto směru nějaké úmysly. Evropská unie samozřejmě má zájem stanovovat ekologické standardy, které zajistí celé Evropě zdravé životní prostředí. Proto existují maximální přípustné emisní limity, které však musí splňovat jen vozidla nově schvalovaná do provozu. Tyto limity platí pro všechny typy motorů," sdělil Elmar Brok a doplnil, že kdyby se objevily třeba i nové dvoutaktní motory a splnily by evropské emisní limity, nebránilo by nic jejich schválení k provozu v zemích Evropské unie. Současně Elmar Brok v dopisu do A.I.C.E sdělil, že právě v oblasti ekologie se navíc počítá s přechodnými úlevami ve prospěch kandidátů vstupu do Evropské unie.

* A.I.C.E - Allgemeiner IFA-Club Europa, Všeobecný evropský IFA-klub sdružuje majitele trabantů, wartburgů, barkasů, motocyklů MZ, Simson a dalších s dvoutaktnímiu motory, působí v řadě zemí Evropy, centrálu má v Bad Salzuflen v Německu, prezidentem je v současném období Jan Kopeček, Český zemský svaz sídlí v Plzni.