Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorky kontra auta − proč se nemají rády

aktualizováno 
Motocyklů na českých silnicích valem přibývá, stejně jako nehod s jejich účastí a zraněných či mrtvých. Děje se něco zvláštního, nebo je to "v normálu"?
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Poslední sezony jsou pro prodejce motocyklů opravdu rekordní. Motorek, ale i skútrů a čtyřkolek se prodává jako nikdy předtím.
 
Logické, ale smutné je srovnatelné zvýšení počtu nehod zaviněných motocyklisty. Pokud dojde ke zranění, většinou střet odnese právě méně chráněný motorkář.
 
Podle zpráv Policie ČR je nárůst nehod motocyklů dokonce alarmující. V jednom z loňských reportů se lze dočíst: "... není tajemstvím, že na zavinění velké části nehod se podílejí motorkáři sami."
 
Naproti tomu dle statistik z Německa (ADAC) si z nehod, jejichž účastníky jsou motorkáři, oni sami zaviní necelou třetinu, v ostatních jsou oběťmi, především řidiči automobilů.
 
Podrobnější rozbor motocyklových nehod ukazuje, že při střetu automobil - motocykl je nejčastější příčinou (42 %) nedání přednosti v jízdě automobilem motocyklu, na druhém místě (26 %) je nedání přednosti v jízdě automobilem motocyklu při odbočování doleva, třetí příčku (20 %) získala situace, kdy řidič automobilu nezaregistruje předjíždějícího motocyklistu a sám začne předjíždět nebo odbočovat.
 
"Smrt má jméno motorka"
Média ráda informují o "jednostopých šílencích, kteří ohrožují vše, co se hýbe". Pověstné v tomto směru jsou především reportáže z motocyklisty oblíbeného úseku Mělník – Dubá.
 
Nemá smysl popírat, že na motorce skutečně existuje větší riziko úrazu než v automobilu. Samotní motorkáři to buď bagatelizují, nebo to berou jako chlapskou součást sportu. "Je to stinná stránka této jinak skvělé zábavy," říká více než padesátiletý muž, který stále aktivně jezdí.
 
Jak to tedy je? Jsou motorkáři skutečně "vylízaní" nezodpovědní jedinci bez pudu sebezáchovy? Jak to při většině sporů bývá, podíváme-li se na ně s chladnou hlavou, pravda je někde uprostřed. Na motorku si asi vždy budou sedat spíše divočejší povahy, navíc motocykl je prostředek s mimořádnými dynamickými schopnostmi, zejména pokud jde o ty nejrychlejší supersporty.
 
Je v podstatě nemožné na nich jezdit a dodržovat zejména rychlostní předpisy, když ty nejsilnější dokážou jet třeba na jedničku 150 km/h. Kam se ale majitel supersportu má jet svézt, když silnice není zjevně pro tento účel nejvhodnější? Logická odpověď by zněla: na závodní okruh.

Ježdění na okruhu je v rámci možností bezpečné a hlavně plní svůj účel. Takové pěkné půldenní ježdění na něm vám upraví hormonální rovnováhu tak, že cestou domů si pomlaskáváte a jedete jak beránek, s vědomím, že to nejlepší jste si dnes stejně už odjeli.

S jízdou na okruhu je ale potíž: okruhů je v Česku málo a volných jízd pro veřejnost ještě míň. Musíte si na to vyhradit celý pracovní den, a když máte štěstí, svezete se třikrát po 25 minutách. Nebo taky jednou. Nebo taky vůbec...
 
Není tedy divu, že si jezdec takového stroje hledá dosažitelnější prostředí pro svůj koníček. V lepším případě je to některé z bývalých letišť, nebo se poohlédne po nějaké pěkné silnici se zatáčkami v okolí.
 
Největší průšvih oné nechvalně známé trasy Mělník - Dubá je v tom, že je to jedna z mála slušných silnic v jinak bídném Středočeském kraji. Zákonitě si tam pak přijede za pěkného počasí zajezdit půl Prahy...
 
Svými samotnými kvalitami pak tato silnice patří k průměru, po trase je dost vesnic a chat a v poslední době i policie s represemi. Mnohem kvalitnější silnice se nacházejí třeba v pohraničních oblastech, kam se ale takový Pražák má šanci dostat opravdu jen o víkendu.
 
Tomuto ne příliš příznivému stavu by samozřejmě pomohlo, kdyby u nás existovalo více závodních okruhů - ani by to nemusely být megadromy, jako je Brno, ale třeba jen lokální tréninkové tratě (takové, jakých existuje řada např. ve Španělsku, Itálii, Francii, USA atd.).

Proč není motorka nesmysl
Motorkáři ze silnic nezmizí. Velmi pravděpodobně jich bude přibývat. Při stále stoupající hustotě provozu je spíše chvályhodné, že se někteří účastníci odváží sednout na prostředek, který nezabírá zdaleka tolik místa jako automobil, a to i přes riziko vlastního zranění.
 
Rozhlédne-li člověk na dnešních silnicích kolem sebe, ve víc než polovině vozů sedí jeden člověk, který s oplechovanou krabicí kolem sebe zabírá poměrně dost místa - na rozdíl od motorkáře.
 
Přitom motorky nejsou v současnosti nějak zvlášť protežovány, snad se dvěma výjimkami: na dálnicích nemusí platit dálniční známky a při jejich koupi mají podnikatelé možnost odečíst si DPH, podobně jako u užitkových vozů.
 
Na druhé straně není pochyb, že řada motorkářů si svou jízdou o nepřátelství od automobilistů a dalších pokojných obyvatel naší země dost koleduje. Jízda po zadním kole uprostřed přeplněného města bez únikové zóny, urážení zpětných zrcátek tomu, kdo mi okamžitě neuhne, rychlá jízda tam, kde není šance slušně zabrzdit a ani sám přežít, dovádění v noci po obci s výfukem, který hlukové normy splňuje jen stěží – kdo by to neznal.
 
Smůla pro ostatní motorkáře je v tom, že tyto excesy několika jedinců dokážou spolehlivě vyvolat averzi vůči všem. Pak někdy dojde k tomu, že řidiči auta dojde zásoba trpělivosti, začne dělat naschvály a nevraživost je na světě.
 
Přesto lze z pohledu motorkáře říci, že se vnímání a chování automobilistů vůči motorkám oproti divokým devadesátým letům zlepšilo. Roste počet řidičů, kteří sami jezdí a dokážou motorkářskou vášeň pochopit, stále více lidí cestuje do zahraničí, kde jsou motorkáři početnou a respektovanou skupinou účastníků provozu.
 
Takové kličkování motocyklů mezi automobily v zácpách není sice dopravními předpisy povolené, nicméně jak u nás, tak v celé civilizované Evropě není prakticky postihováno. Otázka je, zda na tom nemá velký podíl obtížná dokazatelnost takového přestupku - a v takové Itálii byste tímto rázem kriminalizovali téměř celou populaci včetně jeptišek a některých členů parlamentu...
 
Zlepšení nepěkných čísel (nehod) je možné - určitě by pomohlo více expertních terénů pro extrémní stroje (závodní okruhy) a úprava režimu autoškol, které dnes během pár týdnů produkují rychlovykvašené a někdy příliš sebevědomé řidiče a jezdce.
 
Nakonec jsme shrnuli několik doporučení, která by mohla pomoci zlepšit vztahy mezi řidiči aut a motorek:


Auto-moto desatero

1. Dívejte se do zrcátek, a to častěji než jednou za minutu. Zezadu se neblíží jen rychlí motorkáři, ale i sanitky, požárníci nebo jen ti, kteří opravdu někde musí být na čas a nemohou vám vysvětlovat proč. Ubude pak překvapení z leknutí, způsobených nepozorností.
 
2. Motorkář ocení, pokud mu v zácpě uvolníte cestu,
vždyť jsou to jen dva malé pohyby volantem. Že vám poděkoval, poznáte podle rozsvícení obou blinkrů (u modernějších modelů z posledních 5 let), mávnutím ruky, případně nohy, pokud má ruce zaměstnány.
 
3. Nemstěte se někomu jinému.
Pokud vás nějaký zběsilý motorkář vyděsil nebo ohrozil, nemá smysl se za to mstít někomu jinému. To samé platí i opačně.
 
4. Věc, vypozorovaná na známém a trochu divokém pařížském okruhu kolem centra – Peripherique. I zde ale fungují jakási nepsaná pravidla. Peripherique má místy 4 a více pruhů, motorky a skútry projíždějí kolonami mezi dvěma pruhy, které jsou nejvíce nalevo ("nejrychlejšími"), automobily jim tam bez nějakých naschválů vytvoří větší uličku,
aby nedocházelo ke zbytečným kontaktům. Nikdo zde také zbytečně neotvírá dveře.
 
5. Vyhazování věcí z auta za jízdy je křupanství
– pokud za vámi jede někdo na motorce a přistane mu PET lahev v obličeji nebo nedopalek na bundě, nečekejte, že si vás bude vážit. Podobně nadšen bude motorkář, pokud použijete ostřikovače při čekání na křižovatce.
 
6. To, že je motorka relativně úzká, neznamená, že se vejde vždy do necelého metru vozovky.
Platí to samozřejmě i naopak – hledání ideální stopy pro motorku neznamená, že vede v protisměru, v kterém jede jakékoli auto.
 
7. Poučka pro motorkáře, který se pracně prodere před čekající auta na semaforech: měl by mít dostatečně zvládnutou akceleraci,
tj. měl by vyjet tak, aby auta nezdržoval, a ne půl minuty hledat "kvalt".
 
8. 99,9 procent automobilů nemá šanci v dynamice (akcelerace, decelerace) konkurovat třebas průměrnému ojetému motocyklu z 90. let. To je fakt, vyplývající z fyzikálních zákonů,
mimo jiné s těmito důsledky: věci neznalý automobilista často nedokáže odhadnout, co motocyklista dokáže v dané situaci udělat/udělá, protože při svém předvídání situace přisuzuje motocyklu "automobilové" - "pomalé" vlastnosti.

Na druhé straně motocyklista, který se už půl dne vesele prohání vesměs třícifernými rychlostmi, obtížně přizpůsobuje své zrychlené vnímání reality pomalejšímu světu automobilů a někdy ho to vyprovokuje ke zbrklým reakcím. Uvědomit si toto rozdílné vnímaní rychlosti a přizpůsobit ho situaci je důležité.
 
9. Podstatou dopravy auty a motocykly je rychlé přemístění odněkud někam, ale i v tomto "oboru" se vyplatí trpělivost, klid a chladná hlava.
Jak ve stylu jízdy, tak v řešení případných, často malicherných sporů.
 
10. Kde je to dovoleno, jezděme rychle, ale fair play.


Autoři:


Témata: nehody, Normy, Autoškola


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.