Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automatická myčka aut slaví jubileum, na začátku byly piliny s vodou

aktualizováno 
V srpnu roku 1962 obdrželi dva němečtí podnikatelé z Augsburgu Gebhard Weigele a Johann Sulzberger patent pro první automatizovaný systém na mytí aut. Technologie se padesát let příliš nezměnila, někteří řidiči ale myčkám stále nevěří.

Automyčka | foto: MF DNES

Konstrukci tvořily dva kartáče, které kroužily kolem statického vozidla. O dva rok později už vyvinuli uzavřenou myčku, v které fungoval i systém placení s pomocí mincí, takže zákazníci nemuseli opouštět své vozidlo. Firma těchto dvou mužů, Wesumat Waschanlagen, se pak stala jedním z globálních lídrů v oblasti umývání vozidel. V roce 2000 se spojila s další společností a pod názvem Wastec AG existuje dodnes a má 1 600 zaměstnanců.

"Měli jsme architektonické studio a naše auta byla díky pojíždění po stavbách neustále špinavá," vzpomíná 81letý zakladatel Weigele. "Rozhodli jsme se proto vyvinout umývací zařízení, které by mohlo být umístěné v čisticí hale čerpacích stanic.

Ve snaze po dosažení co největšího čisticího účinku experimentovali podnikatelé s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. "Všechny tyto materiály se ale malými škvírami dostaly do aut a pak nešly odstranit," vzpomíná Weigele. Ke konci výzkumu zvítězil systém, který se používá dodnes, tedy kartáče a voda s mycím prostředkem.

Automyčka

V současné době je například v celém Německu kolem 1 400 automatických myček, většina řidičů je v průměru využívá osmkrát do roka. Každý rok se v tomto odvětví protočí 1,3 miliardy eur (32,5 miliard korun). V Čechách je jich odhadem kolem 700, z toho 600 myček je součástí čerpacích stanic. Používají se dva druhy: takzvané portálové, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, a "mycí ulice", kdy pro změnu stojí kartáče a auto je na pásu taženo kolem nich.

Klasickým automatickým mycím linkám nicméně někteří řidiči nevěří a po předchozích špatných zkušenostech jako je například poškrábaný lak, uražené zpětné zrcátko nebo odpadlá SPZ se spokojí s občasným umytím od deště, nebo na svůj vůz vyrazí s houbičkou a kýblem.

Velké oblibě se u tuzemských řidičů těší i ruční myčky, kde si řidič může auto omýt sám s pomocí tlakového proudu vody. Mincovní automaty spustí provoz na určitý časový úsek, během kterého je na výběr oplach čistou vodou nebo společně s mycím prostředkem. Mytí není úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, někteří řidiči ale právě tento způsob považují za nejoptimálnější řešení.

Ruční myčka vozidel na pražském Smíchově

V Česku se ale pomalu prosazuje i další způsob, a sice bezkontaktní umývání. "V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i offroady," vysvětluje Tomáš Mikšovský, odborník na mycí techniku, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice. Ceny se přitom pohybují jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.

Pravidelné umývání vozidla by ale zodpovědný řidič neměl podceňovat v žádném případě. Nejde totiž jenom o to, aby váš vůz dobře vypadal. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť pak v oblastech s průmyslovou výrobou.

Věříte automyčkám?

Letos slaví automatická myčka aut půlstoletí.

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2012. Anketa je uzavřena.

ANO 779
NE 271


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz