motoporadna

Mám v ocelovém tanku ve sklepě rodinného domu větší množství nafty, kterou jsme dříve -
dobře před 15 roky používali k topení. Současně vlastním osobní auto s motorem 1,9 TDI a zajímá mne, zda mohu zmíněnou naftu použít k jeho provozu. Slyšel jsem, že nafta stárne, absorbuje vodu a znehodnocuje se.
Jan Lutonský, Jeseník

Naftu lze použít, ale pouze vrchní vrstvu, dole v tanku bude voda. Nafta pravděpodobně bude tmavá, což není na závadu. Ale pozor: v daném případě zřejmě nikdo neví, zda jde o letní, nebo zimní naftu. Je tedy vhodné přidat do paliva aditivum. Přesto by se vyplatilo poslat vzorek k prověrce k odborníkům, možná by postačila jejich jednoduchá vizuální kontrola.
(buč)

Před návštěvou stanice technické kontroly mi u Škody 120 LS z roku 1986 kamarád seřídil motor. Vůz prošel v pořádku technickou i emisní prověrkou, ale brzy poté jsem při stání u křižovatky zjistil, že motor kolísá v rozmezí zhruba dvou set otáček. Navíc hůř akceleruje.
Ladislav Němčic, Ústí nad Labem

Důvodů samovolné změny volnoběžných otáček škodováckého motoru může být víc. Od prasklého či uvolněného sacího potrubí přes opotřebované vedení škrtící klapky třeba až po netěsné víko karburátoru. Nejpravděpodobnější příčinou uvedených potíží však zřejmě bude špatně seřízená palivová směs. Konkrétně - popisované "houpání" otáček působí směs příliš ochuzená. Kamarád zřejmě motor seřídil jen odhadem, a nikoliv pomocí přístroje pro kontrolu složení výfukových plynů. Před cestou k důkladnějšímu seřízení motoru přece jen neuškodí zkontrolovat sací potrubí, zejména v přírubě karburátoru a u hlavy válců. Pokud spoje nebudou uvolněné a potrubí nebude popraskané, tak je třeba hledat chybu buď v seřízení karburátoru, nebo v jeho kvalitě. Nelze vyloučit, že bude potřebovat opravu, či dokonce výměnu.
(pet)