Dvouválec 0,9 litru Twinair od Fiatu

Dvouválec 0,9 litru Twinair od Fiatu | foto: Fiat

Motorem roku 2011 se stal dvouválec od Fiatu

  • 122
Výsledky tradiční ankety o nejlepší pohonnou jednotku roku letos přinesly už druhé vítězství v řadě Fiatu. Zatímco vloni automobilka uspěla s motorem 1.4 MultiAir, letos si vítězství připsal dvouválec TwinAir.

Dvouválec TwinAir se zdvihovým objemem 875 kubických centimetrů si připsal vítězství hned ve třech kategoriích, víc už jich vzhledem k zařazení ani vyhrát nemohl. Kromě titulu nejlepší nové pohonné jednotky pro rok 2011 zvítězil motor i v kategorii Ekologická pohonná jednotka roku a soupeře deklasoval také ve třídě motorů s objemem pod jeden litr.

Dvouválec překvapuje, kde může

Porota ocenila, že Fiat TwinAir je dokonalým příkladem downsizingu v dnešní době. Malý motor totiž nabízí nejenom nebývalou úspornost, ale také dostatečně vysoký výkon. To vše pochopitelně platí pro kategorii malých vozů, kde je jeho 85 koní a především 150 Nm opravdu dostatečnou porcí. S tím asi nezbývá než souhlasit, ostatně v malých autech tradičně silný Fiat asi moc dobře ví, proč chce různé výkonové verze použít napříč svými řadami malých vozů.

Velkou zajímavostí je ale fakt, že motor TwinAir v kategorii nových jednotek porazil elektrickou pohonnou jednotku Nissanu Leaf. S 352 body měl nad Nissanem, který získal 161 bodů, výrazný náskok. Ale nástup elektromotorů je v letošním ročníku hodně znát. Třetí místo si v kategorii novinek připsal turbomotor 1,6 z dílen Fordu. Čtyřkou je dvoulitrový diesel Efficient Dynamics od BMW.

V kategorii ekologických jednotek porazil motor TwinAir o 54 bodů hybridní jednotku z Toyoty Auris a Prius. Třetí místo opět patří Nissanu Leaf, čtvrtá je jednotka 1.4 TSI twincharger od VW a páté místo opět patří elektrickému pohonu – tentokrát z Mitsubishi iMiEV.

V jednolitrové kategorii porazil fiatí motor soupeře doslova rozdílem třídy. Získal 479 bodů, jeho nejbližším soupeřem je litrový tříválec Toyota, který známe třeba z kolínských trojčat, yarisu nebo městské iQ. Získal 257 bodů. Bez zajímavosti není ani třetí místo tříválce Hyundai/Kia se 178 body.

Turbomotory vládnou spotřebitelským třídám

V kategorii motorů od jednoho do 1,4 litru se žádná překvapení nekonají. Nejlépe si u poroty vedl motor 1,4 TSI Twincharger, tedy verze s turbodmychadlem a kompresorem. Tento motor své kvality prokazuje už řadu let a v dané kategorii na něj nestačil ani loňský vítěz novinky roku – motor Fiat 1,4 MultiAir turbo.

Třetí místo opět patří VW a jeho přeplňovanému motoru – tentokrát 1,2 TSI. Čtvrtá byla pouze turbodmychadlem přeplňovaná verze 1,4 TSI. Cennou pátou příčku si připsal jediný oceněný diesel v této kategorii, motor 1,3 z dílen Fiat-GM. Šesté místo získal další motor Fiat, tentokrát 1,4 Turbo, který najdeme třeba v modelu 500 Abarth.

Většina oceněných pohonných jednotek se vyskytuje v malých autech a autech nižší střední třídy. Zajímavostí je ale použití různých variant motoru 1,4 TSI ve větších vozech – turbo verzi má Passat i Superb, verzi s kompresorem pak najdeme pod kapotou velkého MPV Alhambra.

V kategorii 1,4 až 1,8 litru vítězí čtyřválec 1.6 z Mini Cooper S a podobných modelů. Zajímavé je, že tento motor zvítězil především proto, že jej vysoce oceňují odborníci ze všech končin světa, zatímco druhý čtyřválec 1750 DI turbo od Alfy Romeo dobře znají snad pouze ti evropští. Třetí místo patří hybridní jednotce z Toyoty Prius a Auris, která sice sklízí řadu vavřínů, ale v praxi řidičům za dané peníze zas tolik muziky nepřináší.

Čtvrtý je motor 1,8 TFSI od Audi, který najdeme ale i pod kapotou dalších koncernových vozů včetně octavie a superbu. Páté místo patří dieselu 1,6 od BMW a PSA. Motor opět najdeme pod kapotou řady vozů Mini ale třeba také ve velkých peugeotech 508 a 5008 nebo Citroënu C5. Zatímco v mini je to opravdu motor vynikající, ve zmíněných velkých autech ale uspokojí z hlediska dynamiky a spotřeby pouze klidné řidiče. Šesté místo "zbylo" na 1,6 turbo od Fordu.

Poměrně úzká kategorie motorů 1,8 až 2,0 litru je tradiční dominantou BMW. Tentokrát si vítězství připsal první dvoulitrový turbodiesel s dvojitým přeplňováním turbodmychadly. Motor z BMW X1 nebo 123d ale s 210 body porazil druhý 2,0 TFSI od Audi o pouhých šest bodů. Zajímavé je, že větší pozornost poroty si získala silná verze 2,0 TFSI, kterou najdeme v Audi A3, TTS nebo VW Scirocco R a Golf R. Běžná verze, která pohání daleko víc koncernových vozů, se musí spokojit se třetím místem.

Ve dvoulitrové kategorii se zviditelnila i Honda se svým čtyřválcem i-VTEC z Civicu Type-R. Tento atmosférický motor zdatně odolává přeplňované konkurenci. Páté místo patří dalšímu dvoulitrovému turbodieselu od BMW, tentokrát s jediným turbem. Šestý je plochý čtyřválec Subaru 2,0 Turbo z imprezy WRX.

Velká německá motorářská škola

I v kategorii do 2,5 litru dominují přeplňované motory. První místo patří pětiválci Audi 2,5 Turbo z TT RS a RS3. Druhé místo získal motor 2,1 CDI od Mercedesu. Třetí je 2,5 litrové turbo od Subaru, čtvrté patří přímovstřikovému šestiválci 2,5 litru z BMW Z4 23i. Vypadá to, že porota tedy v této kategorii preferuje motory, které se tak často k zákazníkům nedostanou. Teprve pátý turbodiesel 2,2 ze společné dílny PSA a Fordu patří k opravdu masově rozšířeným jednotkám. Překvapením může být šesté místo atmosférického čtyřválce 2,4 od Hyundai.

V třílitrové kategorii si atmosférické motory vedou ještě hůř. Na třetí místo se prosmýkl šestiválcový boxer 2,9 litru z Porsche Boxter a Cayman. První dvě místa patří BMW. Vítězství si připsal benzinový třílitrový šestiválec s přímým vstřikem paliva a dvojitým přeplňováním, druhé místo patří podobně vybavenému vznětovému motoru. U Audi je to s naftovým a benzinovým motorem přesně naopak. Čtvrté místo totiž patří třílitrovému turbodieselu, páté potom benzinovému šestiválci, ovšem opět s turbem. Tenhle motor si mohou užít pouze majitelé S4, S5 a Q7. Šesté místo si zasloužil třílitrový turbodiesel z dílen Fordu, PSA a Jaguaru.

Mezi motory s objemem od tří do čtyř litrů už konečně končí nadvláda turbomotorů. První je vidlicový osmiválec z BMW M3, který patří k vůbec nejlepším atmosférickým jednotkám na světě. Druhý je motor 3,8 litru z Porsche GT3 a GT3 RS, třetí je novinka ze supersportu McLaren MP4-12C – jeho osmiválec 3,8 litru. Čtvrté místo opět patří Porsche a jeho 3,4 litrovému motoru z Boxteru a Caymanu. Páté místo si připisuje nadvakrát přeplňovaný motor 3,8 litru z Nissanu GT-R. Šesté místo patří 3,5 litrovému šestiválci EcoBoos turbo od Fordu. Je to vlastně jediný oceněný americký motor.

Ferrari nejlepší mezi největšími a nejvýkonnějšími

Amerika totiž nebodovala ani v kategorii nad 4 litry. Ta se stala kořistí 4,5 litrového motoru V8 z Ferrari 458 Italia. Porota oceňuje především nebývale vysoký litrový výkon a relativní šetrnost tohoto motoru. Druhé místo patří osmiválci AMG 6,2 litru, který najdeme v radě AMG mercedesů. Druhá varianta motoru, tentokrát určená pouze pro supersport SLS AMG získala šesté místo. Třetí je přeplňovaný benzinový osmiválec BMW 4,4 litru, čtvrté pak Porsche s motorem V8 4,8 Turbo z Cayenne a Panamery. Na pátém místě se drží pětilitrový přeplňovaný osmiválec Jaguar.

Se starými známými se potkáme v kategorii supervýkonných motorů. Tady opět triumfovalo Ferrari s jeho osmiválcem z modelu Italia. Druhé místo patří Porsche 3,8 litru z GT3 a GT3 RS, třetí je 6,2 litrový osmiválec AMG (jeho běžnější verze). Čtvrtý je motor z Nissanu GT-R, pátá potom jednotka z McLarenu MP4-12C. Šesté místo patří nadvakrát přeplňovanému benzinovému šestiválci BMW.

Je vidět, že v letošní anketě mají kromě několika výjimek jasně navrch přeplňované motory. Především v kategoriích zajímavých pro běžného zákazníka naprosto dominují, Fiat tomu nasadil korunu absolutním vítězstvím své dvouválcové devítistovky. Přeplňované motory jsou jasný trend. Výrobci se ale s nimi snaží často zaplnit co nejvíce modelových řad a relativně malé turbomotory mívají s většími auty dost práce.