Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automatická myčka aut slaví jubileum, na začátku byly piliny s vodou

aktualizováno 
V srpnu roku 1962 obdrželi dva němečtí podnikatelé z Augsburgu Gebhard Weigele a Johann Sulzberger patent pro první automatizovaný systém na mytí aut. Technologie se padesát let příliš nezměnila, někteří řidiči ale myčkám stále nevěří.

Automyčka | foto: MF DNES

Konstrukci tvořily dva kartáče, které kroužily kolem statického vozidla. O dva rok později už vyvinuli uzavřenou myčku, v které fungoval i systém placení s pomocí mincí, takže zákazníci nemuseli opouštět své vozidlo. Firma těchto dvou mužů, Wesumat Waschanlagen, se pak stala jedním z globálních lídrů v oblasti umývání vozidel. V roce 2000 se spojila s další společností a pod názvem Wastec AG existuje dodnes a má 1 600 zaměstnanců.

"Měli jsme architektonické studio a naše auta byla díky pojíždění po stavbách neustále špinavá," vzpomíná 81letý zakladatel Weigele. "Rozhodli jsme se proto vyvinout umývací zařízení, které by mohlo být umístěné v čisticí hale čerpacích stanic.

Ve snaze po dosažení co největšího čisticího účinku experimentovali podnikatelé s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. "Všechny tyto materiály se ale malými škvírami dostaly do aut a pak nešly odstranit," vzpomíná Weigele. Ke konci výzkumu zvítězil systém, který se používá dodnes, tedy kartáče a voda s mycím prostředkem.

Automyčka

V současné době je například v celém Německu kolem 1 400 automatických myček, většina řidičů je v průměru využívá osmkrát do roka. Každý rok se v tomto odvětví protočí 1,3 miliardy eur (32,5 miliard korun). V Čechách je jich odhadem kolem 700, z toho 600 myček je součástí čerpacích stanic. Používají se dva druhy: takzvané portálové, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, a "mycí ulice", kdy pro změnu stojí kartáče a auto je na pásu taženo kolem nich.

Klasickým automatickým mycím linkám nicméně někteří řidiči nevěří a po předchozích špatných zkušenostech jako je například poškrábaný lak, uražené zpětné zrcátko nebo odpadlá SPZ se spokojí s občasným umytím od deště, nebo na svůj vůz vyrazí s houbičkou a kýblem.

Velké oblibě se u tuzemských řidičů těší i ruční myčky, kde si řidič může auto omýt sám s pomocí tlakového proudu vody. Mincovní automaty spustí provoz na určitý časový úsek, během kterého je na výběr oplach čistou vodou nebo společně s mycím prostředkem. Mytí není úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, někteří řidiči ale právě tento způsob považují za nejoptimálnější řešení.

Ruční myčka vozidel na pražském Smíchově

V Česku se ale pomalu prosazuje i další způsob, a sice bezkontaktní umývání. "V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i offroady," vysvětluje Tomáš Mikšovský, odborník na mycí techniku, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice. Ceny se přitom pohybují jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.

Pravidelné umývání vozidla by ale zodpovědný řidič neměl podceňovat v žádném případě. Nejde totiž jenom o to, aby váš vůz dobře vypadal. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť pak v oblastech s průmyslovou výrobou.

Věříte automyčkám?

Letos slaví automatická myčka aut půlstoletí.

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2012. Anketa je uzavřena.

ANO 779
NE 271




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.