Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motootázky

aktualizováno 
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D.
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D., Ústí nad Labem

Podle údajů odborných pneumatikářských servisů se jeví jako výhodnější nákup zimního obutí včetně disků. Odborníci pro to mají dva důvody ­ technický a finanční. Znalci míní, že se při neustálém přezouvání letních gum za zimní může poškodit patka pneumatiky, která pak v bezdušovém provedení nepřilne správně k disku a kolo uchází. "Není to pravidlo, ale stát se to může. Ovšem ani pak není nutné pneumatiku zahodit, jen se doplní duší," vysvětluje Tomáš Heřman, technik plzeňského střediska Barum, které patří k největším servisním střediskům v republice. Vzdušnice přijde motoristu zhruba na 170 korun. Za přezutí sady pneumatik zaplatí majitel auta ne méně než 400 korun. Platí se nejen za samu montáž gum, ale kola je pokaždé nutné vyvážit. Přitom jeden ocelový disk například pro Škodu Felicia stojí 720 korun. "To snad hovoří ze vše, investice do ráfků ­ a pro zimní obutí stačí jen levné ocelové, litých je pro nasolené zimní silnice škoda ­ se řidiči rychle vrátí," míní Tomáš Heřman. Ten říká, že si motorista nemusí nutně koupit pět disků a pět zimních pneumatik. "Stačí čtyři, za rezervu použijeme letní kolo. Na nouzové dojetí vyhoví. Navíc u některých automobilů, zejména vyšších tříd, není možné do prostoru pro náhradní kolo umístit plnohodnotnou rezervu. Auta totiž používají náhradní kolo menších rozměrů." Uskladnění momentálně nepoužívaných kol či pneumatik doporučují technici jednoznačně v tmavých a chladných místnostech. Pokud uskladňujete kompletní kola, tak mají být uložena naležato, naskládána na sobě do sloupce. Před uskladněním je dobré nahustit je na provozní tlak. "Větší pneumatikářské servisy zákazníkům automaticky nabízejí uskladnění letních či zimních kol a postarají se o řádné uložení. Je také dobré navštěvovat pravidelně jeden servis, neboť v poslední době dostávají trvalí zákazníci nejrůznější slevy," říká Tomáš Heřman. Plnění kol speciální směsí na bázi dusíku odborníci doporučují především proto, že je tlakově stabilnější než vzduch. Tomáš Heřman k tomu uvádí: "Projeví se to především při jízdě po dálnici. Prakticky nemůže docházet k přehuštění pneumatiky, což se při naplnění vzduchem běžně stává. Zvýšený tlak se projevuje při dlouhé jízdě především v letních měsících a je viditelný na opotřebení dezénu. Ten pak více ubývá uprostřed gumy. Molekuly speciální směsi jsou také větší než vzduchové, a směs proto z pneumatiky méně uniká. Tlak v kole zůstává po celé měsíce beze změny či se jen minimálně snižuje. Náplň také není výbušná a nezpůsobuje korozi ráfku. Životnost pneumatiky se tím zvýší o deset až patnáct procent." Za plnění kol speciální směsí se platí. Náplň do jednoho kola osobního automobilu přijde na necelých 30 korun, do dodávkového obutí je o deset korun vyšší. Naplnění jednoho kola nákladního vozu už stojí 200 korun.


Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.
Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.

r.v. 2012, naj. 111 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.