SkyBike

SkyBike | foto: Samson Motorworks

Motorka s křídly přiletí už za rok

  • 15
Věc, která možná mnohým přijde jako vytržená ze sci-fi románu, se opravdu blíží. Americká společnost Samson Motorworks má příští rok v plánu představit veřejnosti první létající motocykl.

Kalifornská společnost vedená Samem Bousfieldem to se svým projektem myslí opravdu vážně. A že se ho nebojí, dokazuje zveřejněním konkrétního termínu, kdy bude SkyBike veřejnosti předveden. Mělo by se tak stát během mezinárodního veletrhu tuningu Essen Motor Show v Německu na přelomu listopadu a prosince.

SkyBike v sobě kombinuje motocyklové a letecké technologie. Pod kapotou se ukrývají dvě sedadla posádky, zasunovací křídla, tři kola pro pohyb po zemi a samozřejmě motor. Samson Motorworks má v plánu tři různé motory s výkonem od 95 do 120 koňských sil. Ty by měly stroj na zemi rozpohybovat na 150 km/h a ve vzduchu na 225 km/h. K tomu jim pomůže i šestistupňová převodovka se zpátečkou a speciálním režimem pro let. Téměř čtyřicetilitrová nádrž pak vystačí na dojezd 800 kilometrů nebo dolet 354 km. SkyBike by měl umět vystoupat do výšky mírně přes tři kilometry.

SkyBike

Řídítka i knipl

Stroj je 4,5 metru dlouhý a 1,3 metru široký. To ale v případě, že se pohybuje po zemi a křídla jsou tudíž zatažená. K vzletu je potřeba křídla vysunout a pak šířka dosahuje k šesti metrům. Kokpit poskytuje prostor pro dvoučlennou posádku sedící za sebou. Řidič k ovládání používá řídítka i letecký knipl. Samozřejmě záleží na režimu řízení, ve kterém se právě nachází. K informování pilota/motorkáře je v palubní desce zabudován multifunkční displej, který zobrazuje právě potřebné informace také podle režimu pohybu (jízda/let).

Mezi další příslušenství patří GPS navigace, klimatizace nebo MP3 přehrávač. To vše si Samson Motorworks cení v přepočtu přibližně na půldruhého milionu korun. V současnosti je projekt ve stadiu, kdy je postaven rádiem řízený model pro zjištění chování stroje při letu a pro možnost měření proudění vzduchu v aerodynamickém tunelu.

Až budou data vyhodnocena, přejde se k druhé fázi, kdy budou postaveny dva prototypy. Jeden pro testování letu a druhý pro testy na zemi. A právě tyto prototypy by chtěl Sam Bousfield se svým týmem představit v německém Essenu.

Největším zádrhelem pro uvedení do sériové výroby ale bude nejspíš legislativa. Podle výrobce by mělo být k řízení potřeba jak řidičského oprávnění na motocykl, tak i pilotního průkazu. Navíc tento dopravní prostředek se bude ve vzduchu muset řídit pravidly pro letový provoz. To znamená, že pro vzlet i přistání si bude muset pilot vybírat k tomu určené plochy, tedy letiště.

SkyBike
VÍCE SE DOČTETE V AKTUÁLNÍM ČÍSLE ČESKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVIN