Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorářská éra Saabu definitivně končí. Pohonné jednotky dodá BMW

  1:00aktualizováno  1:00
Kdysi slavné konstruktérské motorářské škole švédského Saabu definitivně odzvonilo. Důkazem je nový kontrakt s BMW od kterého bude Saab nakupovat od roku 2012 čtyřválcové turbomotory.

Saab bude odebírat motory od BMW | foto: Saab

Na konci září automobilka Saab oznámila, že od roku 2012 bude od německého BMW nakupovat pro novou generaci modelu 9-3 čtyřválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Půjde o další evoluci agregátu, který BMW vyvinulo společně s koncernem PSA a používá ho třeba pod kapotou Mini.

Kontrakt se podle všeho zatím týká jen nové generace 9-3, ale je velmi pravděpodobné, že motor zřejmě v rámci faceliftu dostane i právě na trh uváděná generace modelu 9-5. Pod jeho kapotou by čtyřválec Prince (tak zní kódový název tohoto PSA/BMW motoru) měl nahradit současný turbomotor se stejným zdvihovým objemem z dílen General Motors.

Automobilky BMW a Saab (respektive Spyker, vlastník Saabu) navíc ve společném prohlášení uvedly, že jsou otevřené k prozkoumání dalších možností spolupráce. Rýsuje se tak možnost, že by Saab nakupoval u BMW i větší zážehové motory a také turbodiesely.

Saab tvrdí, že motory dodávané BMW budou upraveny dle jeho požadavků, nicméně tím automobilka definitivně potvrdila konec své legendární motorářské školy. Už v současných modelech s motory od GM se invence konstruktérů Saabu projevuje jen pramálo. Do budoucna se ale pravděpodobně na jejich výtvory těšit nemůžeme už vůbec.

Konstruktérská škola Saabu je tak obětí necitlivého přístupu GM ke svým značkám a vysávání know-how. Namísto toho, aby ze Saabu GM udělalo dvorní konstrukční oddělení motorů postupně automobilka použila některé dobré nápady a veškeré náročnější projekty ukončila.

Saab si jako malá automobilka nemohla v rámci koncernu dovolit vyvíjet a vyrábět motory jen pro sebe, GM navíc projekty švédské značky považovalo za finančně náročné a tak pro globální použití zvolilo transfer levnějších technologií třeba z Opelu. I ten se pak dostal do problémů. Know-how a patenty Saabu by přitom mohly být pro velký koncern se schopnými konstruktéry v dnešní době velmi zajímavé.

Automobilka známá jako průkopník turbomotorů, které jsou teď extrémně v módě, totiž v minulosti představila a experimentálně provozovala několik pozoruhodných inovací. Za všechny jmenujme třeba koncepty Saab Variable Compression nebo Saab Combustion Control. První byl motor s proměnným kompresním poměrem. Z objemu 1,6 litru dával v roce 2000 výkon 165 kW. Druhý pak ve stejném roce patřil mezi průkopníky na poli přímého vstřikování a spalování extrémně chudé směsi. Žádný z těchto motorů se ale nedostal do sériové výroby.

Saab tak kontraktem s BMW definitivně dává své motorářské škole sbohem. Je to logické, zadlužená automobilka pod křídly malého výrobce exkluzivních aut (mimochodem, Spyker používá motory Audi) si vlastní vývoj motorů dovolit nemůže. Spojení se současnou motorářskou špičkou, kterou BMW bez pochyby je, tak vypadá velmi moudře. A BMW tím alespoň opět o něco vylepší svou finanční bilanci.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.