Motoristické dilema: nové malé auto, nebo luxusnější ojetinu?

- Za cenu průměrně vybaveného nového malého vozu, tedy za zhruba 330 tisíc korun, lze pořídit velmi pěkné dva, tři roky staré jeté auto třídy minimálně o stupeň vyšší. Shodují se na tom obchodníci s ojetinami i znalci cen.

"Tři sta třicet tisíc korun - to jsou peníze, které dnes přesahují rámec nákupu běžných ojetin," míní Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů. "Jsou za ně k mání perfektní vozy střední i vyšší střední třídy s padesáti, šedesáti tisíci kilometry na kontě, což představuje pouhý zlomek jejich životnosti. Kdo se v autech orientuje a ví, jak minimalizovat nejzávažnější riziko koupě vozu z druhé ruky, tedy nebezpečí, že je kradený či opravený po těžké havárii, ten za zmíněnou částku dobře pořídí a ve srovnání s kupcem nového auta dost ušetří."
Tomáš Pánek připomíná, že v dané cenové relaci lze získat kupříkladu Volkswagen Golf III TDi loňského roku výroby či dokonce současný čtyři roky starý mercedes nebo BMW. Samozřejmostí v nabídce bazarů jsou rok, dva staré Opely Vectra či Astra.
"Ortodoxní šetřilové z ekonomicky středních vrstev a nezlomní příznivci ojetin tvrdí, že koupě nového auta je ekonomicky nevýhodná," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech. "Statistiky jim dávají za pravdu: největší pokles v ceně zaznamenává osobní automobil v prvním roce svého života."
Zcela nová auta mají vyznavače především mezi lidmi, kteří chtějí mít s provozem a údržbou minimální starosti a u některých modelů přitom využívají až tříletou záruku. "Myslím, že člověk si radost v podobě nového vozu má v životě dopřát," prohlašuje Plzeňan Vladimír Petruš, který se motorismu a motoristickému sportu ativně věnuje déle než dvě desetiletí. Nový automobil kupoval dvakrát. "Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pocity jsou ve srovnání s ojetinou zcela jiné - lepší, povznášející a snad i slavnostnější," dodává Vladimír Petruš.
"Při klesající poptávce po nových autech ve špatné hospodářské situaci sice roste obchod s ojetými vozidly, leč právě auta cenové kategorie mezi třemi sty a čtyřmi sty tisíci korunami nyní nepatří mezi dobře prodejné," upozorňuje Peter Kolník. Připomíná také, že v tuzemsku se momentálně nejlépe prodávají starší vozy v ceně do sta tisíc korun a pak luxusní od šesti set tisíc korun výš.

 

Výběr nejprodávanějších jetých osobních vozů v průměrné ceně do 330 000 korun - jaro 1999

Značka a typ

karoserie

rok výroby

Audi A4 1,6

sedan

1994

BMW 316i (E 36)

sedan

1995

Fiat Brava 1,6 SX

lim/5 dveří

1998

Ford Escort 1,8 TD

lim/5 dveří

1998

Ford Mondeo 2,0 GLX

lim/5 dveří

1996

Honda Accord 2,0i LS

sedan

1996

Hyundai Lantra 1,6 GLS

lim/4 dveře

1998

Mazda 323 1,5 GLX

lim/3 dveře

1998

Mazda 626 2,O GLX

lim/5 dveří

1996

Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo

lim/4 dveře

1993

Mercedes-Benz C 180

lim/4 dveře

1993

Mitsubishi Carisma 1600 GLXi

lim/5 dveří

1997

Nissan Primera 1,6 SLX

lim/5 dveří

1998

Opel Vectra B 1,6 16V GL

lim/4 dveře

1997

Opel Astra 1,4 16 V CD

lim/5 dveří

1998

Peugeot 405 Break 1,9 GLD

kombi

1995

Renault Mégane Classic 1,4 e RN

lim/4 dveře

1998

Škoda Octavia 1,6 GLXi

lim/4 dveře

1998

VW Golf III 1,9 TDi

lim/5 dveří

1998

VW Passat III 1,9 TD CL

lim/4 dveře

1996

Pramen: MOBIL DATA - EUROTRAX