"Tři sta třicet tisíc korun - to jsou peníze, které dnes přesahují rámec nákupu běžných ojetin," míní Tomáš Pánek, šéf nákupu jednoho z největších tuzemských autobazarů. "Jsou za ně k mání perfektní vozy střední i vyšší střední třídy s padesáti, šedesáti tisíci kilometry na kontě, což představuje pouhý zlomek jejich životnosti. Kdo se v autech orientuje a ví, jak minimalizovat nejzávažnější riziko koupě vozu z druhé ruky, tedy nebezpečí, že je kradený či opravený po těžké havárii, ten za zmíněnou částku dobře pořídí a ve srovnání s kupcem nového auta dost ušetří."
Tomáš Pánek připomíná, že v dané cenové relaci lze získat kupříkladu Volkswagen Golf III TDi loňského roku výroby či dokonce současný čtyři roky starý mercedes nebo BMW. Samozřejmostí v nabídce bazarů jsou rok, dva staré Opely Vectra či Astra.
"Ortodoxní šetřilové z ekonomicky středních vrstev a nezlomní příznivci ojetin tvrdí, že koupě nového auta je ekonomicky nevýhodná," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech. "Statistiky jim dávají za pravdu: největší pokles v ceně zaznamenává osobní automobil v prvním roce svého života."
Zcela nová auta mají vyznavače především mezi lidmi, kteří chtějí mít s provozem a údržbou minimální starosti a u některých modelů přitom využívají až tříletou záruku. "Myslím, že člověk si radost v podobě nového vozu má v životě dopřát," prohlašuje Plzeňan Vladimír Petruš, který se motorismu a motoristickému sportu ativně věnuje déle než dvě desetiletí. Nový automobil kupoval dvakrát. "Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že pocity jsou ve srovnání s ojetinou zcela jiné - lepší, povznášející a snad i slavnostnější," dodává Vladimír Petruš.
"Při klesající poptávce po nových autech ve špatné hospodářské situaci sice roste obchod s ojetými vozidly, leč právě auta cenové kategorie mezi třemi sty a čtyřmi sty tisíci korunami nyní nepatří mezi dobře prodejné," upozorňuje Peter Kolník. Připomíná také, že v tuzemsku se momentálně nejlépe prodávají starší vozy v ceně do sta tisíc korun a pak luxusní od šesti set tisíc korun výš.
Výběr nejprodávanějších jetých osobních vozů v průměrné ceně do 330 000 korun - jaro 1999 | ||
Značka a typ |
karoserie |
rok výroby |
Audi A4 1,6 |
sedan |
1994 |
BMW 316i (E 36) |
sedan |
1995 |
Fiat Brava 1,6 SX |
lim/5 dveří |
1998 |
Ford Escort 1,8 TD |
lim/5 dveří |
1998 |
Ford Mondeo 2,0 GLX |
lim/5 dveří |
1996 |
Honda Accord 2,0i LS |
sedan |
1996 |
Hyundai Lantra 1,6 GLS |
lim/4 dveře |
1998 |
Mazda 323 1,5 GLX |
lim/3 dveře |
1998 |
Mazda 626 2,O GLX |
lim/5 dveří |
1996 |
Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo |
lim/4 dveře |
1993 |
Mercedes-Benz C 180 |
lim/4 dveře |
1993 |
Mitsubishi Carisma 1600 GLXi |
lim/5 dveří |
1997 |
Nissan Primera 1,6 SLX |
lim/5 dveří |
1998 |
Opel Vectra B 1,6 16V GL |
lim/4 dveře |
1997 |
Opel Astra 1,4 16 V CD |
lim/5 dveří |
1998 |
Peugeot 405 Break 1,9 GLD |
kombi |
1995 |
Renault Mégane Classic 1,4 e RN |
lim/4 dveře |
1998 |
Škoda Octavia 1,6 GLXi |
lim/4 dveře |
1998 |
VW Golf III 1,9 TDi |
lim/5 dveří |
1998 |
VW Passat III 1,9 TD CL |
lim/4 dveře |
1996 |