Ještě rok. Od května příštího roku se mříží přestane podmiňovat odpočet daně z přidané hodnoty.

Ještě rok. Od května příštího roku se mříží přestane podmiňovat odpočet daně z přidané hodnoty. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mříže z kombíků zmizí

  • 20
Osobních aut přestavěných na takzvanou kategorii N1 stále přibývá. Příští rok už nebudou muset mít za sedadly mříž.

Koupit auto o pětinu levněji a za to se jen smířit s mříží za zadními sedadly a zatmavenými okny. Takovou variantu volí většina podnikatelů v České republice a dovozci či výrobci automobilů jim vycházejí vstříc.

A lehké užitkové automobily nebo osobní automobily upravené na kategorii N1 jsou stále ve středu zájmu. Tuzemská Škoda si tak například přichystala na veletrhu Autotec nový superb ve verzi N1.

Doba, kdy bylo možné odlišit vozy kategorie N1 podle mříže mezi zavazadlovým prostorem a sedadly a neprůhledných zadních bočních oken, končí. 

Od příštího roku bude přeměna auta na kategorii N1 a s tím spojená možnost odpočtu DPH ještě jednodušší. Česká specialita - mříž a zatmavená okna - totiž zmizí.

Nově bude od konce dubna příštího roku stačit, aby auto uvezlo těžší náklad, než bude maximální povolená hmotnost posádky. Pak z něj bude "en jednička" i bez mříží a zatmavených oken. Tuto podmínku přitom splňuje většina aut, které se dnes na kategorii N1 předělávají.

Pro podnikatele je to dobrá zpráva. Kromě toho, že ušetří za montáž mříže, jejíž cena se pohybuje v závislosti na značce a typu automobilu v řádu několika desítek tisíc korun, se mohou těšit na lepší využitelnost svých vozů.

Mříž totiž nelze demontovat, a v autě se tak dají obtížně převážet dlouhé předměty a spolu se zatmavenými zadními bočními okénky ani příliš nepřispívá k bezpečnosti.

Ministerstvo zvažuje snížení odečitatelné částky
Je ale otázkou, jestli po zmírnění podmínek pro vozy kategorie N1 zůstane v českých zákonech benevolentní možnost odpočtu daně v plné výši.

Ministerstvo financí má totiž strach ze zneužívání odpočtu daně. Zatím ale nemá jasno v tom, jak se se zmírněním podmínek nařízených Evropskou unií vypořádá.

"V současné době na to nelze konkrétně odpovědět. Situace, která vznikne v příštím roce tím, že začne platit nová směrnice k zařazování vozidel do jednotlivých kategorií, se nyní analyzuje. Zvažují se různá řešení včetně případných změn v odpočtu daně. Zatím však nelze říci konkrétní závěr," uvedl Radek Ležatka z tiskového odboru ministerstva.

V jiných zemích je běžnou praxí, že z ceny vozu lze odečíst jen část DPH. Z nových pravidel se nemohou radovat současní majitelé aut přestavěných na kategorii N1. Směrnice se totiž týká jen nových aut, ze starších nebude možné mříž vymontovat.