Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorkáři: říká se jim sebevrazi nebo dárci orgánů

  16:10aktualizováno  16:10
Řev výfuků a postavy přikrčené za řídítky. To bývá vše, co běžný řidič vnímá z motorkářů jedoucích na silných strojích. Všeobecný názor na ně je v Česku vzácně sjednocen: Jsou to sebevrazi, hazardéři a dobrovolní dárci orgánů. Je však pozoruhodné, že ani policie nebo záchranná služba tak radikální vůči motocyklistům nejsou.

Policie: Zkoušíme je zastavit
Motorek jako naseto bývá na českých dálnicích vlastně jen výjimečně: v době konání Velké ceny na okruhu v Brně. "To jich jede vždycky celý balík pohromadě," říká vedoucí oddělení dálniční policie v Rudné Josef Budil.

Kdykoliv předvídají vyšší výskyt motorek na dvaačtyřicetikilometrovém úseku "své" dálnice, nastraží na ně prý radar. "Neděláme výjimky, snažíme se zastavit každého přestupce. Ale po pravdě říkám: zkuste si zastavit motorku jedoucí dvoustovkou nebo celý peloton," popisuje skutečný stav Budil.

Říká otevřeně, že raději oželí jednu pokutu, než aby některého z jeho lidí potkalo zranění, nebo dokonce smrt ve službě na dálnici. Policie v Rudné, kde se za rok nashromáždí až 500 spisů o dopravních nehodách, v letošním roce zatím řešila jedinou bouračku s účastí motocyklu. Došlo k ní na parkovišti.

Počty nehod za první pololetí roku 2003
Počet nehod s účastí motocyklu 785
Počet mrtvých z těchto nehod 36
Počet všech nehod na území 92 895
Počet mrtvých celkem za pololetí 602

Zdroj: statistika Ministerstva vnitra ČR

Záchranka jezdí k motorkářům denně
"Ke srážce auta s motorkou jezdíme běžně i dvakrát denně," konstatuje Marek Uhlíř z pražské záchranky. Prý jde prakticky vždy o muže do třicítky, zranění jen lehká a v drtivé většině případů jsou to poslíčci na mopedech. "Něco vážného jsme měli tento měsíc jen jednou: kluk a dívka na motorce havarovali v Evropské ulici a jí, spolujezdkyni, jsme už pomoci nemohli," říká Uhlíř.
Rozhovor
Nejsme šílenci a po krku jdete vy nám!

Hodně nespokojený se všeobecným vnímáním motorkářů je jeden z nich, třiatřicetiletý Martin, majitel stroje Hondy CBR 900 Fareblade.

Cítíte se jako vrah a dobrovolný dárce orgánů?
Ne, jako ostatní majitelé motorek jsem prostě obdivovatel techniky.

Když jste si tuhle hondu kupoval, měl jste už s motorkou nějaké zkušenosti?
Pochopitelně jsem předtím jezdil na slabších strojích. Silné motorky jsou také pořádně drahé, a to je také důvod, proč se k nim téměř nedostanou nezkušení mladí kluci.

Ohrožujete auta?
Auta motorkáře vůbec nezajímají. Nejsou to ani soupeři, jak si mnozí asi myslí. Když sedíte na stroji, který umí zrychlit na stovku za tři vteřiny, a třeba super sportovní ferrari to umí za šest vteřin, tak chápete, že na běžné silnici prostě nemáte soupeře. A tak ho taky ani nehledáme.

Tak proč ty myšky a divoká předjetí?
To se zdá jenom od volantu, že je to něco divokého. Motorka je obratnější a nepotřebuje tolik místa, proto projde hustým provozem snáz a rychleji. Proto nás ostatně řidiči aut nemají rádi.

Zažil jste někdy dokonce naschvál od řidiče automobilu?
Prakticky denně. Třeba úmyslně najednou otevřou dveře v koloně, abych nemohl projet. To udělá jen zakomplexovaný hlupák, který se nechce nechat předjet.

Jak je to v zahraničí?
Rakousko, Německo, nebo úplně nejlepší na motorky je Francie. Tam motorky tolerují a jsou také oblíbené. V Čechách musí řidiči ještě dorůst!

Okresky vedou před dálnicí
Zatímco záchranná služba ve velkých českých a moravských městech vyráží k nehodám s účastí motocyklistů často, kupodivu záchranná služba v Jihlavě, která pokrývá i velký pás brněnské dálnice, letos na D1 pro motocyklistu nevyjížděla. "Oni sice jedou rychle, ale jak je ta motorka úzká, má větší únikové možnosti, spíš se vejde," domnívá se ředitel jihlavské stanice Jan Sedlák.

Spíš prý posílá vozy pro mladé kluky na slabších motorkách, kteří závodí po okreskách. "Silná motorka je věc zkušenosti. Možná před třemi čtyřmi lety tu rodiče synovi k sedmnáctým narozeninám koupili silnou motorku. Ten na ni hned nadšeně usedl, a neujel ani čtyři sta metrů. Havaroval a měl tak těžká zranění, že dlouhou dobu byl pod umělou ventilací," vzpomíná na jeden z vážných případů Sedlák.

Motorky přispívají k nervozitě
Říká se jim dobrovolní dárci orgánů, taková byla první slova psycholožky Lady Ondráčkové, když zaslechla zmínku o motorkářích. "Myslím, že samotná jízda, je pro majitele silných motorek druhem adrenalinového sportu," uvažuje psycholožka, ale připouští, že v ambulanci nikdy nikoho kvůli vztahu k motorce neměla.

Agresivní hluk při akceleraci a vysoký rozdíl rychlostí, s nímž motorky často předjíždějí čekající nebo v zácpě popojíždějící automobily, prý může vést až ke stresu. "Motorky mohou zvyšovat už tak existující nervozitu v dopravě," připouští nakonec Ondráčková. Snad prý doplácejí na to, že jsou nápadnější než kterékoliv ze šedivé šňůry aut.

Vážení pánové v helmách a kůži
Zatímco na malolitrážních skútrech a mopedech je především ve městech ponejvíce vidět mladé řidiče - často jsou to náctiletí messengeři na brigádě - skrz plexiskla helem motorkářů na silných strojích často nelze rozeznat, kdo výkonné stroje sedlá. "Pro silné motocykly chodí dobře situovaní, slušní pánové, často manažeři. Rozhodně bych o nich nemohl říct, že jde o nějaké blázny nebo motorizované vrahy," tvrdí o kupcích silničních motorek David Sůra ze zastoupení značky Yamaha v ČR. Podle něj dokonce většina z majitelů takových strojů ani nevyužije veškeré motorické síly a výkonu, jakého jsou silniční motocykly schopny.

Policejní statistika
Podle policejních statistik nejvíc nehod zavinili mezi motorkáři právě majitelé silných kubatur. Zároveň přestupky, pro které jsou řidiči motocyklů tolik proklínáni, jsou podle policie nejčastějšími příčinami nehod: nepřiměřená rychlost, nesprávné předjíždění, nedání přednosti a nesprávný způsob jízdy. Toto jsou vážná konstatování. Ze statistiky ministerstva vnitra také však zároveň vyplývá, že téměř dvacetkrát více lidí v České republice umírá v automobilech než na motocyklech.

Podle psychologa dokáže motorkář v hustém provozu zvýšit hladinu všeobecné neurotičnosti. Za záští řidičů aut může být závist, že "oni projedou, a já musím stát".

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Iveco Turbo Daily 2.3...
Iveco Turbo Daily 2.3...

r.v. 2008, naj. 85 780 km, diesel
410 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.