Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda chystá nová kouzla. Motory vyvíjí jinak než ostatní

  8:00aktualizováno  8:00
Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, které se neženou do downsizingu motorů. Přesto agregáty Skyactive dosahují zajímavých úspor a Mazda chce zajít ještě dál. Nová generace Skyactive 2 má oproti té stávající uspořit neuvěřitelných 30 procent paliva.

Nová Mazda 3 | foto: Mazda

Mazda plánuje premiéru druhé generace agregátů Skyactive někdy před rokem 2020, což je období, které zhruba koresponduje s dobou, kdy nastane u Mazdy nejspíš i střídání generací u nejdůležitějších modelů. V roce 2020 také začnou v Evropě platit nová přísnější pravidla pro produkci emisí CO2. Pro flotilu výrobce bude nově platit limit 95 gramů CO2 na kilometr.

Ambiciózních úspor zhruba třiceti procent paliva by motory Skyactive 2 měly dosáhnout jak v benzinové, tak naftové verzi. Představitelé Mazdy přitom ani v souvislosti s touto generací motorů nehovoří o downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů a nasazování turba. Namísto toho se chce automobilka soustředit na vylepšení procesu spalování a hodlá ve velkém pracovat se spalováním velmi chudé směsi.

Klíčem je kompresní poměr

V souvislosti s tím chtějí inženýři u zážehového motoru zvýšit kompresní poměr až na neuvěřitelných 18:1. To je hodnota, které nedosahují ani mnohé moderní turbodiesely a pro běžné benzinové motory je prakticky nemyslitelná. Už současný motor 2.0 Skyactive-G je s kompresním poměrem 14:1 rekordmanem.

S HCCI počítají i ostatní

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, ale v praxi se s ním zatím nepochlubil. Mezi roky 2007 a 2009 experimentoval koncern General Motors se čtyřválci 2,2 litru a vykazoval zajímavé úspory. Volkswagen zkouší rovnou dvě cesty využití HCCI. Teprve koncem roku 2013 však představila automobilka Hyundai prototyp motoru GDCI, který princip HCCI využívá v celém rozsahu otáček, a tak se i při provozu na benzín obejde bez zapalovacích svíček. Je možné, že vývojáři Mazdy mají stejný cíl. Dosavadní koncepty využívaly HCCI jen v určitém rozsahu otáček v některých jízdních režimech.

Vysoký kompresní poměr u zážehových motorů zvyšuje teplotu stlačených plynů a spalování, a má tím pádem za následek i zvýšené riziko klepání. Mazda toho ovšem využije ve svůj prospěch. Druhá generace benzínových motorů Skyactive má totiž využívat principu HCCI (Homogenous charge compression ignition). Přinejmenším v některých režimech by tak motor měl spalovat v podstatě homogenní směs paliva se vzduchem jen za pomoci samovolného vznícení jako u klasických vznětových motorů.

Jak přesně chtějí dosáhnout vysokých úspor u vznětových motorů, to inženýři Mazdy zatím neprozradili. Představitelé automobilky přitom už hovoří i o třetí generaci motorů Skyactive. Ta by měla pomoci automobilce splnit limity, které EU zavede v roce 2025. Průměrná hodnota emisí by měla klesnout na 65 gramů CO2 na kilometr. Cílem je snížit přestup tepla ze spalovacího prostoru, a snížit tak ztráty z výfuku a chlazení a celkovou zátěží pro životní prostředí se vyrovnat elektromobilům.

Méně investic jinam

Hybridní ústrojí, vodík nebo další alternativní paliva by přitom ani v budoucích generacích Skyactive neměly hrát příliš důležitou roli. Nadále se Mazda soustředí na mikorhybridní systémy jako stop-start a regenerace elektrické energie při brzdění.

Vzhledem k inovaci na poli motorů by se měla japonská automobilka obejít bez větších investic i do jiných oblastí. Například neplánuje překotný vývoj na poli převodovek. Zatímco konkurence stále častěji zavádí bezestupňové převodovky CVT nebo automatické převodovky s osmi, či devíti stupni, Mazda si v současné generaci vystačí se šestistupňovými měničovými automaty a k až nesmyslnému množství stupňů se nepožene ani s novou generací motorů.

Cesta proti všem

Není jisté, co tato netradiční strategie udělá s obchodními výsledky. Auta od Mazdy skvěle jezdí, jejích řízení je radost a motory mají projev, jaký najdeme málokde. A nové benzinové motory Skyactive dovedou v praxi ve spotřebě překvapivě dobře držet krok s objemově menšími, avšak přeplňovanými agregáty.

Jenže nejen evropský zákazník si mezitím právě na charakteristiku přeplňovaných motorů se zátahem z nízkých otáček zvyká a postupná gradace výkonu atmosférických agregátů možná za pár let nebude tím, co by vyhledával. Z vozů značky Mazda by se tak staly ještě více auta pro jinak smýšlející řidiče, což by ovšem v celkovém měřítku nemuselo přinést dostatečný počet klientů.

Otázkou je, jaký vlastně bude projev nových motorů. Inženýři Mazdy mají zatím plné ruce práce s vylepšením jejich spalovacího procesu.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.