Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mříže z kombíků zmizí

aktualizováno 
Osobních aut přestavěných na takzvanou kategorii N1 stále přibývá. Příští rok už nebudou muset mít za sedadly mříž.
Ještě rok. Od května příštího roku se mříží přestane podmiňovat odpočet daně z přidané hodnoty.

Ještě rok. Od května příštího roku se mříží přestane podmiňovat odpočet daně z přidané hodnoty. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Koupit auto o pětinu levněji a za to se jen smířit s mříží za zadními sedadly a zatmavenými okny. Takovou variantu volí většina podnikatelů v České republice a dovozci či výrobci automobilů jim vycházejí vstříc.

A lehké užitkové automobily nebo osobní automobily upravené na kategorii N1 jsou stále ve středu zájmu. Tuzemská Škoda si tak například přichystala na veletrhu Autotec nový superb ve verzi N1.

Doba, kdy bylo možné odlišit vozy kategorie N1 podle mříže mezi zavazadlovým prostorem a sedadly a neprůhledných zadních bočních oken, končí. 

Od příštího roku bude přeměna auta na kategorii N1 a s tím spojená možnost odpočtu DPH ještě jednodušší. Česká specialita - mříž a zatmavená okna - totiž zmizí.

Nově bude od konce dubna příštího roku stačit, aby auto uvezlo těžší náklad, než bude maximální povolená hmotnost posádky. Pak z něj bude "en jednička" i bez mříží a zatmavených oken. Tuto podmínku přitom splňuje většina aut, které se dnes na kategorii N1 předělávají.

Pro podnikatele je to dobrá zpráva. Kromě toho, že ušetří za montáž mříže, jejíž cena se pohybuje v závislosti na značce a typu automobilu v řádu několika desítek tisíc korun, se mohou těšit na lepší využitelnost svých vozů.

Mříž totiž nelze demontovat, a v autě se tak dají obtížně převážet dlouhé předměty a spolu se zatmavenými zadními bočními okénky ani příliš nepřispívá k bezpečnosti.

Ministerstvo zvažuje snížení odečitatelné částky
Je ale otázkou, jestli po zmírnění podmínek pro vozy kategorie N1 zůstane v českých zákonech benevolentní možnost odpočtu daně v plné výši.

Ministerstvo financí má totiž strach ze zneužívání odpočtu daně. Zatím ale nemá jasno v tom, jak se se zmírněním podmínek nařízených Evropskou unií vypořádá.

"V současné době na to nelze konkrétně odpovědět. Situace, která vznikne v příštím roce tím, že začne platit nová směrnice k zařazování vozidel do jednotlivých kategorií, se nyní analyzuje. Zvažují se různá řešení včetně případných změn v odpočtu daně. Zatím však nelze říci konkrétní závěr," uvedl Radek Ležatka z tiskového odboru ministerstva.

V jiných zemích je běžnou praxí, že z ceny vozu lze odečíst jen část DPH. Z nových pravidel se nemohou radovat současní majitelé aut přestavěných na kategorii N1. Směrnice se totiž týká jen nových aut, ze starších nebude možné mříž vymontovat.

Autoři:


Témata: Škoda, Škoda Superb


Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.