Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mráz je přece jen k něčemu dobrý. Odhalí nemocný nafťák

aktualizováno 
Ledové dny a mrazivé noci trápí řidiče už přes týden. Nejvíc dávají zabrat nervům majitelů naftových aut. Mráz však může mít i nějaké pozitivum. Pokud zvažujete koupi auta na naftu, jděte pro něj teď. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost.

Ilustrační foto

"Je to nepohodlné, ale taktické i praktické," radí Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. Zejména první start po noci prostáté v mraze totiž napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí.

"Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu," vysvětluje Aleš Zich. "Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu," radí.

Potvrzuje to Pavel Černý, automobilový odborník a soudní znalec společnosti Dekra. "Problémy se určitě mohou projevit. Na druhou stranu v minus třiceti není dobře asi žádnému nafťáku," dodává realisticky.

Potíže se žhavením

Další příčinou potíží mohou být vadné žhaviče. "Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka," odkazuje Aleš Zich na specializovaný dieselservis s potřebnou technikou.

"Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány," varuje Aleš Zich.

Když auto nenastartuje napoprvé, není ještě důvod k panice. Zkušení dieselaři dokonce radí před rozjezdem nafťák vícekrát nažhavit před tím, než začnete startovat. Spalovací prostor se ještě lépe prohřeje a motor snadněji naskočí. "Pro první ranní start po mrazivé noci doporučuje rakouský autoklub ÖAMTC nejen jeden žhavicí cyklus, ale klidně i tři," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. Podle automechanika Petra Petříka, který se na diesely specializuje, to není na škodu. "Třeba dvakrát můžete nažhavit, pak ale už žhavicí svíčky dosáhnou maximální teploty a výš už nepovolí elektronika," upřesňuje Petřík.

Auta nestartují

Nafta tuhne, i když je v normě – čtěte zde

Pozor na zahřátá auta

Aleš Zich varuje, že postup autobazaru, který vozidlo "připraví" k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí, je podezřelý.

Pod rouškou komfortu pro kupujícího se podle Aleše Zicha může skrývat snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Aleš Zich tak popisuje případ, kdy prodejce takto "připravil" dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. "Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc a obtížné dohady s prodejcem vozu," líčí Zich.

"Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe stojící přes noc, a za přítomnosti zkušeného odborníka," uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Druhou stranu mince odhalují pro iDNES.cz zkušení autobazaroví "handlíři", kteří nechtějí zveřejnit svá jména. "Když auto stojí měsíc nebo dva na ploše autobazaru, tak potřebuje rozhýbat snad vždycky." Často bylo podle nich potřeba ráno nastartovat a nechat běžet aspoň chvíli celý "plac". "Že by se před prodejem špatné auto rozehřívalo, to se moc často nedělalo," líčí. "Někteří – ti poučenější – zákazníci to naopak vnímali vyloženě negativně a vyžadovali, aby auto bylo úplně zmrzlé," vzpomínají. "Mnoho autobazarů dnes bohužel často auta rozehřívá," dodávají.

 "Když už to byl opravdu 'šrot', to se spíš auto odvezlo do dieselservisu a tam 'kouzelníci' uměli nastavit motor tak, že startoval na první škrtnutí a běžel jak víno. A to i přesto, že byl vyběhaný a úplně bez tlaků," vzpomínají pro iDNES.cz.





Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.