Italský naftový poklad přivezlo do Indie Suzuki, musel skončit kvůli emisím

Přísnější emisní normy poslaly v Indii do penze legendární naftovou třináctistovku od Fiatu. Za třináct let jí namontovali tři miliony kusů do čtyřiadvaceti modelů šesti značek. V Evropě stále jezdí a do důchodu se nechystá.

Malý diesel 1,3 Multijet | foto: Fiat

Mezi motoristickými nadšenci v Indii je to skoro na vyhlášení smutku. Do pomyslného důchodu odešel motor, který za posledních třináct let ušetřil Indům miliardy rupií za pohonné hmoty. A díky nízkým emisím taky jejich plíce. V Evropě se jmenuje 1,3 JTD Multijet. V Indii má dalších pět jmen.

Do země se dostal díky spolupráci Fiatu, General Motors a Suzuki v roce 2007. To už měl na kontě titul Motor roku 2005 a v Itálii jej čile sázeli do malých hatchbacků Grande Punto i do dodávek Doblo, v Německu třeba do Opelu Corsa. A taky do Suzuki Swift vyráběného v Maďarsku. Právě japonská značka tento motor „zavlekla“ do Indie. Vycítila, že tenhle moderní motor by mohl v Indii dokázat velké věci. Japonci investovali miliardy rupií do nového závodu v Manesaru a začali tam motory ve velkém nejen montovat, ale celé vyrábět.

Hned od prvního motoru se v Indii dělaly všechny téměř všechny klíčové součástky – blok, hlava, kliková hřídel, vačková hřídel a ojnice. Suzuki následoval německý koncern Bosch, který dodával vstřikovací soustavu common rail. I ten spustil v Indii nový závod. A když to viděl Fiat, postavil další továrnu na stejné motory i on. Díky tomu se podařilo postavit síť lokálních subdodavatelů, kteří měli zajištěný odbyt a mohli investovat mimo jiné do zlepšení výrobních procesů a kvality produkce.

Jeden motor, pět názvů, šestnáct modelů

První auta s indicko-italskými nafťáky začala vyjíždět pod jménem Maruti Swift. To je značka, pod kterou v Indii prodává auta právě Suzuki. Následovaly Fiat 500 a Fiat Palio. To už byl malý Multijet takovým trhákem, že zbystřil i nejbohatší Ind a majitel obřího koncernu Tata Ratan Tata. A právě tenhle malý motůrek ho dovedl k jednacímu stolu s Fiatem.

Výsledkem byl majetkový vstup Taty do továrny Fiatu v Ranjangaonu. Koncern Tata měl díky tomu nárok na polovinu výrobní kapacity závodu. Tu využil nejen pro svoje auta, ale společně s Fiatem motory úspěšně prodával zpět Suzuki. Japoncům totiž kapacita jejich továrny nestačila, přestože ročně chrlila 300 tisíc motorů. Část z nich mimochodem putovala i do maďarského závodu, kde je montovali do modelů Swift pro evropský trh.

Pak tu byl ještě General Motors. Ten se sice s Fiatem v krizovém mezičase rozešel, na využívání italského motoru měl ale také práva. Kromě evropských aut včetně zmíněného Opelu Corsa tak začal motor využívat i v Asii. Konkrétně jej montoval do malých chevroletů a také do aut, která vznikala pod spojenectvím GM s čínskou značkou SAIC. Motor se díky tomu dostal také do malého MPV s poháněnými zadními koly. Takže jej otočili o devadesát stupňů a zastavěli podélně.

Malý diesel 1,3 Multijet

Že to je pořád málo? Správně. Pak tu je ještě značka Premier, původní indický partner Fiatu. Ta motor strčila pod kapotu malého SUV postaveného na bázi Daihatsu Rio.

Každá z těchto automobilek si motor pojmenovala po svém. Takže tu máme fiaťácký Multijet, DDiS od Suzuki respektive Maruti, Quadrajet od Taty, Smartech od Chevroletu a CRDi4 od Premieru. A přitom je to stále jeden motor z Itálie. V době největšího rozmachu se montoval současně do šestnácti různých modelů.

První malý common rail exceloval ve spolehlivosti

A co že je tedy na něm tak skvělého? Zaprvé je na naftové poměry maličký a lehoučký. Nastrojený vážil jen 130 kilo. A široký je jen kolem padesáti centimetrů. Díky tomu se dal lehce zastavovat do jakékoliv platformy, která jen vzdáleně šla kolem spolupráce s mateřským fiatem.

A hlavně byl neuvěřitelně spolehlivý, přestože nešlo o žádný jednoduchý stroj. Samotný systém common rail s vícenásobným vstřikem v každém cyklu (odtud název Multijet) byl v půli minulé dekády v čele technického vývoje na globální úrovni. Připomeňme, že celý common rail se zrodil ze spolupráce Fiatu s Boschem a poprvé se tento naftový motor objevil pod názvem JTD v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156. 

Tehdy měl jen dva ventily na válec a palivo bylo vstřikováno jen jedenkrát za cyklus. I tak to byla velká naftová revoluce. První multijety se čtyřventilovou technikou se objevily v roce 2003 a nejdřív zamířily do prémiových modelů koncernu Fiat – Alfy Romeo a Lancie. Tam samozřejmě mířily větší kubatury – čtyřválce o objemu 1,9 litru a pětiválce 2,4 litru. Třináctistovka byla teprve třetí verzí těchto motorů a první, která zamířila do segmentu levných aut.

Větší „jétédéčka“ obecně patřila ke spolehlivým motorům, a pokud se jim dostávalo pravidelné údržby, vydržela téměř cokoliv. Třináctistovka nebyla jiná. Jediným neduhem byl předimenzovaný interval výměny rozvodů. Servisní manuál říkal 120 tisíc kilometrů, reálně bylo bezpečné vyměnit je už po 80 tisících. Sami indičtí mechanici na multijet vzpomínají jako na motor, který zevnitř viděli málokdy. Obvykle prý leda když někdo natankoval benzin místo nafty.

K tomu si připočtěte velmi přátelskou spotřebu pohybující se v reálném provozu kolem pěti až šesti litrů a skvělý projev, díky kterému měl motor pocitově víc než oněch 70–105 koní v závislosti na verzi. A máte indický bestseller.

To co jej letos v březnu poslalo do důchodu, jsou ekologické normy. A paradoxně ne ty evropské, ale indické. Motor by nejspíš měl na to, aby je splnil, ostatně v Evropě jezdí dodnes i s normou Euro 6. Jenže Suzuki už se nechtělo investovat do jeho homologace na nejnovější ekonormu. Fiat a GM se z indického trhu stáhly, Tata si vyvinul vlastní motor s označením BS6 a Maruti používá 1,5 DDiS ze Suzuki.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...