Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorový olej má dvě základní vlastnosti

aktualizováno 
Viskozitní a výkonová třída -
to jsou nejdůležitější údaje, kterých by si měl řidič nejvíc všímat na obalu motorového oleje pro svůj vůz. První se skrývá za označením SAE s příslušnou kategorií - například 15W 40. "Číslo před dvojitým W (Winter - anglicky zima, pozn. red.) udává, do kolika stupňů mrazu zaručuje olej bezproblémové vlastnosti motoru, hlavně jeho startování. Číslo 40 zase uvádí, jak dobrý je olej v letním provozu," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Druhou rozhodující vlastností oleje je jeho výkonnostní třída. Ta ukazuje, jak daný olej umožňuje motoru snášet těžké podmínky vysoké teploty, tlaky, korozi a tvorbu usazenin. Výkonnostní třída souvisí i s délkou výměnného intervalu olejové náplně. Je značena dvěma způsoby. Buď to je zkratkou ACEA, za níž následuje písmeno A (benzinové motory), B (naftové motory), nebo E (pro nákladní vozy). Za tímto znakem je číslo od jedničky do čtyřky, které vypovídá o výkonnostní třídě. Čím je číslo vyšší, tím olej splňuje větší nároky moderních motorů. Za ním je ještě poslední dvojčíslí letopočtu, od kdy příslušná kategorie existuje. Výkonnostní třída na oleji nese označení například A1-96 nebo B3-96. Druhou zkratkou pro označování této třídy je API. Za ní následují u olejů pro benzinové motory písmena SA až SJ - čím je druhé písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a vhodnější pro nejnovější motory. Pro naftové motory platí označení CA až CF. Aby řidiči měli výběr oleje jednodušší, dávají automobiloví výrobci jednotlivým olejům i svá označení. Tak například olej označený zkratkou VW 505.00 patří do motorů vozů koncernu Volkswagen.

Tipy pro výběr oleje

* Používejte olej, který doporučuje výrobce vozu v návodu k obsluze auta.
* Pokud návod nemáte, informujte se ve značkovém servisu.
* Syntetické oleje je možné míchat s oleji minerálními.
* V nouzi motor nepoškodí, když se doplní i o několik tříd horším olejem, než doporučuje výrobce.
* Aditiva do olejů nejsou nutná, některá mohou spíše uškodit. Proto je nedoporučují ani výrobci motorů.
* Dodržujte předepsaný interval výměn.

Některé viskozitní třídy

20W 40 do minus 10 °C
15W 40 do minus 15 °C
10W 40 do minus 20 °C
5W 40 do minus 25 °C
Autor:


Témata: Éčka, Volkswagen


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.