Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Škoda VOS je pancéřovaný unikát pro komunistické papaláše

aktualizováno 
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. Vozidlo pro československé i zahraniční komunistické vládní činitele se ve Vysokém Mýtě vyrábělo v letech 1948 až 1953. Do té doby vysoce postavení politici pancéřované osobní vozy nepoužívali.

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou limuzínu Škoda VOS. | foto: ČTK

„Je zajímavé, že se rozhodli, že budou pancéřované. Masaryk ani Beneš v žádném pancéřovaném autě nejezdili a najednou se soudruzi rozhodli, že jim hrozí takové nebezpečí, že musí jezdit v pancéřovaném autě,“ uvedl ředitel muzea Jiří Junek.

Kdo tento konkrétní automobil používal, není podle Junka možné zjistit. Byl vyráběn v utajeném režimu a zatím se v archivech nepodařilo najít spolehlivé údaje. Obecně je však známo, že například prezidenti Klement Gottwald nebo Antonín Zápotocký vozidlem tohoto typu jezdili.

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě získalo do svých sbírek unikátní pancéřovanou...

Pro konstruktéry představoval speciální automobil mnoho komplikací. Využili podvozek Škoda a šestiválcový motor Praga o objemu pět litrů. Karoserie a interiér se vyráběly v bývalé firmě Carrosserie Sodomka ve Vysokém Mýtě, pozdějším podniku Karosa. Kvůli váze vozu se musely vyrábět speciální pneumatiky. Celkem se vyrobilo něco přes 100 kusů tohoto automobilu.

„Byly dvě verze těchto automobilů, takzvané lehké pancéřování o váze 3,6 tuny, kdy ve dveřích a z boku byl jeden pancíř. Těžké verze měly skoro 4,5 tuny, měly dvojitý pancíř a mezi nimi pletivo, aby se změnila dráha případné střely,“ řekl Junek. V těžších vozech měli jezdit představitelé státu, s lehkou verzí se počítalo jako s doprovodnými vozy.

Fotogalerie

Pancéřované automobily byly určeny pro komunistické představitele v celé Evropě, a to nejen socialistických zemí. Údajně měly být dodávány i předsedům komunistických stran na Západě.

V současnosti je v Česku jedna limuzína v muzeu mladoboleslavské automobilky Škoda Auto a druhá v soukromých rukou v Olomouci, jednu vlastní sběratel na Slovensku.

Podle Junka je jedna limuzína v muzeu v Číně, další v Rumunsku, kde byla později přestavěna na železniční drezínu. Muzeum získalo vůz od soukromé osoby u Kolína za zhruba milion korun. Podle Junka je v dosti zachovalém stavu, nepotřebuje rozsáhlou renovaci a je kompletní včetně ozdobných lišt a poklic. V 70. a 80. letech minulého století sloužil i dobrovolným hasičům.

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Buerstner Ixeo time it 700 150k...
Buerstner Ixeo time it 700 150k...

r.v. 2016, naj. 52 714 km, diesel
1 359 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.