motootázky

Silniční předpisy vyžadují ochrannou přilbu pro řidiče i spolujezdce na motocyklu i na mopedu bez ohledu na to, jakou rychlostí stroj jede.
Silniční předpisy vyžadují ochrannou přilbu pro řidiče i spolujezdce na motocyklu i na mopedu bez ohledu na to, jakou rychlostí stroj jede. Mnozí motoristé ted' proto přilby shánějí a přitom se často v obchodech setkávají s omezenou nabídkou velikostí. Jaký je vlastně velikostní sortiment motocyklových přileb?
Karel V, České Budějovice

Výroba ochranných přileb je vskutku bohatá - podle přehledu, který zveřejnil Ústřední automotoklub, by se zmíněné zboží mělo nabízet v osmi velikostech. Ty vycházejí z obvodu hlavy, který se měří v centimetrech přes čelo a nad ušima jezdce. Označení XXS přitom znamená obvod 51 až 52 centimetrů, XS je 53 až 54 centimetrů, S symbolizuje 55 až 56 centimetrů, M představuje 57 až 58 centimetrů, L značí 59 až 60 centimetrů, XL je 61 až 62 centimetrů, za XXL se skrývá 63 až 64 centimetrů a XXXL znamená 65 až 68 centimetrů. Speciální přílby jsou i pro děti. Přilba má být spíš těsnější, ale nesmí nikde tlačit. A pozor neměla by se dát přetáhnout zezadu dopředu při upnutém podbradním řemínku. "Nevadí, když jde přilba hůř nasadit přes uši, neboť je v tomto místě úzká," upozorňují odborníci Ústředního automotoklubu a připomínají další zásady: Důležitý je pocit po nasazení. Přilba nesmí na hlavě vlát, když člověk po zapnutí prudce otáčí hlavou ze strany na stranu. Ideální je, když jezdec může přilbu vyzkoušet při jízdě alespoň dvě až tři hodiny. Někdy totiž začnou po delší jízdě bolet uši. Při výběru velikostí je dobré počítat s tím, že se přilba používáním časem zvětší - vytlačí - asi o půl čísla