motoparagrafy

Sněhové řetězy jsou někdy jedinou možností, jak bezpečně zdolat kluzké úseky Na celém silničním průtahu obcí je dopravní značkou zvýšena nejvyšší povolená rychlost na 70 kilometrů v hodině.
Sněhové řetězy jsou někdy jedinou možností, jak bezpečně zdolat kluzké úseky Na celém silničním průtahu obcí je dopravní značkou zvýšena nejvyšší povolená rychlost na 70 kilometrů v hodině. V části tohoto úseku však nedávno kvůli stavebním pracím omezili rychlost na 40 kilometrů v hodině. Jaká rychlost je přípustná po projetí zmíněného úseku s nižší rychlostí?
Josef B., Zlín

Jakmile vozidlo mine dopravní značku označující konec úseku se sníženou rychlostí, smí jet opět rychlostí do 70 kilometrů v hodině.

Zdědil jsem osobní auto v nevyhovujícím technickém stavu, a proto o něj nemám zájem. Musím přesto vůz přijmout?
Václav T., Kraslice

Žádný právní předpis dědici neukládá, že musí dědit. Je proto oprávněn dědictví odmítnout ústním prohlášením u notáře nebo písemným prohlášením, které mu zašle. Učiní tak do měsíce ode dne, kdy ho notář o právu odmítnout dědictví vyrozumí, jak mu ukládá povinnost.

Chystám se autem do Rakouska. Musím uzavřít zvláštní pojištění, které by krylo případné škody, které bych v cizině způsobil?
Jan C., Třeboň

Povinné pojištění, které motorista za svoje vozidlo zaplatil, kryje nejen škody vzniklé na území České republiky, ale také škody, které způsobí na území cizího státu. Seznam zemí, kterých se to týká, je ve vyhlášce ministerstva financí číslo 205/1999 Sb. a v současnosti zahrnuje 40 evropských států, počínaje Albánií a konče Vatikánem. Rakousko mezi nimi nechybí. Dokladem o platnosti povinného pojištění i v zahraničí je zelená karta, kterou pojišťovna vystavila při uzavírání pojistné smlouvy.

Při jízdě motorovým vozidlem nesmím rozsvítit dálková světla, pokud je silnice dostatečně a souvisle osvětlena. Kdy k takovéto situaci dochází?
Václav O., Nový Bor

O dostatečném a souvislém osvětlení vozovky jiným světelným zdrojem než světlomety motorového vozidla lze mluvit jen tehdy, jestliže na delším úseku silnice - nejméně na několika stech metrech - světelné kužele jednotlivých lamp pouličního osvětlení spolu souvisejí tak, že mezi nimi nezůstává žádná část silnice neosvětlena. Na vozovce tedy nejsou temná místa a vozovka je osvětlena v celé šířce. V takovém případě je řidič povinen přepnout na potkávací světla. Zásadně nepřípustná je jízda jen s obrysovými světly, a to i ve městech po ulicích s dobrým veřejným osvětlením.