Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor Scuderi: jeden válec pro sání a kompresi, druhý pro práci

aktualizováno 
Motor od firmy Scuderi Group představuje další z mnoha vývojových variant klasických spalovacích motorů. Tentokrát se snaží práci klasického čtyřtaktního cyklu rozdělit mezi dvojici válců. Ačkoli slibuje výrazně vyšší točivý moment než běžné motory, je jeho praktický přínos otázkou.

Motor Scuderi s rozděleným cyklem | foto: Scuderi Group

Spalovací motor od firmy Scuderi je na první pohled téměř klasickým čtyřtaktem. Jenže po chvíli si pozorovatel všimne rozdílné konstrukce válců umístěných za sebou. Jeden válec má totiž daleko větší vrtání, než válec druhý.

Je to proto, že každý z válců motoru Scuderi vykonává jinou činnost. Větší válec nasává a stlačuje vzduch, který je pak přepouštěcím kanálem se speciálním ventilem převeden do válce menšího. Ten slouží k pracovnímu cyklu – je do něj tedy vstříknuto palivo a směs je následně zažehnuta. Na rozdíl od běžných čtyřtaktů vykonává pracovní cyklus pracovní válec každou otáčku klikové hřídele.

Velký válec sloužící pouze k nasátí a stlačení vzduchu používá ventily s vnějším zavíráním a válec tak může vzduch maximálně stlačit, jelikož mu v tom nepřekáží klasické ventily. Mezera mezi hlavou válce a pístem je jen 1 mm, tudíž je kompresní poměr asi 100 : 1.

Tím je vyřešen problém s plněním druhého válce, který mívají jiné motory s rozděleným cyklem. Ve válci určeném pro spalování je pak palivo zažehnuto až asi 15° pod horní úvrati, což nebývá obvyklé. Zde je to ale možné, jelikož se částečně využije i expanze stlačeného vzduchu.

Pozdější zažehnutí směsi znamená vyšší průměrnou teplotu spalování, ale nižší teplotní špičky. Díky tomu vzniká při spalování paliva v tomto motoru až o 80% méně oxidů dusíku. Scuderi také slibuje výrazně větší točivý moment, než u klasických čtyřtaktů.

Firma Scuderi vyvíjí také přeplňovanou verzi motoru a vzduchový hybrid. Tyto varianty by měly nabídnout snížení spotřeby až o 30% oproti běžnému motoru, přeplňovaná varianta má navíc poskytovat litrový výkon a 140 koní. Dočkat se máme v roce 2010.

Firma údajně jedná se 14 z 20 největších světových výrobců o poskytnutí licence na výrobu tohoto motoru. Zda uspěje, to prozatím zůstává otázkou. Motor Scuderi totiž nemá jen samé výhody. Problémy představuje především chlazení pracovního válce. Nedochází u něj ke klasickému proplachu čerstvým studeným vzduchem. Otázkou také zůstává, nakolik realistická je hodnota kompresního poměru 100:1 v prvním válci.

Tak vysoká hodnota kompresního poměru navíc vyžaduje výrazně zesílenou konstrukci. Oba tyto problémy mohou výrazně omezit maximální otáčky agregátu i ochotu samotného motoru rychleji se vytáčet. Teoretická čísla tak mohou být v praxi daleko méně optimistická.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz