Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většině úmrtí v autech v rámci EU by šlo podle odborníků předejít

  12:09aktualizováno  12:09
Počet mrtvých řidičů a jejich spolujezdců na silnicích v Evropské unii se v roce 2012 oproti předchozím letům snížil, ale je nutné a možné ho dál výrazně zmenšit. Většině těchto úmrtí by podle odborníků šlo předejít a EU by měla v tomto směru rychle jednat.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice celkem včetně chodců a cyklistů 583 lidí. | foto: HZS JMK

V roce 2012 při nehodách zemřelo v unii v automobilech 12 345 lidí, což je o 55 procent méně než 27 700 obětí v roce 2001. Podle zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) by však tento počet mohl dále poklesnout. Kolem 2 800 životů by se například dalo zachránit, kdyby se omezil alkohol za volantem. Počet obětí by se dále snížil o asi 900, kdyby lidé vždy používali bezpečnostní pásy. Mnoho dalším tragédiím by se předešlo nepřekračováním maximální povolené rychlosti.

"Přestože se dosáhlo výrazného pokroku ve snižování počtu lidí zabitých v autech na evropských silnicích, je prostě špatné, že stále ročně umírá na 12 000 osob z důvodů, kterým se dalo většinou předejít. Jednoduchými opatřeními, například více uplatňovat zařízení signalizující nezapnutí bezpečnostních pásů, lépe prosazovat povolené rychlosti a bránit sednout opět za volant řidičům, kteří již dříve jeli pod vlivem alkoholu, by se do roku 2020 počet mrtvých snížil o polovinu," uvedl na webu ETSC ředitel organizace Antonio Avenoso.

V České republice podle údajů ETSC poklesl roční počet usmrcených řidičů a pasažérů aut ze 715 v roce 2001 na předloňských 368. Průměrný roční pokles o 6,9 procenta staví Česko podle údajů rady mezi méně úspěšné země v boji s úmrtností při nehodách. Vůbec nejúspěšnější bylo podle zprávy v uplynulém období Španělsko, kde každoročně počet mrtvých lidí v autech klesl o 12,1 procenta z 3 143 v roce 2001 na 872 předloni.

ETSC se sídlem v Bruselu je podle svého webu nezávislá nezisková organizace, která se věnuje snižování počtu mrtvých a zraněných v evropské dopravě. Vznikla v roce 1993 a poskytuje nestranné informace a doporučení ohledně dopravní bezpečnosti unijním institucím a členským zemím EU.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice včetně chodců a cyklistů 583 lidí. To je nejméně od roku 1961, kdy policie zavedla ucelenou statistiku. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob. Počet obětí nehod klesá v Česku setrvale od roku 2007. Podle cíle vytyčeného Národní strategií bezpečnosti silničního provozu by do roku 2020 neměl umírat na českých silnicích více než jeden člověk denně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TOP ...
Ford Mondeo 2,0 TOP ...

r.v. 2016, naj. 6 500 km, diesel
695 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.