Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda chystá nová kouzla. Motory vyvíjí jinak než ostatní

  8:00aktualizováno  8:00
Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, které se neženou do downsizingu motorů. Přesto agregáty Skyactive dosahují zajímavých úspor a Mazda chce zajít ještě dál. Nová generace Skyactive 2 má oproti té stávající uspořit neuvěřitelných 30 procent paliva.

Nová Mazda 3 | foto: Mazda

Mazda plánuje premiéru druhé generace agregátů Skyactive někdy před rokem 2020, což je období, které zhruba koresponduje s dobou, kdy nastane u Mazdy nejspíš i střídání generací u nejdůležitějších modelů. V roce 2020 také začnou v Evropě platit nová přísnější pravidla pro produkci emisí CO2. Pro flotilu výrobce bude nově platit limit 95 gramů CO2 na kilometr.

Ambiciózních úspor zhruba třiceti procent paliva by motory Skyactive 2 měly dosáhnout jak v benzinové, tak naftové verzi. Představitelé Mazdy přitom ani v souvislosti s touto generací motorů nehovoří o downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů a nasazování turba. Namísto toho se chce automobilka soustředit na vylepšení procesu spalování a hodlá ve velkém pracovat se spalováním velmi chudé směsi.

Klíčem je kompresní poměr

V souvislosti s tím chtějí inženýři u zážehového motoru zvýšit kompresní poměr až na neuvěřitelných 18:1. To je hodnota, které nedosahují ani mnohé moderní turbodiesely a pro běžné benzinové motory je prakticky nemyslitelná. Už současný motor 2.0 Skyactive-G je s kompresním poměrem 14:1 rekordmanem.

S HCCI počítají i ostatní

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, ale v praxi se s ním zatím nepochlubil. Mezi roky 2007 a 2009 experimentoval koncern General Motors se čtyřválci 2,2 litru a vykazoval zajímavé úspory. Volkswagen zkouší rovnou dvě cesty využití HCCI. Teprve koncem roku 2013 však představila automobilka Hyundai prototyp motoru GDCI, který princip HCCI využívá v celém rozsahu otáček, a tak se i při provozu na benzín obejde bez zapalovacích svíček. Je možné, že vývojáři Mazdy mají stejný cíl. Dosavadní koncepty využívaly HCCI jen v určitém rozsahu otáček v některých jízdních režimech.

Vysoký kompresní poměr u zážehových motorů zvyšuje teplotu stlačených plynů a spalování, a má tím pádem za následek i zvýšené riziko klepání. Mazda toho ovšem využije ve svůj prospěch. Druhá generace benzínových motorů Skyactive má totiž využívat principu HCCI (Homogenous charge compression ignition). Přinejmenším v některých režimech by tak motor měl spalovat v podstatě homogenní směs paliva se vzduchem jen za pomoci samovolného vznícení jako u klasických vznětových motorů.

Jak přesně chtějí dosáhnout vysokých úspor u vznětových motorů, to inženýři Mazdy zatím neprozradili. Představitelé automobilky přitom už hovoří i o třetí generaci motorů Skyactive. Ta by měla pomoci automobilce splnit limity, které EU zavede v roce 2025. Průměrná hodnota emisí by měla klesnout na 65 gramů CO2 na kilometr. Cílem je snížit přestup tepla ze spalovacího prostoru, a snížit tak ztráty z výfuku a chlazení a celkovou zátěží pro životní prostředí se vyrovnat elektromobilům.

Méně investic jinam

Hybridní ústrojí, vodík nebo další alternativní paliva by přitom ani v budoucích generacích Skyactive neměly hrát příliš důležitou roli. Nadále se Mazda soustředí na mikorhybridní systémy jako stop-start a regenerace elektrické energie při brzdění.

Vzhledem k inovaci na poli motorů by se měla japonská automobilka obejít bez větších investic i do jiných oblastí. Například neplánuje překotný vývoj na poli převodovek. Zatímco konkurence stále častěji zavádí bezestupňové převodovky CVT nebo automatické převodovky s osmi, či devíti stupni, Mazda si v současné generaci vystačí se šestistupňovými měničovými automaty a k až nesmyslnému množství stupňů se nepožene ani s novou generací motorů.

Cesta proti všem

Není jisté, co tato netradiční strategie udělá s obchodními výsledky. Auta od Mazdy skvěle jezdí, jejích řízení je radost a motory mají projev, jaký najdeme málokde. A nové benzinové motory Skyactive dovedou v praxi ve spotřebě překvapivě dobře držet krok s objemově menšími, avšak přeplňovanými agregáty.

Jenže nejen evropský zákazník si mezitím právě na charakteristiku přeplňovaných motorů se zátahem z nízkých otáček zvyká a postupná gradace výkonu atmosférických agregátů možná za pár let nebude tím, co by vyhledával. Z vozů značky Mazda by se tak staly ještě více auta pro jinak smýšlející řidiče, což by ovšem v celkovém měřítku nemuselo přinést dostatečný počet klientů.

Otázkou je, jaký vlastně bude projev nových motorů. Inženýři Mazdy mají zatím plné ruce práce s vylepšením jejich spalovacího procesu.




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...

Německá organizace podezřívá BMW z manipulací s emisemi

BMW řady 3

Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe podezřívá automobilku BMW, že využívá software...

BMW X1 xDrive20d
BMW X1 xDrive20d

r.v. 2017, naj. 9 921 km, diesel
1 211 300 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz