Motorkám vládnou choppery

Vzpomenete si, kdy jste ve velkém městě či na výletní nebo dálkové trase viděli klasickou starou motorku Jawu, ČZ, Simsona nebo třeba Maneta? Zřejmě si spíš vybavíte majestátného a chromem zářícího choppera, atleticky vyhlížející enduro, svištící šíp v podobě pestrobarevného sportovního stroje nebo hbitého malého skútra... Platí to i v situaci, kdy moderní motorky tvoří jen zhruba deset procent z celkového počtu více než 737 tisíc v Česku registrovaných motocyklů.

"Vysvětlení je prosté: pěkná motorka je na silnici hned vidět, ale hlavně - většina starých a kdysi v zemi tolik rozšířených jaw a čezet stojí ve stodolách a kůlnách na venkově. A jsou-li využity, tak většinou jen k ryze praktickým jízdám do práce, na pole a podobně," říká Vladimír Přibyl, šéf Sdružení dovozců automobilů a současně představitel japonské Yamahy, která je v tuzemsku s novými motocykly kategorie nad 50 cm 3 nejprodávanější značkou.

Ve světově unikátních sériích vyráběné jawy představovaly kdysi spolu s menším zpestřením v podobě ČZ, manetů a východoněmeckých simsonů prakticky jediné možnosti pro vyznavače jedné stopy. Až v devadesátých letech, kdy se otevřela stavidla obchodu s novými i jetými zahraničními motorkami, začalo na zdejších silnicích přibývat nepřehlédnutelných zahraničních strojů slavných značek.

V největší míře chopperů, rozšířila se však také endura i rychlé sportovní motocykly. Mnohdy je sedlali jezdci bez zkušeností se silnými motory a stinnou stránkou toho nevázaného nadšení jsou rok od roku rostoucí počty zraněných a mrtvých motocyklistů.

"Očekával jsem, že nové dopravní předpisy budou při udělování řidičských oprávnění vyžadovat na cestě k nejsilnějším motocyklům praxi se slabšími stroji, jak je to obvyklé v západní Evropě. Bohužel, nestalo se tak," pokračuje Vladimír Přibyl.

"Sice jsme v Česku po evropském způsobu dobře rozdělili řidičská oprávnění do skupin od malých motocyklů a mopedů přes lehké motorky až po velké a největší stroje, ovšem předpokladem k získání konkrétní řidičské skupiny je pouze věk, nikoliv praxe.

To znamená, že oprávnění k řízení i té nejsilnější a nejrychlejší motorky může získat člověk s jedinou podmínkou - musí mu být nejméně jedenadvacet let. Předtím nemusel jezdit ani na mopedu." Nicméně i v tuzemsku se dění kolem motocyklů kultivuje.

"Předpokládám, že zájem o motocykly dál poroste a lidé je budou využívat mnohem víc než dosud. Nejen k odpoledním či víkendovým vyjížďkám, ale také k dlouhým výletům a třeba i k cestám na dovolenou do ciziny," uvádí Vladimír Přibyl. "S tím bude pravděpodobně souviset změna poptávky - vzroste zájem hlavně o pohodlné turistické a cestovní stroje.

Těžko si totiž představit jízdu kupříkladu do Itálie v nepříliš pohodlném posezu za širokými řídítky chopperu nebo v zalehnutí na sportovní motorce." Vloni se v zemi prodalo téměř devět tisíc nových motocyklů a očekává se, že obchody dál porostou. "Současně bude ubývat starých vysloužilých motorek," tuší ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

A naznačuje vývoj z posledního období: zatímco ke konci roku 1999 bylo v evidenci téměř 788 tisíc motocyklů, ubylo jich k závěru loňského roku téměř 51 tisíc. "Průměrné stáří motocyklů v Česku je ale nadále vysoké - dosahuje téměř třiceti let," konstatuje Antonín Šípek a pro srovnání doplňuje, že osobní auta v zemi mají průměrný věk třináct a půl roku.

Viz Nové předpisy... str. 2

Obliba motocyklů v Česku v posledním desetiletí 1)

choppery

40 %

endura

27 %

sportovní stroje

25 %

turistické stroje

8 %

Poznámka: 1) orientační odhad vycházející z prodejů nových strojů a dovozů ojetin ze zahraničí, bez malých motocyklů, mopedů a skútrů
Pramen: Sdružení dovozců automobilů

 

Nové předpisy asi zvednou zájem o lehké motocykly

Nové silniční předpisy daly novou možnost nejmladším motoristům - s lehkými motocykly s objemem motoru do 125 cm 3 a s výkonem do 11 kilowattů lze jezdit už od 16 let. Změnil se tak stav, kdy stroj větší než moped či malý motocykl bylo možné sedlat až od 17 roků. Odborníci očekávají, že novinka ovlivní zájmy kupců na trhu nových i jetých motorek: zřejmě se zvedne poptávka právě po stopětadvacítkách.

Do letošních změn v dopravních předpisech se jezdilo s mopedy a malými motocykly do 50 cm 3 od 15 let a s ostatními motorkami bez ohledu na objem motoru od 17 roků. Nyní patnáctiletá hranice pro moped a malý motocykl zůstává, ale je omezena konstrukční rychlostí stroje do 45 kilometrů v hodině, což výběr nejmenších motorek či skútrů omezuje.

Proto se budou mladí jezdci zřejmě víc zajímat o stroje o kategorii výš - sice si rok počkají, ale odměnou jim bude skutečná motorka, mnohdy věhlasných značek Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia... "Věc má ale háček: ve třídě do 125 cm 3 a 11 kilowattů výkonu je na trhu málo kvalitních jetých motorek," upozorňuje Martin Kříž, pražský prodejce nových i starších motocyklů japonské značky Yamaha, která je nejprodávanějším novým zahraničním strojem v tuzemsku.

"Dosud se totiž v Česku z nových motocyklů ročně prodala asi polovina nejmenších padesátek a z druhé poloviny byla tradičně většina velkých a silných strojů, nejčastěji chopperů. Také dovozci ojetin ze zahraničí se podřizovali zájmu - vozili malé skútry a mopedy nebo opět velké motorky."

Dealeři zahraničních značek na novou situaci reagovali rychle - do nabídky v nejednom případě zařadili stopětadvacítky s utlumeným výkonem, které se "vejdou" do 11 kilowattů. Nebyl to problém - takové motorky požaduje nejedna země Evropské unie, a jsou tedy k dispozici.

O přízeň mladých motocyklistů budou ve třídě lehkých strojů do 125 cm3 a výkonu 11 kilowattů bojovat s motorkami - s choppery, klasickými i sportovními stroji a endury také skútry. Ty jsou sice praktičtější a komfortnější pro městskou jízdu, může je využívat celá rodina a k jejich výhodám patří třeba i šikovné úložné prostory, leč nejmladší jezdce mnohdy plně neuspokojí.

"U motorky se řadí, lze s ní vyjet i na delší výlety, s některými typy často i do lehčího terénu. To jsou důvody, které klukům zřejmě učarují víc než jednotvárné služby obyčejného skútru s kapotáží," pokračuje Martin Kříž.

A dále upozorňuje, že právě šestnácti- sedmnáctiletí kluci sice vždycky najdou důvod k brázdění měst, nicméně pro lákavější příměstské vyjížďky je motorka přece jen o něco vhodnější. "Situace je však nová a čas ukáže, k jakým strojům se přízeň motocyklistů obrátí," konstatuje Martin Kříž. "Při všech změnách se podle mého názoru nemusí ani malé padesátky bát o své zákazníky."

Zastoupení motocyklových značek v ČR 1)

značka registrovaných průměrné stáří 3)

Jawa 2)

522 222

33,10

ČZ

76 623

35,60

Simson

59 613

13,94

Honda

10 946

9,78

Yamaha

10 511

8,12

MZ

10 112

11,64

Manet

8 995

37,47

ostatní

38 065

-

celkem

737 087

29,903

Poznámka: 1) k začátku letošního roku; 2) včetně malých motocyklů, kterých je registrováno zhruba čtvrt milionu; 3) roky
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

 
Nové rozdělení řidičských průkazů na motocykly

skupina oprávnění pro minimální věk
AM lehké a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/hod  15 let
A1 lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW 16 let 1)
A motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg 18 let
A motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg 21 let
Poznámka: dosavadní držitelé skupiny M pro malé motocykly a mopedy dostanou A1 s omezením do 50 cm3
Pramen: MF DNES
 

Velké a silné motocyklysev minulých letech i v Česku staly pro mnohé záležitostí životního stylu