Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvMotorka je v poměru k hmotnosti mnohem výkonnější než auto, a potřebuje proto adekvátní péči. Předepsané servisní intervaly pro výměnu oleje a olejových filtrů se liší, ale vždy platí, že by olej neměl v motorce zůstávat přes zimu a měl by být vyměněný alespoň jednou za sezonu. S výměnou oleje jde samozřejmě ruku v ruce výměna olejového filtru.
Zkontrolujte hladinu brzdové kapaliny. Expert na servis motocyklů značky BMW Michal Dvořák připomíná, že není dobré, když máte za studena její hladinu u rysky maxima. „Přelití je nebezpečné v tom, že po zahřátí při provozu kapalina expanduje a motorka pak může samovolně přibržďovat,“ varuje.
Pozornost věnujte také vzduchovému filtru. Při zanesení může udělat velké problémy, takže jeho důkladná kontrola, vyčištění, popřípadě výměna je rozhodně na místě. Dále by motor měl mít seřízené ventilové vůle podle pravidelných servisních prohlídek. Ale to už se bavíme o standardním servisu, ne o předsezonní přípravě.
Samostatnou kategorií je baterie, tu většina z nás přes zimu zanedbá a na jaře je pak zralá na vyhození. Pokud jste tedy na podzim nezapomněli dát baterku na teplé místo nebo připojit na udržovací nabíječku, stačí zkontrolovat hladinu elektrolytu u klasické baterie, zkontrolovat a očistit kontakty a baterii namontovat.
V opačném případě je to složitější. Jestliže baterie zimu v motorce přežila, zkontrolujte hladinu elektrolytu a předepsanou nabíječkou baterii dobijte. Pokud je akumulátor v pořádku, měla by mít zhruba 12,5–13V podle typu baterie. Samozřejmě ji pečlivě očistěte včetně kontaktů a namontujte.
Velké problémy bývají na jaře s pneumatikami. Při dlouhém stání ztrácejí tlak a je třeba je pečlivě dofoukat a prozkoumat vzorek. Michal Dvořák radí zkontrolovat také jejich stáří: „Pokud jsou starší šesti let, jsou zralé na výměnu,“ říká.
Péči si zaslouží rovněž brzdy, zkontrolujte brzdové destičky a když nemají dostatek materiálu, je třeba je vyměnit. Brzdové kotouče je vhodné odmastit, občas je samozřejmě třeba i doplnit brzdovou kapalinu, popřípadě odvzdušnit brzdový systém.
Tlumiče zimní odstávkou nijak netrpí, ale rozhodně není od věci zkontrolovat jejich těsnost. S podvozkem souvisí i kontrola řetězu, který nesmí být příliš vytahaný, ani moc napnutý. Správný prověs pro svůj stroj najdete v servisní příručce. Řetěz zároveň musíte vyčistit a namazat. Pokud je už moc vytažený, vykazuje velké vůle a za jízdy rachotí, vyměňte ho. Michal Dvořák ještě připomíná kontrolu platnosti technické kontroly.
Péči samozřejmě vyžaduje i výbava jezdce, zejména kožené oblečení a obuv. Tu je třeba především vyčistit od hmyzu a jiných nečistot, nejlépe speciálními přípravky nebo vlažnou vodou. Po vysušení kůži ošetřete impregnací, která je k dostání speciálně pro motooděvy. S textilem je to vlastně podobné, jen místo impregnace na kůži použijete sprej na textil.