Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorky na naftu: vojenské speciály i supersporty

aktualizováno 
Spojení, nad kterým ortodoxní motorkář ohrne nos. Není jich moc, ale existují. Klasikem a jediným opravdu sériově vyráběným dieselovým motocyklem byl Royal Enfield z Indie, ale v poslední době se objevilo několik dalších zajímavých pokusů...

Neander 1400 TD | foto: Neander

Proč motorky nejezdí na naftu? Ve zkratce proto, že naftové motory jsou těžší a nedosahují takových maximálních výkonů jako benzinové. Jejich známou výhodou je ale nízká spotřeba (a tím delší dojezd) a také tah od spodních otáček.

Zmíněné nevýhody ovšem neodradily Indy z továrny Enfield v Madrásu. Vedle licenčně vyráběného archaického benzinového modelu Bullet v několika modifikacích (původem z Velké Británie), implantovali do totožné konstrukce dieselový agregát s objemem 325 ccm.

Model s názvem Taurus má výkon zhruba 7 koní. Pokud je jezdec dostatečně trpělivý a především odolný (silné vibrace), při průměrné spotřebě kolem 2 litrů na 100 km může ujet na nádrž až 1 000 km.

Existuje také ještě o něco silnější, 8koňový model Enfield Robin s motorem 410 ccm původem od japonské Fuji. Kvůli zpřísňujícím se předpisům byla ovšem výroba vznětových modelů před časem zastavena.

Vedle těchto motorizací především v sousedním Německu můžete narazit na enfielda s motorem bavorského výrobce Hatz (objem 462 ccm a výkon 11 koní), který je spolehlivější, ovšem podstatně dražší. Také se už nejmenuje Enfield, ale Sommer Diesel − designově je nicméně kopií enfielda, ovšem zpracovaný s německou důkladností. 

Kawasaki KLR diesel

Speciální kapitolou v dějinách dieselových motocyklů je enduro Kawasaki KLR s naftovým dvouválcem britského původu JP8, vyvinuté firmou Hayes Diversified Technologies. Objem motoru je 584 ccm a dosahuje výkonu 24 koní.

Stroj je používán jednotkami americké námořní pěchoty, které údajně objednaly 440 kusů, další stroje si objednaly některé armády NATO. Spotřeba se prý pohybuje i při jízdě v terénu lehce nad dvěma litry na sto. Vedle armádní verze by měly existovat i civilní modifikace.

Track T-800CDI

Další aplikace vznětového motoru do endura vznikla v Nizozemí. Stavba jménem Track T-800CDI se může pochlubit mnoha moderními technologiemi a zvláštnostmi. Elektronickým plynem (fly-by-wire), volitelně ABS nebo pomocným pohonem předního kola, poloautomatickou převodovkou…

Základem je ale vznětová jednotka se 3 válci a objemem 800 ccm. Udávaný výkon je kolem 50 koní, kroutící moment 130 Nm, spotřeba 2,5 l/100 km. Masovému rozšíření asi bude bránit cena tohoto unikátu: výrobce E.V.A. Rroducts BV si ho cení na 17 500 eur.

Star Twin Thunder Star 1200 TDI

Jiná nizozemská firma, Star Twin, dokonce postavila dieselový supersport Thunder Star 1200 TDI. Motor je rovněž tříválcový a jeho původní pracoviště se nachází ve Volkswagenu Lupo. Základní parametry nevypadají špatně, hmotnost 205 kg, výkon až 120 koní.

Další technickou lahůdkou je v současnosti stále dolaďovaný stroj německé provenience – Neander. Ten se na rozdíl od výše popisovaných samohybů řadí někam do kategorie muscle biků.

Motor Neander

Objem dvouválce je 1 340 ccm, výkon 112 koní při 4 200 otáčkách a kroutící moment 216 Nm při 2 600 otáčkách (!). Ještě větší překvapení ale skýtá pohled do útrob motoru – nejenže se jedná o turbodiesel, ale kvůli eliminaci vibrací má motor dvě klikové hřídele, otáčející se proti sobě…

Nádrž o velikosti 14 l by měla postačit podle údajů výrobce na ujetí 300 km, maximální rychlost je někde kolem 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. V plánu je výroba 250 kousků a omezené produkci odpovídá také cena 95 000 eur. Za to se dá pořídit několik kontejnerů enfieldů…

Changzuki Project

Cesta k dieselovému motocyklu ale nemusí být nutně tak nákladná. Trochu obskurně vyhlížející čínská firma Crazy Jerry nabízí zaslání instruktážního CD Changzuki Project, na kterém je údajně konverze Suzuki GS550 na dieselový pohon. Sám majitel však na stránkách www.diesel-bike.com na úvod všechny varuje, že je to na vlastní riziko…

Autoři:




Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Harley-Davidson FXDF
Harley-Davidson FXDF

r.v. 2014, naj. 18 158 km, servisní kniha
330 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.