mototrable

-
Před rokem jsem si koupila nové auto. Hned v prvních třech měsících mělo několik poruch a strávilo tak 30 dnů v servisu. Teď se porouchalo znovu a já si nejsem jista, zda ještě je v záruce.
Petra M., České Budějovice

Je třeba rozlišit zákonnou a smluvní záruku. "Podle občanského zákoníku je na každý výrobek šestiměsíční záruka. Pokud je v jejím průběhu automobil například v záruční opravě v servisu, tak se šestiměsíční záruka prodlužuje právě o čas strávený v servisu," říká Vladimíra Brádlová z České obchodní inspekce. Motoristický právník Michal Dlabola upozorňuje, že smluvní záruka bývá delší, ale výrobce nebo prodejce ji poskytuje dobrovolně. "Potom záleží na tom, co je v kupní smlouvě. Jeli tam napsáno, že záruka končí dvanáct měsíců od převzetí vozidla, pak se o dobu servisní opravy neprodlužuje," tvrdí Michal Dlabola.

Když jsem po opravě přebíral auto ze servisu, zjistil jsem, že je na tachometru o 95 kilometrů více než při předání vozu. Stěžoval jsem si, ale pracovníci servisu mi řekli, že je to normální. Byli prý na zkušební jízdě.
Jan P., Brno

"Servis má právo na zkušební jízdu, ale téměř stovka kilometrů je přece jen příliš," soudí právník Michal Dlabola. Podle jeho informací neexistuje přesná hranice délky zkoušky, je to věc přiměřenosti. Pokud mechanici potřebují před prací či po opravě auto důkladněji projet třeba kvůli přesnému určení závady, měli by se o tom dohodnout s majitelem vozu předem a nejlépe písemně. "Vyplatí se pro kontrolu napsat do zákaznického listu při objednání opravy i počet najetých kilometrů," radí Michal Dlabola. "V uvedeném případě servis nepostupoval korektně. Jeho pracovníci se snad dokonce mohli dopustit neoprávněného užívání cizí věci."

Po opravě Škody Felicia v autorizovaném servisu mi nevrátili díly, které na autě vyměnili. Mám na ně nárok?
Petr V., Bruntál

"Pracovníci servisu nepostupovali správně. Platí, že každý servis musí nabídnout vyměněný díl zákazníkovi, pokud se ovšem obě strany předem nedohodly jinak," vysvětluje právník Michal Dlabola. Ve větších servisech je přímo v zákaznickém listu při objednávání opravy poznámka, zda motorista žádá vyměněné díly zpět, či nikoliv.