Motor superbu rozhoduje o dojmu z jízdy

  • 20
Tři vozy Škoda Superb prošly týdenním redakčním testem. K dispozici byly benzinové agregáty 1.8T a 2.8 a naftový 2.5 TDi. Ukázalo se, že motory nejen dávají rozdílnou dynamiku jízdě, ale velmi podstatně ovlivní jízdní vlastnosti i dojem z jízdy. Turbodiesel je silný tahoun, osmnáctistovka s turbem spíš mladistvý nadšenec a V6 2.8 30V propůjčuje pocity startujícího boeingu.

Rozdíl třídy
Dosavadní modely mladoboleslavské továrny se jako house za house řadily do logické řady a česká veřejnost je tak přijímala. Vždy se zájmem, ale jako nějakou samozřejmost. Superb je fenoménem, pro který je nejenom potřeba zpozornět víc než dříve, ale také se nechat potěšit, že teď je zase o jeden sakramentský důvod víc nestydět se být Čech. Ovšemže ti, kteří se za každou cenu drží nohama na zemi, připomínají, kolik společného s německými vozy superb má. Za jízdy je stabilní, budí pocit jistoty a jako správný zástupce vyšší střední nabízí patrnou úroveň noblesy. Po nastartování převezmou iniciativu utváření dojmů jednotlivé motory.

Může se hodit

Internetová nabídka nových i ojetých vozů Škoda Superb
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Důstojný pan diesel
Jen ve volnoběžných otáčkách mírně zpozorní ucho znalce uvyklého poslouchat sotva šumící agregáty luxusních limuzín, protože superb přece jen dost charakteristicky naftově pobroukává. Za jízdy se vše přemění v basovou důstojnou kulisu. Kdo před usednutím do 2.5 TDi superbu ochutnal přeplňovaný nafťák octavie, zjistí, že to vůbec není podobné. Šestiválec superbu neprojevuje žádné extra nadšení babrat se s otáčkami pod 1500 za minutu, zato kolem dvou tisíc už ožívá a úplně nejlépe mu je tak kolem 2500. Ačkoliv v testech vyšel v porovnání s benziny jako "louda", řidiči na dálnici nebo při předjíždění to tak nepřijde. Dieselová varianta byla pro MF DNES k dispozici s manuální šestistupňovou převodovkou. Při síle motoru je třeba řadit často a pozorně, ale zato požitek při zařazení "šestky" za trochu toho šoférského namáhání stojí.

Snaživý levoboček
Benzinová přeplňovaná osmnáctistovka může po prvních ujetých kilometrech vyvolat dojem, že do superbu jaksi nepatří. Z uhlazeného vozu pro uvážlivé pány dělá "hbitou elektrickou městskou myšku". Takový pocit přirozeně musí pramenit z předchozí zkušenosti s "moudřejším" dieselem. Výkon obou je prakticky stejný (150 k na straně benzinu a 155 k u nafty), ale podle všeho váhový rozdíl - zhruba 120 kg -, který subtilnější benzin nemusí převážně na přední nápravě nosit, z něj dělá křepčejšího bratra. To, jak zkušební jezdci komentovali superb 1.8T, ovšem v žádném případě nesmí svést k dojmu, že vůz je neplnohodnotný. Zachovává si jistotu jízdy a nezávislé měření mu zvláště u akcelerace i brzdné dráhy proti turbodieselu "mírně fandí".

Spoutaná síla
Jako naprosto jedinečné hodnotili testéři MF DNES spojení superbu s motorem V6 2.8 30V. V atmosférickém benzinovém motoru je dynamika, síla, ale i zdravá aristokratická arogance. Znamená to, že takto poháněný superb necítí vůbec žádnou potřebu předhánět se s někým hned za semaforem. Neplýtvá exhibicionismem a pískáním pneumatik, nýbrž ve chvíli vhodné probudí pod kapotou ukryté peklo a mizí za obzorem. Redakce právě tímto vozem dopravila svou zpravodajskou posádku na ženevský autosalon a díky německé rychlostní toleranci na dálnici mohl superb se silným benzinovým pohonem prokázat, že na bezpečných úsecích považuje dvousetkilometrovou rychlost jako přijatelný cestovní standard. Spotřeba paliva se tou dobou ovšem standardu vymykala.

Měření MF DNES

vůz 2.5 TDi 1.8T 2.8 V6
Srovnání akcelerace (s)
0-100 km/h 11,1 10,5 9,8
0-1000 m 32,5 31,7 31,2
Elasticita (s)
50-90 km/h 8,4 9,9 10,3
80-130 km/h 16,1 19,9 15,9
Spotřeba (l) (město/mimo
město/kombinovaná)
10/5,4/7,0 11,5/6,5/8,3 14,3/7,3/9,9
Poznámka: měření provedla DEKRA

Testované Superby

Superb Elegance V6 2.5 TDI 114 kW 6-stup. mech.
Barva: Zelená Canadian metalíza
Interiér: Interiér Dignity - kombinace látka-kůže Vachette-Onyx /černá+černá/černá

Mimořádná výbava
Alarm s hlídáním vnitřního prostoru a zálohová siréna - PDA 8500 Kč
Hlavový airbag - PE0 13 000 Kč
Kola z lehkých slitin 7J x 17ET 37 Solid - PJ0 4000 Kč
Navigační systém s dynamickým modulem - RNA 76 000 Kč
Digitální soundpaket - 9VM 12 900 Kč
Signalizace vzdálenosti při parkování - 7X1 12 000 Kč
Příplatek za barvu 14 000 Kč
Cena mimořádné výbavy 140 400 Kč
Cena základní verze: 1 147 900 Kč
Celková cena včetně DPH: 1 288 300,00 Kč
Pohotovostní váha vozu: 1565 kg

Superb Elegance 1.8 Turbo 110 kW 5-stup. mech.
Barva: Modrá hlubinná metalíza
Interiér: Interiér Dignity - kombinace látka-kůže Vachette-Onyx /černá+černá/černá

Mimořádná výbava
Alarm s hlídáním vnitřního prostoru a zálohová siréna - PDA 8500 Kč
ESP - PFC 25 000 Kč
Hlavový airbag - PE0 13 000 Kč
Kola z lehkých slitin 7J x 17ET 37 Solid - PJ0 4000 Kč
Navigační systém s dynamickým modulem - RNA 76 000 Kč
Digitální soundpaket - 9VM 12 900 Kč
Signalizace vzdálenosti při parkování - 7X1 12 000 Kč
Příplatek za barvu 14 000 Kč
Cena mimořádné výbavy 165 400 Kč
Cena základní verze: 956 900 Kč
Celková cena včetně DPH: 1 122 300,00 Kč
Pohotovostní váha vozu:
1438 kg

Superb Elegance V6 2.8 142 kW 5-stup. mech.
Barva: Černá magická s perleťovým efektem
Interiér: Interiér "Victoria" - kůže Feinappa Onyx/ černá+černá/černá

Mimořádná výbava
Alarm s hlídáním vnitřního prostoru a zálohová siréna - PDA 8500 Kč
Hlavový airbag - PE0 13 000 Kč
Kola z lehkých slitin 7J x 17ET 37 Solid - PJ0 4000 Kč
Kožený paket (Feinappa) - PL1 25 000 Kč
Navigační systém s dynamickým modulem - RNA 76 000 Kč
Digitální soundpaket - 9VM 12 900 Kč
Signalizace vzdálenosti při parkování - 7X1 12 000 Kč
Příplatek za barvu: 11 000 Kč
Cena mimořádné výbavy: 162 400 Kč
Cena základní verze: 1 067 900 Kč
Celková cena včetně DPH: 1 230 300,00 Kč
Pohotovostní váha vozu: 1501 kg

 
Prognéza odhadce
Škoda Superb 1.8T, 2.8 V6, 2.5 V6 TDI
Reprezentativní škodovka je v současnosti kromě vozů Audi největší limuzína koncernu VW. I když vnějšími rozměry patří do vyšší střední třídy může konkurovat jak automobilům střední třídy i nejvyšší třídy. Tím je v dnešní konkurenci ojedinělá. Kvalitní dílenské zpracování ještě dnes není úplnou samozřejmostí. Poměr mezi užitnou hodnotou a cenou je relativně příznivý. Nejmenší amortizaci v závislosti na čase z pohledu výbavy můžeme předpokládat u verzí "Classic" a "Comfort". Příplatková výbava tradičně ztrácí nejvíce. Pokles hodnoty v závislosti na čase u všech tří motorových provedení můžeme očekávat vyrovnaný. Po pětiletém provozu a cca 140 000 najetých kilometrech klesne hodnota u 1.8T Elegance na cca. 384 000 (testovaná 425 000), 2.8 V6 Elegance 428 000 (testovaná 475 000), 2.5 V6 TDI 460 000 (testovaná 500 000).
TOMÁŠ MAJER, Autor je spolupracovníkem redakce