Brit vymyslel autosedačku pro čtyři děti zároveň. Funguje jako stavebnice

aktualizováno 
Brit Kevin Macliver přišel s unikátní dětskou autosedačkou. Jeho vynález Multimac v pohodě a bezpečně odveze tři i čtyři děti a po celou dobu s nimi roste. Autosedačky testované ve Švédsku připraví britská firma zákazníkovi podle jeho gusta. Za zázrak pro velké rodiny ale zájemci dají téměř 50 tisíc korun.

Plně obsazená britská čtyřsedačka Multimac ve Volkswagenu Golf | foto: Multimac.co.uk

Speciální autosedačka pojme tři nebo čtyři děti od novorozence po 12letého teenagera. Macliver usoudil, že pokud jsou zadní sedadla určena pro tři dospělé, měla by být dostatečně široká i pro čtyři děti. Ihned nápad převedl na papír a vynález si nechal patentovat - dostal název Multimac. Po výrobě prvního prototypu následovalo vylepšování a testování bezpečnosti. Mezitím Multimac testovaly i jeho děti, některé z nich mu v rodinné firmě v anglickém Birminghamu už pomáhají.

Hodně muziky za hodně peněz

Větší české rodiny, které auto denně potřebují pro převoz do škol a školek a přemisťují své potomky včetně autosedaček z jednoho auta do druhého, by jistě Macliverův vynález ocenily. Za pohodlí, vysokou bezpečnost a estetický dojem si však řidiči s houfem dětí připlatí. Základní verze třímístného Multimacu vyjde na 1299 liber, což je přes 46 tisíc korun. Čtyřmístné autosedačky a širší třímístné Multimacy Super club už vychází na 1499 liber, tedy přes 53 tisíc, což zhruba pokryjí dvě průměrné měsíční mzdy.

Čtyřsedačka Multimac v klasickém provedení s novorozeneckou sedačkou

Čtyřsedačka Multimac v klasickém provedení s novorozeneckou sedačkou

Obrovské jednorázové náklady ale vykompenzuje fakt, že zatímco běžné autosedačky je třeba měnit s přibývajícím věkem i kily dítěte, Multimac s potomky roste až do doby, kdy usednou na dospělé sedadlo, a vlastně jej není nutné po celou dobu z auta vytáhnout.

Nově navíc výrobce přidal úpravu pro velké dítě či dospělého. „Opěrka hlavy se jednoduše vymění a můžete použít klasický diagonální pás kdykoli potřebujete převézt větší dítě nebo dospělého. Pětibodový pás se schová pod sedadlo a místo něj se použije klasický. Sedák se rovněž jednoduše upraví pro dospělého pasažéra. I tato verze byla podrobena crash-testu, takže je naprosto bezpečná,“ dodala pro iDNES.cz Araminta Macliver.

Multisedačky mají pětibodové bezpečnostní pásy, jejichž sedmipolohové nastavení lze měnit nezávisle na ostatních sedadlech, a spoustu doplňků, které mají dětem jízdu zpříjemnit a udržet je v bezpečí.

Minimac, autosedačku pro děti do 13 kilogramů, lze ze základny vytáhnout jako klasickou autosedačku pro nejmenší z jakéhokoli jiného auta. Má dva popruhy na přenášení a podobně lehce jako u ostatních míst lze polohovat i bezpečnostní pásy. Prodejce k ní nabízí novorozeneckou vložku. Autosedačka Minimac je v základně klasicky otočená proti směru jízdy.

Na nápad je přivedla velká rodina

Autosedačky Multimac vymyslel v roce 1995 strojní inženýr Kevin Macliver poté, co se mu narodilo čtvrté dítě. Cestování celé rodiny se stalo logisticky náročné, přestože manželé vlastnili dvě (v Británii oblíbená) sedmimístná auta. Macliver si brzy uvědomil, že kvůli deformační zóně auta není bezpečné vozit dítě „v kufru“ sedmimístného auta, navíc se tak ztratil potřebný zavazadlový prostor.

„Dosáhnout na dítě dozadu také nebylo možné. Manévrování a parkování auty ve městě nebyla žádná zábava. O estetice, dynamice auta, spotřebě paliva a odvedeném pojištění za dvě taková auta nemluvě,“ píše na webových stránkách firmy, jak na nápad prodávat multisedačky přišel.

Po dlouhé anabázi a obíhání příslušných úřadů s tím, že čtyřsedačka může být velmi užitečná, testovali sedadla ještě ve Švédsku. Multimac obstál a dostal místo kolejnic pevnou základnu, Macliver přidal další inovace, které si patentoval: nohy autosedačky absorbující energii při srážce a adjustamac - systém, který okamžitě nastaví výšku bezpečnostních pásů.

Vynálezce britské autosedačky Multimac Kevin Macliver s dcerami, které v...

Vynálezce britské autosedačky Multimac Kevin Macliver s dcerami, které v rodinné firmě pracují

Podle výrobce i testů se jedná o jednu z nejbezpečnějších sedaček. Multimac byl testován opravdu přísně a musel splnit kritéria, která jsou nastavena pro klasické jednomístné autosedačky.

V roce 2008 získala multisedačka potřebná schválení a mohla jít na trh. Maclivera to stálo 13 let života a 750 tisíc liber vydaných za vylepšení, potřebná schválení a crash-testy.

Autosedačky se lehce instalují na zadní sedadlo, mají líbivé provedení a na výběr je několik barev a kombinací potahu. Firma zájemci určí autosedačku nejvhodnější pro jeho typ auta a zaškolí jej v instalaci, ovládání a používání Multimacu.

Vynález se testoval ve Švédsku na konci 20. století a vyrábí se v Británii. Firma zatím pobočky v jiných zemích neotevřela. V několika zemích, včetně České republiky, má ale Multimac prodejce.

„V Praze máme svého zástupce, který ve svých autech BMW řady 3 a Citroen Picasso vozí trojmístnou i čtyřmístnou verzi Multimacu. A dokáže instalovat Multimac do auta zákazníka,“ řekla iDNES.cz Araminta Macliver z rodinné firmy s tím, že autosedačky lze zakoupit jen on-line přes jejich webové stránky a doba dodání se pohybuje kolem šesti až osmi týdnů, podle konkrétní zakázky.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Velikán zatčen, zatajil prý miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

Carlos Ghosn

Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH
Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH

r.v. 2013, naj. 109 485 km, diesel
399 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz