Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mrzne, auto nechce nastartovat

  0:38aktualizováno  0:38
S každým novým modelem přibývá v autech délky elektrického vedení, komplikovanosti elektrických spotřebičů, příslušenství je bohatší a složitější. Ruku v ruce s tím jsou komplikovanější i případné závady a poruchy, když nastanou. Zvláště v zimním období pak nároky na elektriku v autě rostou. Co dělat v případě poruchy?

V zimních měsících dokáže elektrika v autě pořádně potrápit. Na prvním místě je důvod zcela banální, který se v létě neprojeví: nedobrý stav akumulátoru. Ale existují i další příčiny: častější spouštění elektrických motorků, když jsou okna pokrytá ledem, zamrzlé ostřikovače, přimrzlé těsnění na oknech dveří...

Když zlobí elektrika...

1. Čtěte návody k obsluze
Návod k obsluze může být užitečný, v zimě dvojnásob. Třeba jak vyměňovat baterii v dálkovém ovladači centrálního zamykání nebo jak startovat nejmodernější diesel v silném mrazu.

2. Odhalte slabou baterii
Slábnoucí baterii v dálkovém ovladači poznáte podle toho, že musíte k automobilu přicházet stále blíže, aby zamykání zareagovalo.

3. Pozor na imobilizér
Pokud vyměňujete baterii v klíčku se svítilnou, musíte dát pozor, aby nevypadl maličký váleček imobilizéru. Pak totiž svítilna v klíčku funguje, ale auto nenastartujete.

4. Ověřte si stav akumulátoru
Většina funkčních potíží a důvodů ke zkracování životnosti elektropříslušenství spočívá v neuspokojivém stavu akumulátoru. V servisu je možné před zimou udělat jednoduchý zátěžový test akumulátoru a také přeměřit funkce jeho dobíjení.

5. Dobíjejte u odborníků
U moderních automobilů s takzvaným inteligentním dobíjením nenabijete akumulátor doma naplno pomocnou levnou nabíječkou. Dokážou to v servisu.

6. Pořiďte si kabely
Máte-li akumulátor, jehož životnost se blíží ke konci, je dobré vozit pro případ potíží ve voze pomocné startovací kabely.

7. S naftou ještě opatrněji
U moderních dieselmotorů se v mrazu doporučuje žhavit svíčky pár sekund po zhasnutí kontrolky. Až pak zastartovat a případně nechat motor točit ještě déle.

8. Nebuďte na auto zlí
Nepouštějte stírače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka. Často se poškodí i koncovky přívodních kabelů či pohonné motorky.

Leckdy se totiž nemusí jen spálit pojistka, spíše se poškodí vývody kabelů i motorky samotné. I když těchto poškození oproti minulosti ubývá, stále se s nimi pracovníci v servisech setkávají.

Problémy s naftou
V zimě je také důležitější než kdy jindy stav autobaterie. Větší problémy s dobíjením mají pochopitelně starší auta. Moderní vozy mají dobíjení kvalitnější, ale složitější, které běžnou levnou nabíječkou v garáži nedokážeme napodobit, a akumulátor se nedobije úplně. V odborném servisu ho správně nabít umějí. V silných mrazech mají nejčastěji problémy starší diesely. Ale i moderní naftové motory startují někdy špatně.

Mnohdy za to mohou sami řidiči, když příliš spěchají a nenechají projít cyklus žhavení ještě déle, než svítí kontrolka na přístrojové desce. Rada zní: několik sekund vyčkat, aby proud aktivoval všechny moduly. Pak se má startovat raději déle, držet klíček startéru zapnutý, aby se motor opravdu roztočil.

I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů včetně třeba vyhřívání sedadel. U nejnovějších dieselů bývají žhavicí tělíska na přívodu k radiátoru, který topí ve voze, poněvadž motor chladicí kapalinu ohřívá pro zimní podmínky příliš dlouho. Čtěte návody k obsluze, vzkazují motoristům pracovníci servisů.

Zkušenosti opraváře
Stále přibývají problémy s centrálním ovládáním. Co s tím? "Nikdy jsem nezažil, že by se někdo kvůli nefungujícímu centrálnímu zamykání vůbec do auta nedostal," tvrdí Jindřich Niessner, majitel pražské firmy Autorádia-Alarm. "Jednu epizodu jsem pouze vyslechl. Stala se majiteli staršího BMW, kterému se zcela vybil akumulátor a dveře nešly odemknout ani klíčem. Zavolal servis, mechanik přijel, dal kliku do polohy, jako by chtěl otevírat, a současně klíčem otočil. V ten moment bylo odemčeno." Čili tato finta, přidržet kliku v otevřené poloze, kterou zná jen mechanik, stála majitele za zavolání pomoci dvanáct stovek.

V zimě se může stát, že zamrzne mechanismus, když do dveří vozu zatéká. "To se stává u starších vozů, kam se centrální zamykání montovalo dodatečně, a ne dost pečlivě," říká Jindřich Niessner. "Motory mohou odejít už za tři roky, ale někdy bez problémů fungují sedm i více let. Může se stát, že odejde motor, motorista to ignoruje a motor postupně poškodí i řídící modul zamykání, který je třeba také vyměnit."

Kolik stojí "centrál"?
Typickou závadou centrálního zamykání - bez ohledu na roční období - je zadřený elektrický servomotor v některých dveřích. Málokdy se ho podaří rozchodit; je třeba motorky vyměnit. Výjimečně se ulomí mechanická výsuvná část, takže motor vrčí, točí se, ale západku dveří neodemyká. "U ovladače - zvlášť u typu Laser Line když klíče upadnou, může se rozbít dioda a ovladač přestane fungovat," podotýká Jindřich Niessner.

Ceny centrálního zamykání postupně klesají, vyrábí se univerzální základ, který má různě upravené uchycení pro celou řadu modelů a značek aut. Například na felicii, octavii, fabii, fiestu, mazdu, corsu, ibizu, matize nebo polo přijde centrální zamykání už od 1900 do 2400 korun. S dodatečnou montáží lze vše pořídit v cenách od 3000 do 5000 korun. S dálkovým ovládáním je to o trochu dražší.

Jak si poradit se škodovkou
Specialisté na škodovky, seaty a volkswageny z autorizovaného servisu VW Amond Kladno shrnuli zkušenosti s dálkovým ovládáním zejména u zmíněných koncernových vozů:

* fakt, že přestane fungovat dálkový ovladač, je závada, která v drtivé většině případů není způsobena baterií ovladače, ale vadou samotného ovladače (tedy vysílače)

* k této vadě dochází většinou v důsledku nějakého nárazu, upadnutí klíčku apod., kdy se vlastně vysílač poškodí

* zjistit příčinu závady lze jen rozpůlením plastové hlavy klíčku a změřením kapacity baterie

* pozor: zejména v zimě, kdy je kvůli mrazu plastová hlava křehčí, může při demontáži dojít k ulomení paciček, a tím k úplnému znehodnocení klíčku

* pro výměnu baterie není časový limit, k zablokování ovladače nedojde, pokud není napájen

Otevřít dálkovým ovladačem auto je někdy s rostoucími mrazy problém. To může být jen začátek starostí, které může v zimě způsobit elektrika v autě.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.