Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka Ferrari s ovládáním ze stíhačky

aktualizováno 
Nejcharizmatičtější z automobilových značek se oficiálně motocyklům nikdy nevěnovala. A to je škoda, myslí si izraelský designér Adam Glinik. Ferrari podle jeho představ má dvě kola a čtyřválcový motor.

Motorka Ferrari | foto: Amir Glinik: 3d-files.co.il

Přestože Ferrari dělá především skvělé vozy, v historii této společnosti můžeme nalézt i motocyklové stopy. Zakladatel značky, commendatore Enzo Ferrari, závodil ve dvacátých letech na britském stroji Rudge, jeho syn Alfredo "Dino" zase pokoušel závodnické štěstí v padesátých letech.

V téže době existoval dokonce výrobce motocyklů Ferrari, který sice sídlil podobně jako automobilka nedaleko Modeny, ale se vzpínajícím se koníkem neměl nic společného (tato značka zanikla koncem padesátých let).

Nápad postavit motorku Ferrari však čas od času někdo dostal i později. V sedmdesátých letech sestrojila závodní motocykl s tovární podporou na počest Enza Ferrariho firma Kay Engineering.

Věhlasný designér Arlen Ness navrhl jediný prototyp chopperu na bázi testarossy v letech osmdesátých. A v loňském roce proběhla internetem zpráva o chopperu Scuderia Ferrari, postavenému údajně pro Michaela Schumachera.

Myšlenka na motocykl Ferrari nedala spát ani izraelskému designérovi Amiru Glinikovi, který na ní začal pracovat v roce 2005. Svou kreaci navrhl kolem čtyř válců, které "uřízl" z motoru V12 Enzo. Kvůli těžišti (známé zaklínadlo motocyklových konstruktérů poslední doby – centralizace hmoty) posunul olejovou nádrž vpřed. Podle tvrzení tvůrce je nejradikálnějším prvkem celé stavby řešení zadního odpružení.

Pružina by měla být vyrobena z kompozitního materiálu, tlumení řídí hydraulický motor. Jezdec si může zvolit ze dvou úrovní světlosti i charakteristik odpružení. Zmíněný hydraulický motor kromě tlumení přední a zadní kyvné vidlice ovládá i spojku. To, co jsme zde odbyli třemi větami, vyvíjel Glinik rok.

Zajímavě pojednal také brzdy: samotné kotouče mají maximální možný průměr, když téměř kopírují rozměr ráfku. To by však ještě nebylo tak neobvyklé (podobné brzdy mají třeba buelly). Novátorské je použití dvou brzdičů, navíc podle autora ovládaných dálkově počítačem.

Tato i další řídící jednotky využívají služeb hlavního počítače Ferrari, řídící jednotky motoru, která má pro jezdce umístěný výstup na nádrži v podobě voděodolného dotykového displeje LCD. Na něm se zobrazuje vše podstatné i nepodstatné, rychlosti, teploty, a dokonce prý i hmotnost stroje.

Motorka Ferrari

Ovládání stroje probíhá samozřejmě skrz řídítka, na každém z nich jsou tlačítka šesti funkcí. Pro svou ergonomii autor převzal tvar rukojetí ze stíhačky F-16 (resp. tvar kniplu), prý vynechal jen funkci kanonu a odpalování raket.

Další technickou fajnovostí jsou otvory pro sání vzduchu, nepřehlédnutelné žábry po stranách stroje. Proudění vzduchu dovnitř lze usměrňovat pomocí dvou servomotorů, které pomocí "ploutví" mění úhel.

Koncepce hliníkového rámu vychází z tvarosloví vozů Ferrari a tvoří optimalizovanou klec, kde je místo pro všechny Glinikovy vynálezy. Styl Ferrari nezapřou také další drobné detaily, jako například odlehčené děrované pedály.

Tvary konceptu připomínají organickou architekturu Kaplického knihovny nebo nějaký amébovitý samohyb z komiksů, ale tak už to u futuristických vizí chodí. A podobně jako u nás, také design Ferrari biku rozděluje přihlížející na dva tábory.

Otázkou je, zda autor na motorce někdy seděl, protože se rozhodl vše podřídit své vizi aerodynamiky, bez ohledu na to, jak si to odskáče jezdec, sedící prakticky na placaté motorce bez jakékoli ochrany před větrem, bez náznaku prolisu pro kolena. Součinitel odporu vzduchu v tunelu bude určitě výborný, pokud na ní nebude nikdo sedět…

Motorka Ferrari

Izraelský designér alespoň slibuje na svých stránkách také helmu ve stylu Ferrari, která se bude modelovat přímo na hlavu jezdce a bude obsahovat prvky z přileb stíhacích pilotů, pravděpodobně má na mysli promítání informací na plexi. Přilba by měla mít také bluetooth rádio a GPS, takže z nejmodernějších technologií chybí snad jen sluneční kolektory…

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.