motorable

-
Koupil jsem pět let starý Hyundai Lantra 1.8 s více než 88 tisíci kilometrů na tachometru. K vozu původem z Německa jsem ale nedostal žádný záznam o servisních prohlídkách, dokonce nemám ani návod k obsluze. Kolega mě straší, že právě u mého automobilu je prý velmi dlouhý rozvodový řemen, který se občas poškodí. Je to pravda? Mám ho měnit preventivně, pokud vůz skutečně má zmíněné kilometry?
Vladimír Ort, Přerov

Nejen Hyundai Lantra 1.8, ale řada dalších osobních vozů s ventilovým rozvodem 2 x OHC má ozubené rozvodové řemeny dlouhé kolem dvou metrů. Ty opravdu bývají jak potvrzují odborníci ze značkových servisů - náchylné k poškození či nadměrnému vytažení, což může skončit těžkou havárií motoru. V daném případě - a samozřejmě v jemu podobných - je preventivní výměna na místě, byť servisní interval pro výměnu řemenového systému ventilového rozvodu je 60 tisíc kilometrů. Ale v situaci, kdy nelze zjistit, zda předchozí majitel práci zajistil, se nevyplatí riskovat. Výměnu zaslouží nejen řemen, ale také vodicí a napínací kladky. To dohromady stojí kolem deseti tisíc korun, zatímco oprava motoru poškozeného kvůli vadnému rozvodovému řemenu přijde nejméně na 50 tisíc korun. K problém u, kdy majitel nedostal k jetému vozu ani návod k obsluze, je třeba zjistit ve značkovém servisu předepsané servisní intervaly a vrátit se k jejich dodržování. Při nejistotách je rovněž dobrá preventivní výměna olejových náplní.