Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor řve, kola pískají... A kde je řidič?

  13:19aktualizováno  13:19
"Třináctka start!" zazní z reproduktoru a na asfaltovou dráhu vyráží závodní auto, motor řve, pneumatiky pískají v zatáčkách. Na dráze to houstne, za volanty aut ale žádní řidiči nesedí. Jsou totiž sedmkrát zmenšená a závodníci je řídí přes rádio dálkovým ovladačem.

V DEPU. Doladit poslední detaily, nablýskat kapotu... a Tomáš Ponocný může vyrazit se svým krasavcem na start. | foto: Jaromír PechMF DNES

Závody modelů 1:7Závody modelů 1:7




První letošní závod modelů aut řízených rádiem v kategorii takzvaných sedmin (aut zmenšených v poměru 1:7) se jel včera v Janovicích nad Úhlavou, v areálu bývalých kasáren.

Síly svých modelů tu poměřilo pětadvacet závodníků. "Pro letošní sezonu máme pro celý seriál sedmin přihlášeno sedmadvacet lidí, což je výborná účast,“ pochvaloval si vedoucí sekce rallye RC autoklubu ČR Radek Třešňák.

Klání modelů aut řízených rádiem se v Česku pořádají už osmým rokem. Závod je rozdělen na rozjížďková, semifinálová a finálová kola.

"V rozjížďkách má každý tři pokusy, do dalších kol se tak mají šanci dostat i méně zkušení závodníci. Na dráze se potkají závodníci různých úrovní. Musejí být tak vůči sobě ohleduplní, jeden se učí předjíždět, druhý zase uhýbat,“ popsal Radek Třešňák.

Každý závod je podle něj jiný a jezdí se na různém povrchu. "V Janovicích jedeme na asfaltu, příští závod se ale pojede v přírodním terénu, kde je spousta špíny a bláta,“ popsal Třešňák.

"Autíčko“ i za sto tisíc
Mezi účastníky závodu najdete mladíky i muže "zralého věku“. Na svůj první závod přijel do Janovic čtrnáctiletý Tomáš Ponocný z Klatov-Lub.

Jeho zmenšený závodní model může jet rychlostní až 120 kilometrů v hodině. "Tento model zvládne i jízdu v náročném terénu,“ chválil Tomáš s patřičnou hrdostí svůj stroj. Ke koníčku ho přivedl tatínek.

A musí to být štědrý otec, protože modely nejsou žádná láce. V modelářské prodejně si na auto a potřebnou výbavu musíte připravit částku kolem třiceti tisíc korun.

"Kromě samotného auta je zapotřebí ještě nabíječka, baterie, vysílací souprava i s přípravou pneumatik a tak dále,“ řekl Třešňák. Podle něj se dají koupit i levnější modely, jejich provoz je pak ale náročnější.

"Pokud chce někdo tento sport dělat opravdu na úrovni, musí do vybavení investovat až sto tisíc,“ dodal.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.