motoporadna

-
Šest roků jsem spokojen s naftovým Oplem Astra, ale v posledních týdnech zlobí startování: když už se zdá, že motor naskočí, tak poklesnou otáčky a snaha je marná. Proto vůz obvykle roztahuji. Výměna akumulátoru nepomohla. Nepotřebuje opravu motor, který má najeto přes 180 tisíc kilometrů?
Miroslav Hynek, České Budějovice

Popsané problémy nemusí mít na svědomí opotřebený motor, ani počet kilometrů tomu nenasvědčuje. Pravděpodobnější je závada startéru, který někdy přestává točit. Příčinou bývají nenamazaná ložiska nebo vyběhaná ložiska rotoru startéru. Problém je tedy dobré začít řešit u autoelektrikáře, který startér vyčistí a případně mu vymění ložska. Nevyplatí se otálet, neboť startéru hrozí ještě závažnější újma v podobě poškozeného vinutí. A jestliže promazání a pročištění je za stovky korun, oprava startéru stojí i přes deset tisíc korun. Při kvalitním startéru navíc tolik netrpí akumulátor.

Čtvrtým rokem podnikám s dieselovým Fordem Transit, se kterým jsem neměl potíže až do lednových mrazů, kdy motor začal ztrácet výkon a zvedla se spotřeba. Od té doby automobil zůstal méně výkonný zejména v kopcích. Neublížily motoru, který nemá víc než 130 tisíc kilometrů, mrazy?
Antonín Železný, Jihlava

Mrazivé počasí vozu neublížilo, spíš jen zvýraznilo závadu vstřikovacího systému paliva, která je pro motory s přímým vstřikem nafty téměř typická. Způsobuje ji opotřebená plochá vačka nebo špatně fungující nejčastěji popraskané - pružiny v rozdělovací hlavě rotačního vstřikovacího čerpadla. Potíže vznikají zhruba po 120 tisících kilometrech nejen u fordů, ale také u vozů jiných značek, a odstraní je jenom výměna zmíněné ploché vačky či pružin. Práci je dobré svěřit specializovanému diesel-servisu. S opravou se nevyplatí otálet, neboť při včasném zákroku obvykle stačí výměna vačky a pružin za zhruba sedm tisíc korun. Zato při delším cestování s vozem bez opravy se může poškodit celá rozdělovací hlava rotačího čerpadla a její výměna může stát až 25 tisíc korun.

Při ostřejším rozjezdu se z přední části mojí Škody Felicie 1.3 LXi ročníku 1996 ozývá klepavý zvuk, ale když se rozjíždím pomaleji, tak nic neslyším. Jinak se automobil chová normálně. Není porouchaná spojka?
Jaroslav Šimáček, Prachatice

Spojka nejspíš nebude příčinou zmíněných problémů. Zvuk připomínající zaklepání vzniká při prudším rozjezdu nejčastěji kvůli opotřebeným pryžovým lůžkům motoru (silentblokům). Ty pak umožňují pohyb motoru, který naráží do karosérie a vydává zmíněný zvuk. Potíže odstraní jen výměna pružného lůžka. Práci by měl dělat odborný servis, který má k dispozici speciální dílenské přípravky. Oprava stojí asi 1500 korun a vůz by se neměl v servisu zdržet déle než den.


Témata: Ford, Škoda Auto