Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristické dilema: nové malé auto, nebo luxusnější ojetinu?

  12:39aktualizováno  12:39
- Za cenu průměrně vybaveného nového malého vozu, tedy za zhruba 330 tisíc korun, lze pořídit velmi pěkné dva, tři roky staré jeté auto třídy minimálně o stupeň vyšší. Shodují se na tom obchodníci s ojetinami i znalci cen.

"Tři sta třicet tisíc korun - to jsou peníze, které dnes přesahují rámec nákupu běžných ojetin," míní Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů. "Jsou za ně k mání perfektní vozy střední i vyšší střední třídy s padesáti, šedesáti tisíci kilometry na kontě, což představuje pouhý zlomek jejich životnosti. Kdo se v autech orientuje a ví, jak minimalizovat nejzávažnější riziko koupě vozu z druhé ruky, tedy nebezpečí, že je kradený či opravený po těžké havárii, ten za zmíněnou částku dobře pořídí a ve srovnání s kupcem nového auta dost ušetří."
Tomáš Pánek připomíná, že v dané cenové relaci lze získat kupříkladu Volkswagen Golf III TDi loňského roku výroby či dokonce současný čtyři roky starý mercedes nebo BMW. Samozřejmostí v nabídce bazarů jsou rok, dva staré Opely Vectra či Astra.
"Ortodoxní šetřilové z ekonomicky středních vrstev a nezlomní příznivci ojetin tvrdí, že koupě nového auta je ekonomicky nevýhodná," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech. "Statistiky jim dávají za pravdu: největší pokles v ceně zaznamenává osobní automobil v prvním roce svého života."
Zcela nová auta mají vyznavače především mezi lidmi, kteří chtějí mít s provozem a údržbou minimální starosti a u některých modelů přitom využívají až tříletou záruku. "Myslím, že člověk si radost v podobě nového vozu má v životě dopřát," prohlašuje Plzeňan Vladimír Petruš, který se motorismu a motoristickému sportu ativně věnuje déle než dvě desetiletí. Nový automobil kupoval dvakrát. "Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pocity jsou ve srovnání s ojetinou zcela jiné - lepší, povznášející a snad i slavnostnější," dodává Vladimír Petruš.
"Při klesající poptávce po nových autech ve špatné hospodářské situaci sice roste obchod s ojetými vozidly, leč právě auta cenové kategorie mezi třemi sty a čtyřmi sty tisíci korunami nyní nepatří mezi dobře prodejné," upozorňuje Peter Kolník. Připomíná také, že v tuzemsku se momentálně nejlépe prodávají starší vozy v ceně do sta tisíc korun a pak luxusní od šesti set tisíc korun výš.

 

Výběr nejprodávanějších jetých osobních vozů v průměrné ceně do 330 000 korun - jaro 1999

Značka a typ

karoserie

rok výroby

Audi A4 1,6

sedan

1994

BMW 316i (E 36)

sedan

1995

Fiat Brava 1,6 SX

lim/5 dveří

1998

Ford Escort 1,8 TD

lim/5 dveří

1998

Ford Mondeo 2,0 GLX

lim/5 dveří

1996

Honda Accord 2,0i LS

sedan

1996

Hyundai Lantra 1,6 GLS

lim/4 dveře

1998

Mazda 323 1,5 GLX

lim/3 dveře

1998

Mazda 626 2,O GLX

lim/5 dveří

1996

Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo

lim/4 dveře

1993

Mercedes-Benz C 180

lim/4 dveře

1993

Mitsubishi Carisma 1600 GLXi

lim/5 dveří

1997

Nissan Primera 1,6 SLX

lim/5 dveří

1998

Opel Vectra B 1,6 16V GL

lim/4 dveře

1997

Opel Astra 1,4 16 V CD

lim/5 dveří

1998

Peugeot 405 Break 1,9 GLD

kombi

1995

Renault Mégane Classic 1,4 e RN

lim/4 dveře

1998

Škoda Octavia 1,6 GLXi

lim/4 dveře

1998

VW Golf III 1,9 TDi

lim/5 dveří

1998

VW Passat III 1,9 TD CL

lim/4 dveře

1996

Pramen: MOBIL DATA - EUROTRAX
Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz