V DEPU. Doladit poslední detaily, nablýskat kapotu... a Tomáš Ponocný může vyrazit se svým krasavcem na start.

V DEPU. Doladit poslední detaily, nablýskat kapotu... a Tomáš Ponocný může vyrazit se svým krasavcem na start. | foto: Jaromír Pech, MF DNES

Motor řve, kola pískají... A kde je řidič?

  • 2
"Třináctka start!" zazní z reproduktoru a na asfaltovou dráhu vyráží závodní auto, motor řve, pneumatiky pískají v zatáčkách. Na dráze to houstne, za volanty aut ale žádní řidiči nesedí. Jsou totiž sedmkrát zmenšená a závodníci je řídí přes rádio dálkovým ovladačem.

Závody modelů 1:7Závody modelů 1:7




První letošní závod modelů aut řízených rádiem v kategorii takzvaných sedmin (aut zmenšených v poměru 1:7) se jel včera v Janovicích nad Úhlavou, v areálu bývalých kasáren.

Síly svých modelů tu poměřilo pětadvacet závodníků. "Pro letošní sezonu máme pro celý seriál sedmin přihlášeno sedmadvacet lidí, což je výborná účast,“ pochvaloval si vedoucí sekce rallye RC autoklubu ČR Radek Třešňák.

Klání modelů aut řízených rádiem se v Česku pořádají už osmým rokem. Závod je rozdělen na rozjížďková, semifinálová a finálová kola.

"V rozjížďkách má každý tři pokusy, do dalších kol se tak mají šanci dostat i méně zkušení závodníci. Na dráze se potkají závodníci různých úrovní. Musejí být tak vůči sobě ohleduplní, jeden se učí předjíždět, druhý zase uhýbat,“ popsal Radek Třešňák.

Každý závod je podle něj jiný a jezdí se na různém povrchu. "V Janovicích jedeme na asfaltu, příští závod se ale pojede v přírodním terénu, kde je spousta špíny a bláta,“ popsal Třešňák.

"Autíčko“ i za sto tisíc
Mezi účastníky závodu najdete mladíky i muže "zralého věku“. Na svůj první závod přijel do Janovic čtrnáctiletý Tomáš Ponocný z Klatov-Lub.

Jeho zmenšený závodní model může jet rychlostní až 120 kilometrů v hodině. "Tento model zvládne i jízdu v náročném terénu,“ chválil Tomáš s patřičnou hrdostí svůj stroj. Ke koníčku ho přivedl tatínek.

A musí to být štědrý otec, protože modely nejsou žádná láce. V modelářské prodejně si na auto a potřebnou výbavu musíte připravit částku kolem třiceti tisíc korun.

"Kromě samotného auta je zapotřebí ještě nabíječka, baterie, vysílací souprava i s přípravou pneumatik a tak dále,“ řekl Třešňák. Podle něj se dají koupit i levnější modely, jejich provoz je pak ale náročnější.

"Pokud chce někdo tento sport dělat opravdu na úrovni, musí do vybavení investovat až sto tisíc,“ dodal.

,