Motorka zaslouží před spánkem péči

- Kdo chce či musí i v následujících měsících sedlat motocykl, určitě by neměl sázet na moderní těžké stroje. S těmi si na kluzku neporadí ani skutečný mistr a škody z pádů bývají veliké, o následcích na zdraví nemluvě. »Když v zimě opravdu jezdit, tak na lehké a třeba i staré motorce Jawě, ČZ, MZ... A samozřejmě na enduru,« říká reprezentant v terénních motocyklových soutěžích a devatenáctinásobný účastník Šestidenní Bohumil Poslední.
Ten samozřejmě bude s motorkou žít i v zimě podobně jako Jiří Churavý, jeden z nejlepších českých motokrosařů minulosti a nyní motokrosový trenér. Oba se ovšem shodují, že většinu motocyklů teď minimálně čtyři pět měsíců čeká klid. »Oč lépe bude stroj připraven na dlouhé zimní stání, o to snadněji se pak na jaře rozjede,« připomínají oba zkušení jezdci. Základem kvalitního uložení motocyklu k zimnímu spánku je jeho důkladná očista - a lhostejno, zda k ní poslouží tlaková voda či obyčejný kbelík s hadicí. Měřítkem je jen míra znečistění. »Nezbytné ale je důkladné vysušení celé motorky. Nejlepší je projížďka, samozřejmě v suchu, s opakovaným brzděním, aby v brzdách nezůstala ani kapka vody,« radí pražský prodejce nových i jetých motocyklů Martin Kříž. »Po návratu doporučuji demontovat svíčku či svíčky, do prostoru nad píst vstříknout trochu - zhruba krychlový centimetr - oleje a motor naprázdno protočit. Válec se tak pro delší stání konzervuje, svíčku samozřejmě vrátíme zpět.« Bohumil Poslední má pro podobnou konzervaci jiný recept: »U čisté a před zimou naposledy nastartované motorky sundám filtr a do motoru rozprašovačem stříknu trochu oleje naředěného benzinem. Motor se lidově řečeno - uleje a pro zimu je zevnitř ošetřený,« uvádí. Jiří Churavý, který se kromě motokrosových aktivit věnuje obchodu s motocyklovým příslušenstvím, upozorňuje, že na trhu je dostatek přípravků ke konzervaci laku, gum, kovu, plastů i chromu motocyklů. Stačí si jen vybrat. »Důležité je ošetření řetězu olejem z příslušného spreje,« doplňuje. Další etapou, na kterou se nevyplatí zapomenout, je demontáž akumulátoru. »V zimě by měl být uložen v místnosti, kde není ani zima ani teplo. Ideální je zhruba deset stupňů Celsia, dobře poslouží i suchý sklep,« konstatuje Martin Kříž. »U klasické baterky je nutná i v zimě kontrola stavu elektrolytu. Každý akumulátor, tedy i bezúdržbový, je dobré zhruba po dvou měsících úplně vybít třeba tím, že k němu připojíme žárovku. Ovšem následovat musí opětovné dobití do plné kapacity. Přitom bezúdržbový akumulátor vyžaduje dobíječku se stálým proudem bez výkyvů, a proto může být výhodnější služba servisů. Bývá za pakatel či dokonce zdarma.« Motocykl by se měl k zimním u spánku uložit s nádrží buďto zcela prázdnou, nebo naopak plnou. »To aby nádrž zevnitř nerezavěla,« vysvětluje Martin Kříž a soudí, že zatímco pro vskutku dlouhodobé vyřazení motocyklu z provozu je lepší nádrž prázdná, tak pro čtyř-, pětiměsíční zimní stání vyhoví jednodušší doplnění nádrže. »Dál je ještě vhodné ucpat igelitem upevněným gumičkou výfuky a sání, aby se do útrob odstaveného motocyklu v zimě nedostala vlhkost,« sděluje Bohumil Poslední a míří tím k závěrečné etapě posezonní péče o motocykl, k jeho uskladnění. Motorka by měla zimu přestát v garáži či v místnosti především suché, nejlépe nevytápěné a s teplotou bez větších výkyvů. »Zůstane-li stroj ve vlhku, tak se jeho majitel na jaře doslova zhrozí,« varuje Martin Kříž. »Vyplatí se dát motorku na velký stojan, aby bylo minimálně zadní kolo bez kontaktu s podlahou. Lepší je ale podepřít motorku tak, aby byla odlehčená obě kola. Bude-li přece jen přední kolo na zemi, tak je dobré během zimy párkrát - asi tak po měsíci - měnit jeho pozici. Tlak v pneumatikách má být i pro zimní uložení stejný jako pro normální provoz.« Nezbytné je, aby motocyklista udržel netrpělivost na uzdě a stroj během zimy zbytečně nestartoval. »V opačném případě riskuje, že uvnitř motoru a výfuku bude kondenzovat voda,« zdůrazňuje Martin Kříž a upozorňuje na úkol, který je v přípravě motocyklu k dlouhému zimnímu spánku důležitý snad ještě víc než vše předchozí: zabezpečení před krádeží, zvlášť má-li stát mimo hlídané objekty. »Krade se ve velkém, ohroženy jsou snad všechny motorky,« tvrdí Martin Kříž. Posezonní pozornost zaslouží také motocyklistické oblečení. »Základem je opět řádná očista a pak ošetření některým z řady přípravků, které jsou na trhu pro kůži i jiné materiály. Jen kusy, kterým se dostalo patřičné péče, neztvrdnou a neztratí na kvalitě ani na vzhledu,« říká Jiří Churavý. A závěrem rekapituluje, co zaslouží zmíněnou péči: přilba, oblečení, rukavice i boty.

Přehled posezonní péče o motocykl

* Důkladná očista vodou, vysušení stroje
* Ošetření a konzervace laku, kovů, plastů, gum a chromů
* Aplikace oleje či oleje s benzinem do válců
* Ošetření řetězu
* Demontáž, ošetření a dobití akumulátoru
* Doplnění či vyprázdnění nádrže
* Zajištění výfuku a sání proti vlhkosti
* Uložení motocyklu v suché a chladné garáži
* Odlehčení kol
* Občasné protočení kol, zůstanou-li v kontaktu se zemí
* Zajištění motocyklu proti krádeži
* Očista a ošetření motocyklového oblečení a výbavy
(hč)

Zapomene-li motocyklista demontovat akumulátor a nechá ho bez péče přezimovat zapojený ve stroji, může na jaře stát před nutností koupit nový. Zaplatí za to kolem pěti set korun.