Motory pro Škodu Octavii

  12:08aktualizováno  12:08
-

1,6 (55 kW)
Nejslabší motor v nabídce, pro Škodu Octavii skoro nevyhovující. Výkon pětapadesát kilowattů nedává dvanáct set kilogramů těžkému vozu dostatečnou dynamiku, slabý výkon se naplno projevuje zejména při plném obsazení vozu. Motor je konstrukčně zastaralý, jedná se o výběhový typ a v ostatních vozech koncernu Volkswagen se objevuje jen zřídka, u nových vozů v nabídce úplně chybí. Nelze se proto divit, že ani spotřeba není nejnižší, jediným plusem zústává nízká pořizovací cena.

1,6 (74 kW)
Pro klidné řidiče vyznávající benzínové motory ideální volba. Ve městě mu nechybí dynamika, při cestách po dálnici není problém jet neustále na hranici maximální povolené rychlosti se zařazeným pátým rychlostním stupněm. Spotřeba je vzhledem k objemu a výkonové charakteristice slušná, nijak závratně nestoupá ani při plném zatížení vozu. Dalším kladem je dobrý tah motoru od spodních otáček. Tento motor se objevuje i pod kapotou modelů Combi, je montován i do ostatních koncernových automobilů.

1,8 20V
Nejžíznivější motor v nabídce, jeho průměrná spotřeba se při dlouhodobém testu MF DNES pohybovala lehce nad devíti litry benzínu na každých sto kilometrů. Jen trochu svižnější jízda žádá neustálé vytáčení motoru nad čtyři tisíce obrátek a spotřeba pak rychle stoupá. V porovnání se silnější šestnáctistovkou je tento motor při sprintu z 0 na 100 km/h jen o sekundu rychlejší, kvalit stejné pohoné jednotky přeplňované turbodmychadlem však zdaleka nedosahuje. Na postu nejsilnějšího motoru v nabídce ho nahradila verze s turbem o výkonu 150 koní.

1,8 20V turbo
Nejsilnější motor montovaný pod kapotu Octavií se poprvé objevil v provedení Combi. Jde o druhou nejražší pohonnou jednotku, jeho cena je však vyvážena kvalitou. Sto padesát koní v kombinaci s dobrým podvozkem Octavie umožňuje i razantní jízdu, při běžné jízdě má řidič v záloze dostatečný výkon k rychlému předjetí nebo zvládnutí kritické situace. Žádá si opatrnou manipulaci s plynovým pedálem, velký nárust točivého momentu se projevuje již od tisíce otáček. Spotřeba není nijak závratná, při dlouhodobém testu se ustálila na hranici osmi litrů.

1,9 TDi (66 kW)
Vznětový přeplňovaný motor určený klidnějším řidičům. Relativně nízká pořizovací cena v kombinaci se spotřebou lehce nad pět litrů činí Octavii s tímto motorem finančně velmi zajímavou. Motor o výkonu šestašedesát kilowattů má stejný točivý moment jako 1,8 20V Turbo. Při rozjezdu dává vozu dostatečnou dynamiku, kvality nijak netrpí ani při jízdě s plně zatíženým automobilem. Na dálnici lze jet neustále na pátý rychlostní stupeň, časté řazení nežádá ani městský provoz.

1,9 TDi (81 kW)
Nejlepší, ale taky nejdražší motor v nabídce. Pohonná jednotka s vysokým výkonem i točivým momentem je nejspořivější, spotřeba se dá snadno stlačit i hodně pod pět litrů nafty. Při jízdě stabilní stoosmdesátkou po německé dálnici ukazoval palubní počítač spotřebu 7,1 litru, průměrná spotřeba v testu byla několik desetinek nad pěti litrovou hranicí. Dynamika vozu je vzhledem k hmotnosti víc než dostatečná, problémem není ani razantní jízda. Při rozjezdu a řazení z prvního na druhý rychlostní stupeň se přední poháněná kola občas protočí.

Označení

1,6 1,6 1,8 20V 1,8 20V Turbo 1,9 TDi 1,9 TDi

Výkon (kW/k)

55/75 74/101 92/125 110/150 66/90 81/110

Točivý moment (Nm)

135 145 170 210 210 235

Spotřeba l/100 km*

10,8/5,8/7,6 10,6/6,0/7,7 11,8/6,4/8,4 10,9/6,2/7,9 6,7/4,2/5,1 6,6/4,1/5,0

Zrychlení 0-100 km/h (s)

14,4 11,7 10,6 8,9 13,7 11,5

Max. rychlost (km/h)

170 187 201 217 178 191

Nejnižší pořizovací cena (Kč)**

349 900 405 900 499 900 539 900 437 900 551 900

Poznámka: * město/mimo město/kombinace; ** verze Combi je dražší o padesát až šedesát tisíc korun

Nejtemperamentnější motor, sto padesát koní, měla pod kapotou Octavia Combi v dlouhodobém testu MF DNES.

Slabší turbodiesel je dobrým kompromisem mezi pořizovací cenou a spotřebou paliva.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Najdete na iDNES.cz