Většině úmrtí v autech v rámci EU by šlo podle odborníků předejít

  12:09aktualizováno  12:09
Počet mrtvých řidičů a jejich spolujezdců na silnicích v Evropské unii se v roce 2012 oproti předchozím letům snížil, ale je nutné a možné ho dál výrazně zmenšit. Většině těchto úmrtí by podle odborníků šlo předejít a EU by měla v tomto směru rychle jednat.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice celkem včetně chodců a cyklistů 583 lidí. | foto: HZS JMK

V roce 2012 při nehodách zemřelo v unii v automobilech 12 345 lidí, což je o 55 procent méně než 27 700 obětí v roce 2001. Podle zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) by však tento počet mohl dále poklesnout. Kolem 2 800 životů by se například dalo zachránit, kdyby se omezil alkohol za volantem. Počet obětí by se dále snížil o asi 900, kdyby lidé vždy používali bezpečnostní pásy. Mnoho dalším tragédiím by se předešlo nepřekračováním maximální povolené rychlosti.

"Přestože se dosáhlo výrazného pokroku ve snižování počtu lidí zabitých v autech na evropských silnicích, je prostě špatné, že stále ročně umírá na 12 000 osob z důvodů, kterým se dalo většinou předejít. Jednoduchými opatřeními, například více uplatňovat zařízení signalizující nezapnutí bezpečnostních pásů, lépe prosazovat povolené rychlosti a bránit sednout opět za volant řidičům, kteří již dříve jeli pod vlivem alkoholu, by se do roku 2020 počet mrtvých snížil o polovinu," uvedl na webu ETSC ředitel organizace Antonio Avenoso.

V České republice podle údajů ETSC poklesl roční počet usmrcených řidičů a pasažérů aut ze 715 v roce 2001 na předloňských 368. Průměrný roční pokles o 6,9 procenta staví Česko podle údajů rady mezi méně úspěšné země v boji s úmrtností při nehodách. Vůbec nejúspěšnější bylo podle zprávy v uplynulém období Španělsko, kde každoročně počet mrtvých lidí v autech klesl o 12,1 procenta z 3 143 v roce 2001 na 872 předloni.

ETSC se sídlem v Bruselu je podle svého webu nezávislá nezisková organizace, která se věnuje snižování počtu mrtvých a zraněných v evropské dopravě. Vznikla v roce 1993 a poskytuje nestranné informace a doporučení ohledně dopravní bezpečnosti unijním institucím a členským zemím EU.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice včetně chodců a cyklistů 583 lidí. To je nejméně od roku 1961, kdy policie zavedla ucelenou statistiku. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob. Počet obětí nehod klesá v Česku setrvale od roku 2007. Podle cíle vytyčeného Národní strategií bezpečnosti silničního provozu by do roku 2020 neměl umírat na českých silnicích více než jeden člověk denně.

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Najdete na iDNES.cz