Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mušketýři českých silnic: lady a vazy

  20:02aktualizováno  20:02
Po škodovkách, stodvacítkách, favoritech a feliciích druhou nejpočetnější zastoupenou značkou na českých silnicích - i když to možná leckoho překvapí - je ruský vůz VAZ-Lada. Je však zřejmé, že se ze svého prvenství mezi zahraniční konkurencí už dlouho těšit nebude.

Ještě na přelomu století bylo v České republice registrováno více než 200 000 vozidel VAZ-Lada s plachetnicí na masce chladiče. I dnes je jejich počet stále nemalý - byť už "jen" zhruba poloviční.

Drtivou většinu žigulíků tvoří vozidla s klasickým uspořádáním, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Lady s moderní koncepcí z poslední doby - tedy s motorem vpředu a předním pohonem - v celkovém počtu vozidel této značky hrají jen třetí housle.

Auto roku jako předloha
Většina vozidel VAZ, která potkáváme na zdejších silnicích, byla vyrobena před rokem 1990. Prim mezi nimi hraje stále prapůvodní model VAZ 2101, ale ani počet terénních vozidel Lada Niva není zanedbatelný (kolem 5000). Niva ostatně patřila ještě před čtyřmi pěti lety v Česku k nejprodávanějším typům terénních vozidel.

Po vleklých diskusích sovětských pohlavárů dostala při zavádění nové produkce automobilů v SSSR největší počet hlasů italská firma FIAT. Koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol byla převzata z jejího vozu Fiat 124, který získal titul Automobil roku 1966. Na přání Rusů byl však upraven pro drsnější provozní podmínky.

Žigulík se začal vyrábět v gigantické a nejmladší automobilce východního bloku. Městečko u Volhy poblíž Kujbyševa bylo přejmenované na Togliatti, podle jednoho z představitelů někdejší italské komunistické strany. Zde odstartoval záměr stvrzený smlouvou z roku 1966 mezi Ministerstvem automobilového průmyslu SSSR a prezidentem koncernu FIAT. Výrobní technologie byla nakoupena na základě pečlivého výběrového řízení, příležitost dostaly jen dobře zavedené světové firmy.

Dovoz nyní neskutečný
První vazy sjely z montážní linky v roce 1970. V Československu se VAZ 2101 prodával pod obchodním označením Žiguli, později Lada 1200. Proti italské předloze byl zesílen podvozek a vůz dostal upravený motor s jiným systémem rozvodu - OHC.

Již rok po zahájení výroby základního typu opustilo montážní linku i kombi VAZ 2102, které si získalo ve střední Evropě velikou popularitu. Jen těchto prvních dvou typů se do naší republiky v prvních letech dováželo na 50 000 ročně. Záhy se objevil silnější VAZ 2103, v roce 1974 rozšířil typovou řadu VAZ 21011 a brzy nato jako vlajková loď nazdobený VAZ 2106.

Následovaly typy 2105 a 2107, ten uzavřel typovou řadu. Není snad ani s podivem, že s tím úplně původním má VAZ 2107 ještě zhruba 80 procent společných dílů. Odlišnosti jsou především v komfortnějším vybavení interiéru. Pro úplnost ještě připomeňme kombi VAZ 2104 a brzy následující modifikaci s motorem 1,7 l opatřenou již moderním vstřikováním paliva z koncernu GM. Tento typ, označený už jako VAZ 21044i, byl v České republice dokonce ještě nedávno v prodeji.

Tehdy docela dobrá auta

Technické údaje
Základního typu VAZ 2101 (dovoz v letech 1971 až 1982)
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1198 cm3
Největší výkon 60 k při 5600 ot/min
Pneumatiky 155 R13
Pohotovostní hmotnost 955 kg
Celková hmotnost 1355 kg
Největší rychlost 142 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,4/10,1/10,8
Žigulík patřil v tuzemsku k velmi oblíbeným rodinným vozidlům. Jeho koncepce s tuhou nápravou odpovídala charakteru zdejších silnic, tehdy ještě o trochu horších než dnes. Za přednost vozu se považoval také prostorný interiér a zavazadlový prostor.

Ve srovnání s výrobky dalších tehdejších automobilek východního bloku byla největším kladem vozu jeho stálá kvalita. Na ní měli zpočátku hlavní zásluhu italští kontroloři. Když se později při návštěvě volžské automobilky odvážně zeptal redaktor časopisu Svět motorů technického ředitele továrny, jak se projevilo skončení kontraktu s firmou Fiat, dostal stručnou odpověď: "Nic se nestalo, žijeme dál." Ale neušlo mu, že dotázaný byl na infarkt. A dotyčný novinář byl po návratu domů na vyhození z redakce.

Žigulíci dnes
Jak vidí dnes tato vozidla z hlediska poruch a závad znalec značky Jiří Kropáček, který pracoval pět let jako technik u AutoLady? "U prvních žigulíků se často vyskytovalo klepání zadní nápravy a koroze výfukové soustavy. Také ukrajinské pneumatiky snad mohly vyhovovat tamním vozovkám, ale rozhodně nebyly vhodné pro naše silnice. Opakovaly se závady elektrické soustavy (spouštěče, konektory, vodiče). Nevhodná pryž způsobovala úniky chladicí kapaliny, často prolínal olej převodovkou a motorem.

Podstatné je, že zatímco kvalita vozů VAZ zůstala po dlouhou dobu neměnná, požadavky zákazníků se rapidně zvýšily. To, co dříve nevadilo, už bylo řidičům na obtíž: ať již máme na mysli korozi karoserie, či zastaralý interiér i s přístrojovou deskou a na ní použité nevhodné materiály, které hlavně v zimě vržou. Další nepříjemností jsou velmi obtížně odstranitelné vibrace v řízení," vypočítává Jiří Kropáček.

VAZ 2107 má velkou výhodu v levných náhradních dílech.

Tento reklamní snímek zdůrazňuje, jak odolné ruské vozy byly, co všechno bylo možné si s nimi dovolit.

Interiér silnější a dražší verze s motorem 1,5 litru byl na tu dobu přiměřeně luxusnější.

Dobový snímek z prospektu - žiguli jako kombi bylo velice oblíbeným rodinným vozem.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.