Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor Scuderi: jeden válec pro sání a kompresi, druhý pro práci

aktualizováno 
Motor od firmy Scuderi Group představuje další z mnoha vývojových variant klasických spalovacích motorů. Tentokrát se snaží práci klasického čtyřtaktního cyklu rozdělit mezi dvojici válců. Ačkoli slibuje výrazně vyšší točivý moment než běžné motory, je jeho praktický přínos otázkou.

Motor Scuderi s rozděleným cyklem | foto: Scuderi Group

Spalovací motor od firmy Scuderi je na první pohled téměř klasickým čtyřtaktem. Jenže po chvíli si pozorovatel všimne rozdílné konstrukce válců umístěných za sebou. Jeden válec má totiž daleko větší vrtání, než válec druhý.

Je to proto, že každý z válců motoru Scuderi vykonává jinou činnost. Větší válec nasává a stlačuje vzduch, který je pak přepouštěcím kanálem se speciálním ventilem převeden do válce menšího. Ten slouží k pracovnímu cyklu – je do něj tedy vstříknuto palivo a směs je následně zažehnuta. Na rozdíl od běžných čtyřtaktů vykonává pracovní cyklus pracovní válec každou otáčku klikové hřídele.

Velký válec sloužící pouze k nasátí a stlačení vzduchu používá ventily s vnějším zavíráním a válec tak může vzduch maximálně stlačit, jelikož mu v tom nepřekáží klasické ventily. Mezera mezi hlavou válce a pístem je jen 1 mm, tudíž je kompresní poměr asi 100 : 1.

Tím je vyřešen problém s plněním druhého válce, který mívají jiné motory s rozděleným cyklem. Ve válci určeném pro spalování je pak palivo zažehnuto až asi 15° pod horní úvrati, což nebývá obvyklé. Zde je to ale možné, jelikož se částečně využije i expanze stlačeného vzduchu.

Pozdější zažehnutí směsi znamená vyšší průměrnou teplotu spalování, ale nižší teplotní špičky. Díky tomu vzniká při spalování paliva v tomto motoru až o 80% méně oxidů dusíku. Scuderi také slibuje výrazně větší točivý moment, než u klasických čtyřtaktů.

Firma Scuderi vyvíjí také přeplňovanou verzi motoru a vzduchový hybrid. Tyto varianty by měly nabídnout snížení spotřeby až o 30% oproti běžnému motoru, přeplňovaná varianta má navíc poskytovat litrový výkon a 140 koní. Dočkat se máme v roce 2010.

Firma údajně jedná se 14 z 20 největších světových výrobců o poskytnutí licence na výrobu tohoto motoru. Zda uspěje, to prozatím zůstává otázkou. Motor Scuderi totiž nemá jen samé výhody. Problémy představuje především chlazení pracovního válce. Nedochází u něj ke klasickému proplachu čerstvým studeným vzduchem. Otázkou také zůstává, nakolik realistická je hodnota kompresního poměru 100:1 v prvním válci.

Tak vysoká hodnota kompresního poměru navíc vyžaduje výrazně zesílenou konstrukci. Oba tyto problémy mohou výrazně omezit maximální otáčky agregátu i ochotu samotného motoru rychleji se vytáčet. Teoretická čísla tak mohou být v praxi daleko méně optimistická.







Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.