Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motosalon Miláno: skútr, který má tři kola a střechu, motorka, co jede přes 300

  15:06aktualizováno  15:06
Motorka do města už nemusí mít jen dvě kola a jmenovat se Vespa. Co je nového u motocyklových značek KTM, Kymco, MV Agusta či méně známých Moto Morini a Rieju? Přinášíme poslední díl reportáží z přehlídky italské motocyklové módy EICMA 2008.

Rakouská KTM pokračuje ve své silniční ofenzivě a do Milána přivezla ukázat nejhranatější superbike současnosti, RC8 1190.

Ve skutečnosti to byla obnovená premiéra, neb o RC8 bylo poprvé slyšet před čtyřmi lety, tehdy ovšem ještě s objemem 990 ccm.

Změna pravidel pro MS superbiků však zapříčinila zvýšení objemu dvouválce do V s úhlem 75 stupňů na 1 148 ccm – to ale asi nebude konečná, když v MS mohou startovat stroje s objemem do 1 200 ccm.

KTM RC8

Deklarovaný maximální výkon je 155 koní při 10 000 ot./min, krouticí moment 120 Nm při 8 000 otáčkách.

Kromě těchto hodnot se dají vyčíst sportovní ambice z přístrojové desky, možnosti nastavení výšky sedla a stupaček nebo použití špičkových podvozkových komponentů WP.

Největšího tchajwanského výrobce Kymco úspěch velkého skútru Xciting 500 podnítil k vývoji ještě silnějšího typu, kterým je MyRoad 700 (na některých trzích bude nabízen pod označením Xciting 700).

Kymco MyRoad 700

Dvouválcový motor s čtyřventilovou technikou a vstřikováním dosahuje výkonu 55 koní, krouticí moment je 63 Nm, maximální rychlost 170 km/h (tachometr je dokonce cejchován do 220 km/h).

Stejně jako ostatní kymka se zpracováním velice blíží japonské úrovni, zároveň se může pochlubit některými pokročilými technologiemi: ABS ve standardu, startování bez klíčku, senzory tlaku pneumatik nebo možnost nastavení tuhosti pružení na přístrojové desce (!).

Z praktických momentů potěší prostor pro dvě přilby pod sedlem.

Moto Morini Granpasso

Znovuzrozená italská značka Moto Morini představila vedle Moto Guzzi Stelvio druhé velké cestovní enduro domácí provenience: Granpasso 1200.

Italští konstruktéři mají pěkný zvyk: pokud vyvinou nějaký motor, na který jsou hrdi, pojmenují ho – tento se nazývá libozvučně Bialbero Costacurta, má objem 1 187 ccm, dvouválcovou stavbu do V s dost netradičním sevřením válců 87 stupňů a třeba také supersportovní kompresní poměr 12,5:1.

Již nějakou dobu pracuje v dalších modelech Moto Morini (Corsaro). Celá stavba má italský šmrnc a bezpochyby patří k nejkrásnějším cestovním endurům vůbec. Přední ráfek má rozměr 19 palců, zadní 17, palivová nádrž pojme 25 litrů paliva.

Legendární značka MV Agusta se v posledních letech chlubila hlavně novými barevnými variacemi svých dvou nadčasových modelů F4 a Brutale. Letos vedle toho došlo i na úpravy motorů. Objem čtyřválce vzrostl z 996 na 1 078 ccm, současně se dále zlepšily výkonové parametry: F4 1078 RR 312 má nyní 190 koní při 12 200 otáčkách za minutu a 124 Nm při 8 200 ot., nejvyšší rychlost překračuje třístovku.

MV Brutale 989

Stejný motor se dostal i do naháče Brutale 1078 RR, kde je vyladěn na 154 koní a 117 Nm. Maximální rychlost 270 km/h řadí tuto brutale k nejrychlejším naháčům vůbec.

"Nejpomalejší“ MV Agusta je aktuálně verze Brutale 989R, která má ve skutečnosti objem motoru 982 ccm (zvýšen z 910 ccm). Oproti rychlejší sestře má o něco méně nákladné podvozkové komponenty, zatímco suchá hmotnost zůstala stejná – 185 kg, maximální rychlost lehce poklesla na 265 km/h…

Velký italský koncern Piaggio měl přiměřeně velkou expozici, které dominovaly novinky: v první řadě elegantní skútr X7 ve verzích 125 a 250. Kola mají rozměr 14 palců vpředu a 13 vzadu, slabší motor disponuje úctyhodnými 15 koníky a také silnější patří k přeborníkům své třídy s 22 koňmi.

Piaggio MP3 Roof

Totožná nabídka motorů obohacená ještě o čtyřstovku s výkonem 34 koní se nachází v další novince, tříkolovém skútru se střechou MP3 Roof.

Střecha s kovovým rámem i koncepce podvozku zvyšují komfort a bezpečí jezdce na nejvyšší možnou dosažitelnou úroveň, užitná hodnota je zvýšena roztomilým přídavným vozíkem, pro který je u nás zažitý termín "páv“. Cena zatím není známa, pravděpodobně u nás ale převýší 200 000 Kč.

Renovací prošel elegantní model se 16palcovými koly, Beverly. Ten se bude vyrábět ve dvou variantách Tourer (se štítkem) a Cruiser. Turista je vybaven motory 125, 250 a 400 ccm, zatímco Křižník vedle motorizace 250 existuje ještě s půllitrovým motorem a sehrává tak úlohu vlajkové lodi.

Vespa S 50

Pod koncern Piaggio patří ještě další značky: tradiční Vespa  se zaměřuje na modifikace svého skútrového archetypu, sportovně zaměřená Gilera předvedla vylepšené stávající modely Runner a Stalker.

Španělský výrobce maloobjemových motocyklů a skútrů Rieju přivezl jednak svůj městský skútr Pacific 125, který se sice nechlubí technologickými vymoženostmi, o to zajímavější je však cenově: 1 680 eur, což je na tento objem a kvalitní zpracování kulantní nabídka.

Rieju Pacific 125

Jednoduchost je také předností malého univerzálního strojku Tango 50.

To je v kostce to nejpodstatnější z Milána, k některým dalším představeným novinkám (jakou je např. elektrický superbike americké firmy Vectrix) se budeme věnovat v budoucnu podrobněji.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.