Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristé šetří na nepravém místě

aktualizováno 
Náklady na provoz motorových vozidel rostou a řidiči se snaží šetřit, kde se dá.
Náklady na provoz motorových vozidel rostou a řidiči se snaží šetřit, kde se dá. Často na nepravých místech, například na brzdách. "Nejméně jednou měsíčně se setkám s případem, kdy mi hrůzou vstávají vlasy na hlavě," říká Roman Reš, který se v Plzni specializuje na servis starších aut. Vzpomíná kupříkladu na Renault 5, jehož majitel zavítal do dílny s tím, že vůz hůř brzdí. "Ve skutečnosti renault nebrzdil vůbec. Levý přední brzdový kotouč měl sílu tří milimetrů místo předepsaných nejméně deseti," dodává Roman Reš. Destička chyběla, neboť byla tak ojetá, že za jízdy vypadla z třmenu brzdy. Kvůli tomu vyjel z válce píst brzdy a nakonec vytekla brzdová kapalina. "Majitel auta původně nechtěl o výměně kotouče ani slyšet a plánoval, že po malé opravě pojede dál. Naštěstí se nechal přesvědčit, že brzdám musí dát víc," vypráví Roman Reš. "Jsou to vlastně kuriozity, ale řidiči si zřejmě neuvědomují, že sice mohou jet s porouchaným motorem třeba na laně, ale bez brzd to nejde. Ani na laně." Špatné zkušenosti mají i ve značkových servisech. Technik škodováckého servisu v Mariánských Lázních Josef Paseka konstatuje, že brzdové destičky sjeté až na kov nejsou ničím mimořádným. "Zajímavé je, že majitel vozu nepřijede kvůli tomu, že by pozoroval menší účinnost brzd. Takřka vždy si stěžuje, že se od brzd ozývá divný zvuk," uvádí Josef Paseka a doplňuje, že podobné příběhy se stávají hlavně řidičům, kteří podceňují pravidelný servis a patří spíš do kategorie opatrných motoristů jezdících nejčastěji minimální rychlostí ve městech. Ve špatném stavu bývají také ruční brzdy, a to hlavně u starších aut, zejména u škodovek. "Jejich bolestí jsou zarezlé lanovody, ve kterých se nepohybují ocelová lanka," sděluje plzeňský automechanik Miroslav Hyška. "Potížím přitom lze snadno předejít - tím, že řidič alespoň občas ruční brzdu použije. Stačí zatahat za páku třeba při čekání na zelenou u křižovatky." Samostatnou kapitolou je brzdová kapalina. Její výměnu doporučují výrobci po dvou letech provozu, přičemž není důležité, kolik kilometrů vůz absolvoval. Pro kvalitu kapaliny je důležitý bod varu, který je u nové náplně nad 200 stupni Celsia. Snižuje ho voda, která se na brzdovou kapalinu váže, i když auto stojí třeba v garáži. "Při jednom z průzkumů jsme se setkali také s vozem, ve kterém byla kapalina vařící už při zhruba stovce stupňů. Majitel měl v autě místo brzdové kapaliny vlastně jen vodu," sděluje Zdeněk Pangrác z firmy obchodující s kapalinami do aut a zdůrazňuje, že s nízkým bodem varu kapaliny souvisí nižší účinnost brzd. Voda navíc v brzdovém systému způsobuje korozi kovových dílů. Opraváři se shodují, že brzdy zaslouží pravidelnou kontrolu - třeba při výměně oleje v motoru, tedy po 10 000 až 15 000 kilometrech. V automobilu jezdícím převážně po městě vydrží destičky zhruba 20 000 až 25 25 000 kilometrů, zatímco při většině jízd na dálnicích lze na sadu destiček urazit třeba i trojnásobek.

Autor je spolupracovníkem redakce


Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.