Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Multipla Fiat - první minivan pro šest pasažérů

  22:48aktualizováno  22:48
- Na krásu nebo ošklivost Fiatu Multipla se mínění mnohých rozchází, ale téměř všichni se shodují, že je to praktické auto. Za verzi s šestnáctistovkovým motorem zaplatí zákazník půl milionu korun. Konkurence však v této třídě zatím chybí. Minivany jako VW Sharan či Renault Espace jsou o polovinu dražší. Citroen Berlingo nebo Renault Kangoo jsou sice levnější, ale jsou to spíše užitkové vozy.

Multipla patří do kategorie stále oblíbenějších minivanů, které nabízejí většinou pět nebo sedm míst k sezení. Multipla má ale míst šest. Konstruktéři použili netradiční řešení - udělali auto hodně široké, aby mohli umístit tři samostatná sedadla vedle sebe. V rámci co největší všestrannosti jdou všechny sedačky posouvat, sklápět a úplně vyndavat. Vzhledem k tomu, že jedno sedadlo váží jen patnáct kilogramů, je manipulace s nimi jednoduchá. Navíc prostřední sedadla slouží po sklopení opěradla jako stolek.
Aby se sedělo co nejpohodlněji, jsou prostřední sedadla v obou řadách posunuta dozadu. Silnější lidé se však při plném obsazeném autě navzájem tísní. Přestože se jedná o samostatná a vcelku pohodlná sedadla, při zdolávání delších vzdáleností nebo při rychlejší jízdě bude posádka postrádat jejich výraznější boční vedení.
Zavazadlový prostor má základní objem čtyři sta třicet litrů, ale po vyjmutí zadních sedadel je z Multiply dodávka s nákladním prostorem třináct set litrů, což je oproti konkurenci velmi mnoho.
Do Multiply se sklopenými sedačkami se vejdou kola, lyže i křesla. Záleží pouze na tom, aby prošly do auta zadními dveřmi.
Kromě neobvyklého designu a variability je dalším charakteristickým rysem Multiply množství odkládacích ploch. Má jich oproti všem autům nad míru. Díky tomu, že přístroje a ovladače jsou uprostřed palubní desky, mohou být v horní části palubní desky u řidiče i krajního spolujezdce velké odkládací schránky, kam se bez problémů vejde i tlustá knížka. Další odkládací plochy jsou pod palubní deskou a pochopitelně nechybějí kapsy ve dveřích. Po sklopení slunečních clon se objeví další dvě uzavíratelné schránky nejlépe na brýle. Jedna malá je u řidiče a jedna dlouhá, ke které mohou pohodlně oba spolujezdci. Testovaná Multipla v lepší výbavě ELX má navíc pod předním sedadlem spolujezdce box na další předměty a kapsy v opěradlech předních sedadel.
Po usednutí za volant si musí řidič na ledacos zvyknout, protože všechno je jinak než v jiných autech. Přístroje jsou totiž na palubní desce uprostřed a řadicí páka není na zemi, ale vedle volantu. Všechno je však dobře ovladatelné a majitel si na auto rychle zvykne.
Autu za půl milionu korun by však navíc slušel i zpožďovač vnitřního osvětlení, protože v noci hledá řidič spínací skříňku jen po paměti. Absenci otáčkoměru a teploměru chladící kapaliny však odpustit nejde, stejně jako to, že při ostřikování čelního skla se musí ještě samostatně zapnout stěrače. Řazení má krátký krok, zpátečka občas zazlobí.
Z Multiply je dobře vidět do všech stran. Parkování do řady aut je ale díky velké šířce auta a špatnému výhledu před kapotu obtížné. Pro couvání jsou dobrým pomocníkem příplatkové parkovací senzory.
Ani ve vyšších rychlostech neztrácí Multipla jízdní stabilitu, při ostřejší jízdě se sice naklání, ale díky velkému rozchodu kol sedí na tuto třídu minivanů nezvykle dobře. Vznětová přeplňová devatenáctistovka se systémem Common Rail byla příjemným překvapením, odhlučněním a spotřebou se klidně může srovnávat s vznětovými motory Volkswagenu a Mercedesu. I přes poměrně vysokou váhu vozu neměla problémy ani při plném obsazení, pochvalu si ještě zaslouží za odhlučnění. V průběhu testu se spotřeba nafty pohybovala mezi 5,7 při klidné jízdě a 8,5 l na dálnici a ve městě.

Očima designéra
Někdo může v Multiple vidět fantazii zobrazenou v malbách Salvadora Dalího. Jiný může objevit paralelu k E.T., tedy zprvu zrůdného, ale posléze velice milého mimozemšťana. Svou stavbou a svým slohem může také připomínat Tančící dům v Praze, neboť jeho designérské linie se směrem vzhůru rozbíhají zcela opačně, než jak jsme schopni je vnímat jako správné. V pohledu z okna z vyššího patra vidím Multiplu mezi jinými parkujícími auty jako velikou hlavu delfína s širokým a mohutným čelem, sbíhajícím plavně dolů do malé, roztomilé tlamičky. Nedivím se, že její oči - světla, mají nezvyklé posazení. Všechno je tu jiné. A tak, jak je příroda bohatá na všemožné biologické tvary, dokázali Italové obohatit automobilovou scénu výtvorem, který nám vnikne pod kůži teprve za čas.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Nový Fiat Multipla nemá určitě se svým předchůdcem z šedesátých let (pamětníci si jistě vzpomenou na netradiční rodinný vůz na bázi oblíbené šestistovky) nic společného. Nejedná se totiž jenom o nový typ, ale prakticky o novou koncepci automobilu. Tímto vozem vytvořil Fiat vlastně novou třídu, která v sobě spojuje díky přepravní kapacitě vlastnosti minivanu a díky vnějším rozměrům kompakt.
Pouze obtížně lze předpovídat, jaká bude reakce tradičně konzervativních českých zákazníků na toto velmi výrazné vybočení z diktátu aerodynamiky. Dvě skupiny potenciálních kupců, pro které je tento vůz především určen, nejsou u nás rozhodně početné: nekonvenční řidiči se silnou osobností jsou v této kategorii spíše výjimkou a rodin s více než dvěma dětmi a psem, které si mohou dovolit vcelku exotické šestimístné auto za bezmála půl milionu, také nebude mnoho.
Lze tedy předpokládat, že i ojeté auto se střechou ve tvaru sombrera bude v našich autobazarech či v privátním prodeji nabízeno zcela výjimečně a na rozdíl od svého konkurenta Renault Scénic, který je stejně drahý, bude pokles jeho ceny po 3 až 5 letech vyšší pravděpodobně o patnáct až dvacet procent.
VÍTĚZSLAV ČERNÍK, autor je spolupracovníkem redakce

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 8

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 9
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 9
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 6

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8
Poznámka: Vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF Dnes. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
 

Testovaný vůz a jeho konkurenti

Model

Multipla Fiat 105 JTD

Renault Scénic 1,9

Citroen Berlingo 1,9 Multispace

Peugeot Partner 1,9 RT

Počet pasažérů

6

5

5

5

Výkon motoru (kW/k)

77/105

72/98

51/71

51/71

Max. točivý moment(Nm)

200

200

120

120

Maximální rychlost (km/h)

170

174

144

142

Zrychlení 0-100 km/h (s)

12,4

12,9

18,8

19,9

Spotřeba (l/100 km)*

8,0/5,5/6,4

9,1/5,7/7,4

8,6/5,6/6,7

8,6/5,6/6,7

Rozměry d/š/v (mm)

3995/1870/1670

4130/1720/1620

4108/1719/1802

4108/1719/1801

Rozvor (mm)

2665

2580

2690

2580

Objem zavazadlového prostoru (l)

430

220

483

664

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

ano/ano

ano/ano **

ano/10 000

ano/11 000

ABS

ano

ano

30 000

38 800

El. ovládaná přední okna

ano

ano

20000 ***

20 000 ***

Klimatizace

ano

ano

52000 ***

51 100

Posilovač řízení

ano

ano

ano

ano

Centrální zamykání

ano

ano

20 000

20 000 ***

Cena (Kč)

649 900

599 000

445 000

429 900

+ Variabilita vnitřního prostoru.

Multiplu na ulici nikdo nepřehlédne.

- Ostřikovače nefungují ve spojení se stěrači.

Palubní deska je stejně originální, jako design Miltiply.

Fiat Multipla

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.