Motory fabie a Škody 1000 MB se podobají

Podobně jako u prvních vozů Škoda Fabia 1.4 s padesátikilowattovým motorem našel místo pod kapotou stejně výkonné Fabie sedan agregát připomínající motor z modelu Škoda 1000 MB z počátku šedesátých let minulého století.
Podobně jako u prvních vozů Škoda Fabia 1.4 s padesátikilowattovým motorem našel místo pod kapotou stejně výkonné Fabie sedan agregát připomínající motor z modelu Škoda 1000 MB z počátku šedesátých let minulého století. Ovšem podoba to je jen částečná. Odborníci totiž jednoznačně potvrzují - ne, motor pro fabii má jen stejnou koncepci, jinak je zcela jiný. Motor sice má stále ventilový rozvod OHV a klikový hřídel je uložený ve třech ložiskách, ale ! řada rozhodujících konstrukčních prvků prošla zásadní modernizací. Ta se týká především bloku motoru a klikového hřídele. Osmikanálová hliníková hlava motoru a vstřikování paliva si našly místo už v agregátech favoritů či felicií. "Motor fabie se liší oproti tisícovce prakticky ve všem, ale především je to v hlavních rozměrech, tedy ve vrtání a zdvihu. Majitel staré tisícovky si proto musí nechat zajít chuť na případné využití dílů z nového agregátu do svého, stařičkého," říká Josef Paseka, který se v Mariánských Lázních zabývá servisem škodovek téměř čtyři- Motor pro padesátikilowattové Škody Fabia 1.4 například má klikový hřídel s osmi protizávažími. Hřídel má navíc axiální vymezení u prostředního ložiska a ne u předního, jako předchozí škodovácká pohonná jednotka. Blok motoru dostal do spodní části speciální výztuhu, na které jsou umístěné spodní části hlavních ložisek. Změny se nevyhnuly ani ventilovému rozvodu. Ten má hydraulické vymezování vůle ventilů. K tomu pak náleží výkonnější olejové čerpadlo a jiný rozvod oleje v upraveném bloku. Nově konstruované jsou také další součástky. "Konstruktéři směřovali vše k tomu, aby měl motor klidnější chod, vyšší životnost a lepší složení výfukových plynů," doplňuje Josef Paseka. "Navíc se pří servisních kontrolách neseřizují ventilové vůle. Ty mechanici jen zkontrolují. Některé konstrukční prvky z motorů určených pro fabie jsme ještě před zahájením sériové výroby vyzkoušeli v závodních vozech a rozhodně nezklamaly. Motor OHV má ještě jednu výhodu: stlačuje cenu vozu dolů, neboť je českého původu."